WRC2 hetast i Polen, Emil i underläge, Marcus inte välkommen till Sprint-SM och startavgifterna för höga eller ?

BloggPolen”73RD PZM RALLY POLAND” är nästa stopp för WRC-cirkusen och på torsdag drar man igång i den exklusiva badorten Mikolajki norr om Warshava i det sjötäta Masurian-området. En trakt med stora likhter med det som kommer att möta gänget när man drar till Finland i slutet av juli. Mycket snabba vägar väntar och dessutom riktigt luriga, bland annat med mycket dolda stenar i det höga gräset vid vägkanten. BloggPontus2
Den här gången knyter jag faktiskt allra störst intresse till WRC2-klassen med sina 26 anmälda och dessutom med extra svenskintresse, både Pontus Tidemand och Emil Bergkvist är klara för start. Pontus har som vanligt Jonas Andersson till höger i R5-Skodan. Lika vanligt är det i Emils bil en Citroën DS3 R5 precis som i Rally Sweden (bilden) och senast i Portugal, där Jocke Sjöberg intar högerstolen.
Pontus tillhör favoriterna till både Polen-seger och WRC2-guld framåt höst, en andra plats i Värmland och seger i Portugal utgör grund för favoritskapet. En fjärde plats i klassen så här långt låter kanske inte så ”favoritigt”. Men två av de tre framför honom i tabellen räknar in tre tävlingar, ledaren Elfyn Evans och tvåan Nicolas Fuchs. Trean Teemu Suninen har som Pontus bara poäng från två.
Det är stenhård konkurrens i årets WRC 2, kanske tuffare än någonsin tidigare, konstaterar Pontus.
Med tanke på att vi bara har kört två tävlingar så hänger vi bra med och har alla chanser att avancera. Vinsten i Portugal stärkte oss och vi är laddade och motiverade för fortsättningen!
Pontus och Jonas har värmt upp med två tävlingar före Polen och med resultaten tvåa och etta, något som stärker inför helgens uppgift.
Vi har förberett oss så väl vi kan inför den kommande helgen. Förutom tävlingarna har vi också varit på ett par tester så det har blivit en del tid bakom ratten, vilket alltid är positivt.
Pontus har stor respekt för de snabba polska grusvägarna och förklarar.
Rally Polen är riktigt häftigt och det gäller att ge allt från start. Man måste lita på noterna till 100% och undvika att gena i svängar med skymd sikt.
Med sin betydligt mindre rutin från R5-bilar är det så klart inte riktigt realistiskt att nämna Emil Bergkvist och Jocke Sjöberg bland favoritgänget. Men med lite tur kan nog ändå Junior-EM-vinnarna klämma in sig på ”topp-fem”. BloggEmil kopia 5
Enligt en källa med god insyn i Citroën kommer dock inte Emil att köra en bil med de senaste uppdateringarna från Citroën Sport. Uppdateringar som inneburit runt femtio hästkrafter mer och då varit i närheten av effekten hos Skoda och Ford. Detta plus lite andra förbättringar kommer, vad jag erfar inte att finnas på svenskarnas bil.

02 LEFEBVRE Stéphane and PORTIER Xavier CITROËN DS3 R5 action during the 2016 European Rally Championship ERC Ypres Rally,  from June 23 to 25  at Ypres, Belgium - Photo Thomas Fenetre / DPPI

Anledningen till detta är enligt samma källa de växellådsproblem som gjorde att både Citroëns Stephane Lefevbre (bilden) samt privatåkarna Bryan Bouffier och David Botka tvingades bryta gångna helgens ERC-tävling i Belgien. Både Lefevbre och Bouffier var med i toppstriden och tog flera sträcksegrar vilket visar att Citroën är på rätt väg. Men växelstrulet ödelade Ypres för alla tre och nu känner man sig tvingade till att noga analysera vad som är problemet med ”nya växellådan”.
Så med mindre effekt för Emil och Jocke är det kanske för mycket begärt av mig att hoppas på ”topp-fem”. Men vad är väl 50 hästkrafter om man sätter detta i relation till parets kompetens, mest lite irriterande om ni frågar mig…

