”Drifter-Tom” vann i Tyskland, Loix tog femte raka i Ypres, Furuseth/Hjerpe toppade i Skottland och Jacob Madsen vann (?) rörigt DM3…

BloggTomERC, Brittiska och Danska Rally-Mästerskapet får ursäkta men idag måste Motorbloggen bara inledas med Tom Kristenssons första ”internationella seger”. I par med Jocke Sjöberg vann Hörby/Opel Adam-föraren klassen i tyska
ADAC Rallye Stemweder Berg. Tyvärr tvingades arrangören stryka de fyra sista sträckorna då man ansåg de vara alltför farliga att köra på grund av häftigt regn. Regn som förde ut lera/grus/sten på asfaltsträckorna och gjorde dem förrädiskt hala. När tävlingen avbröts efter elva körda sträckor ledde Tom och Jocke komfortabelt med en bra bit över minuten före Opel Adam Cup-kollegan Niklas Stöttefalke. Bloggtom2Tom var så klart jublande glad och kommenterade triumfen så här.
Vilken känsla, då har jag vunnit min första internationella tävling!
Att arrangören tog rätt beslut som strök sträckorna skriver Tom under på.
Det har varit väldigt svåra förhållanden, tråkigt men det var nog rätt beslut för det var mycket grus och lera som regnat ut på vägen….
Tempot i den här träningstävlingen inför nästa Adam Cup-framträdande, ADAC WRC Rally Germany var högt i Hörby-Opeln. Elva totalt med en så motorsvag bil borde imponera på tyskarna…
Totalsegrade gjorde Fabian Kreim med R5-Skoda före Domin Dinkel i en Super 2000-variant. Som trea körde danska R5-Skodan in med Kristian Poulsen/Ole Frederiksen. Marginalen var stor fram till vinnaren, över tre minuter men ändå ett styrkebesked från danskarna. För Kristian var detta nämligen comeback efter nio år i ide och genrep inför kommande WRC2-start i Tyskland. 40-åringen har annars mest kört racing både i hemlandet och internationellt, 2011 var sista säsongen som ”racerkjører”. Nu har lusten kommit tillbaka och då med rally och co-driver Frederiksen konstaterade också att ”speeden” fanns där trots sin långa bortovaro från sporten.
– Rallyt var tænkt som et test løb inden VM i Tyskland i august, men allerede fra første meter havde Kristian speeden fra ”de gamle dage”, berättar Ole och lägger till .
Meget tilfredsstillende og langt over forventning!

*
BloggLoixFast Freddy” alias Freddy Loix visade än en gång att på de belgiska hemmasträckorna i Kenotek by CID LINES Ypres Rally 2016 – ERC är han oövervinnelig. Femte raka segern och elfte totalt under sin drygt 25-åriga karriär talar sitt tydliga språk. Det som ytterligare understryker överlägsenheten är att 46-åringen med en Skoda R5 inte vann en enda sträcka, ändå var han snabbast av alla när tiderna summerades.
Vi vann rallyt för att vi inte gjorde ett enda misstag, konstaterade ”Fast Freddy” efteråt.
Lite tur hade ändå vinnaren då först ledande Bryan Bouffier försvann med växellådsproblem på sin R5- Citroën. Istället ökade den andre Citroën-föraren Stephane Lefevbre tempot och tog sträckseger på sträckseger innan samma öde drabbade även hans Cittra. BloggLefevbreAtt sedan Jean-Pierre Nicolas från FIA överlämnade ”Colin McRae Flat out trophy” till honom var trots allt bara en klen tröst.
Nu slutade en annan belgare tvåa, Kris Princen med Peugeot 208 R5 som hade ett tufft rally. Bland annat knäckte han bakrutan och fick på en av sträckorna bilen fylld av lera. Lägg till detta ett par rundpallar på vägen så förstår man att andra platsen kändes som en seger för Princen. Trea slutade ytterligare en belgisk bil Bernd Caiser i Ford Fiesta R5.
Bästa ERC-åkare blev sjuan Jaromír Tarabus Skoda R5 som nu tog ett kliv uppåt i EM-tabellen.

*
BloggGriebelOpel Adam R2 ”ägde” i Ypres och i Junior-EM dominerade tysken totalt med resultatraden 1-2-3. Vann gjorde Marijan Griebel, tvåa Chris Ingram och som trea Julius Tannert.