*
BloggLappiNu är det frågan om inte Polens del i WRC blir årets tuffaste i WRC 2 och min bedömning är att av de 26 anmälda i klassen är nästan hälften kapabla att stå som vinnare på söndag. Skoda Motorsport skickar till exempel in Esapekka Lappi i en systerbil till Pontus. Team Oreca satsar på vinnaren från Sardinien, Teemu Suninen fullt kapabel att upprepa segern därifrån. Bägge estländarna i R5-Fiestor, Sander Pärn och Karl ”Kalle” Kruuda får inte underskattas. BlogKajtoInte heller ERC-ledaren och vassaste hemmaföraren Kajetan Kajetanowicz kan räknas bort, skulle inte alls bli förvånad om LOTOS-Fiestan står som vinnare när dammet lagt sig. Höll på att glömma WRC2-ledaren Elfyn Evans som kommer med M-Sports Fiesta och kanske den som har allra högst favorittryck på sina smala walesiska axlar.
Lite mindre tryck på sig har norska paret Marius Aasen/Veronica Engan som kör DMACK:s Fiesta. Stabilt är nog det bästa ordet för att beskriva Aasens säsong hitintills med poäng i alla tre tävlingar han kört.

*

Mattis Olsson till höger vann 2WD-klassen i Silverkongen trots att man fick köra utan noter när intercomen gått sönder på första sträckan och kartläsare Marcus Sundh istället fick använda tummen för att visa hur vägen gick.

Läser att Mattis Olsons kartläsare, småländske Marcus Sundh är besviken över att blivit bortgallrad från kommande Sprint-SM i Norrköping. Marcus menar att regelverket inte gynnar unga förare som ännu inte fått den erfarenhet som majoriteten av ”gubbarna” i Rally-SM kan ståta med. Med sina 23 år är Marcus tämligen oerfaren bakom ratten men desto mer rutinerad som co-driver vilket också han har fortsatt fokus på. Men när Johan Rudengren lånade ut sin Mitsubishi och samtidigt Dakar-veteranen Annie Seel var ledig för jobbet i högerstolen ville Marcus ta chansen att visa upp sig inför tv-kamerorna i Norrköping. Men så blir det inte.
Det är såklart oerhört frustrerande. SM behöver ett större och mer kryddat startfält. Vi hade planerat det här så väl med det inhyrda teamet och sponsorer, listan kan göras lång. Att få tävla i näst största klassen, inför en enorm publik, i en topptrimmad bil hade blivit otroligt spännande, skriver Marcus i ett pressmeddelande.
Det här visar tyvärr att rallysporten med dess regelverk inte bryr sig om oss yngre som verkligen vågar satsa trots brist på erfarenhet, dessutom är det inte bara mig de gallrar bort utan därmed även min kartläsare, Annie Seel, som jag vet hade ökat intresset kring evenemanget.
Nu kan det ändå bli tävling för Marcus och detta på hemmaplan i ”Semesterturen” i regi av Södra Sunnerbo MK.
Det vore synd att inte göra något nu när så många fantastiska människor ställt upp och hjälpt mig så här långt, avslutar Marcus.