*
Rallyts historiska del ”Las Vegas Ypres Historic Rally” vanns av Paul Lietaer i en Subaru Legacy. Du läser rätt, den historiska delen vinns av en Subaru och ni får förlåta mig, men detta har jag oerhört svårt att gå igång på. En Subaru i Historiskt Rally, det är ju för f-n bilar som körs i vanliga tävlingar?
Bland de ”riktiga” klassikerna i Klass 1 var det dubbelt Porsche i topp men med svenskt genom Nisse Bergquist/Kalle Magnusson som fyra i den röda Amazonen. 21:a blev totalplaceringen för Amazonen som mot slutet led av kraftig missljud från bakaxeln…

*
BloggEvansRSAC Scottish Rally blev en enda lång uppvisning av Elfyn Evans i DMACK:s R5-Fiesta och han vann också samtliga åtta sträckor. I mästerskapet har förarna möjlighet att använda en ”joker” och i en utvald tävling fördubbla poängen. Tvåan Tom Cave hade valt helgens tävling för sin ”joker” vilket visade sig vara ett klokt beslut. Han klättrade  i ”BM-tabellen” som nu återigen leds av Evans, 20 poäng före Fredrik Åhlin som fick en poänglös helg i Skottland. Trea är Tom Caven nio poäng bak värmlänningen. BloggBlomberg
Första gången som Robert Blomberg/Lars Andersson, Trollhättan fick äran att korka upp skumpan blev det i helgen när Mitsubishi-besättningen vann den nationella 4WD-klassen. En seger och 16:e plats totalt som togs före Jamie Jukes i en systerbil till Blombergs R5:a. När svenskarna dessutom hade turen på sin sida och valde helgens tävling som ”Joker” innebar detta hiss upp till mästerskapsledning. Starkt jobbat!BloggFuruseth
Sindre Furuseth med tillfällige kartläsaren Jim Hjerpe hade en riktig succéhelg i Dumfries och vann Junior-delen. Den norsk/svenska Renault Twingo R2:an ledde från start till mål vilket innebär fortsatt stabil guldjakt för Furuseth. Leder gör helgens tvåa Robert Duggan, Vauxhall Adam. Mattias Adielsson i den andre Vauxhall Adam-bilen gick in som trea och hänger på toppen. Både han och Duggan har sina trumfkort kvar, ”jokern” som däremot Furuseth redan utnyttjat.BloggMattias När dessutom Gus Greensmith, tvåa inför helgen inte kom till start och även använt sin ”joker” , måste det kännas det ännu bättre ur Mattias synvinkel.
Unge skotten Angus Lawrie som brukar ha danska Jeanette Kvick vid sin sida i 1400-Corsan visade att han kan ta emot noter även på skotska och vann återigen klassen.

*
BloggPeugeotDM3 Peugeot Holbæk Rally Vestsjælland blev en märklig historia sedan snabbe Peugeot-föraren Jacob Jensen med Claus Kammersgaard som co-driver åkt av kraftigt redan på första sträckan. Trädsmällen (bild från Henrik Åkeson) innebar stopp på sträckan och detta så länge att maxtiden på de sista tre sträckorna överskreds innan alla bilar kört igenom. Även SS1 blev så klart struken vilket innebar att DM-tävlingen bara kördes över fyra sträckor för stora klassen med R5-bilar.BloggKim

Har faktiskt inte blivit klok på hur man räknar resultatet då de klasser som hann köra de tre sista har tider på sju sträckor medan övriga bara på fyra? Så här långt verkar det ändå som att Skoda-åkaren Esben Hegelund klassas som totalsegrare med en körtid på lite över tolv minuter. Tvåa blev IB Kragh, 19 sekunder efter och som trea, Steen Andersen 22 bak. I den stora 2WD-klassen var det Kenneth Madsen som i sin Suzuki Swift Maxi var före märkeskollegan Anders Lysen och så  Skånebekantingen Johnny Pedersen, trea med BMW M3.

*
Bloggjacob1Bland de som genomförde sju av de åtta sträckorna fanns Opel Danmarks talanger Jacob Madsen/Line Lykke Jensen spm åkte snabbast med Opel Adam R2 (bilden). Parets