*
BloggSilverkongenIngen har väl missat att det både på Facebook och även här har debatterats huruvida startavgifterna i rally är rimliga eller ej? En anonym rallyarrangör som valde att inte snacka utan fakta utan istället ville påvisa hur kostnadsbilden ser ut i verkligheten har tittat närmare på den infekterade frågan. SS-längderna har hämtats från inbjudan och kan så klart skilja mot vad som sedan verkligen körts. Då ser det ut så här ( priset är utan noter):
Götenerundan   2.300 kr    41 km         56 kr/km
Slottssprinten    2.300 kr     41 km        56 kr/km
Dackefejden      2.500 kr    47 km         53,00 kr/km
Skilling 500       2.600 kr    50,5 km     51,50 kr/km
Simrishamnsm.  1.950 kr    38 km        51,30 kr/km (En sträcka 2 ggr)
Edane-Rallyt      1.800 kr     36 km       50,00 kr/km
Silver-Kongen    3.500 kr    72 km        48,60 kr/km
Rally Karlstad    2.700 kr    60 km        45,00 kr/km
Av detta kan man då utläsa att det är 10 kronor dyrare per kilometer att ordna rally i Götene än i Karlstad, vad den skillnaden beror på kan nog bara arrangörerna själv förklara? ”Räknenissen” påpekar också att startavgiften också måste spegla hur en tävling genomförs. Till exempel ju fler specialsträckor den innehåller, desto dyrare blir det.
Kostnaden för radiosamband, tidtagningsutrustning, sjukvårdare med mera fördyrar väsentligt. Så klart blir det mycket billigare om mna kör tre-fyra sträckor mot sex eller sju…
Något som också gärna glöms bort är att av startavgiften avgår 150 kr/tävlande till prispotten i SSRC.

*
Det blev ingen riktig klang och jubel föreställning när Robert Dalgren gjorde WTCC-debut i helgens tävling på stadsbanan Vila Real i Portugal. I Race1 blev det en 13:e placering för Polestar Cyan Racings nye WTCC-förare medan tekniskt fel gav ”DNF” i Race 2.
Bättre gick det för Thed Björk som kunde visa upp resultat raden sjua och sexa efter sitt Portugal-besök. Nu drar WTCC vidare från Europa och nästa stopp är i Argentina första helgen i augusti. Inför detta leder regerande mästaren José Maria Lopez, Citroën C-Elysée på 244 poäng. Tvåa i Honda Civic är Tiago Monteiro hela 101 poäng efter medan Lada-åkaren Nicky Catsburg, 105 poäng efter. Thed Björk ligger tolva på 41 poäng och Fredrik Ekblom (lite ointressant då hans säsong är över) placeringen strax bakom.


BloggWilliamDet blir så klart en held del rallycross i Motorbloggen den här veckan med Höljes-festen kommande helg. En som åker till Värmland och Höljes är Tomelilla-pågen William Nilsson för att köra sitt livs första internationella tävling i klassen Supercar Lites.
Jag är riktigt taggad. Det är ett stort startfält med några av världens toppförare i Lites. Det känns riktigt bra och förhoppningen är att nå pallen, säger William.
RX Lites Cup följer VM-cirkusen runt i världen och är det närmsta EM som finns för Lites-bilarna.
Jag satsar på att kunna köra hela RX Lites Cup-serien nästa år. Därför är det kul att kunna prova på i Höljes och se hur jag står mig mot de andra förarna och känner inte att jag behöver ta i som satan för att kunna hänga med.
Detta blir enda tävlingen i cupen för William i år vilket gör att han kan köra helt utan press.
Jag behöver inte bry mig om poängen eftersom Höljes är min enda tävling.

*

Igår skrev jag om Kristian Poulsen/Ole Fredriksen och deras rallycomeback i Tyskland. Visade direkt mina skrala kunskaper i dansk motorsport men där kom Ole till min hjälp. Han skev: Hej Tommy. Du skriver om Kristian Poulsen i dagens blok. Han kører stadig mange langdistanceløb. I de 9 år han ikke har kørt rally, har han vundet 2 VM titler ( FIA WEC og WTCC, privatkører) foruden 2 klassesejre i LeMans. I år deltager han i 24H Series i en Aston Martin. Mange tak for en fantastisk blok som jeg læser med stor interesse hver dag. Hilsen Ole Frederiksen”.BloggKristian

Vad säger man om ett sådant CV? Inte mycket och bara att be om ursäkt för mina bristande kunskaper. Lägger till ett stort lycka till inför kommande WRC Rally Germany, en tävling som borde passa Kristians ”tarmac skills”!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *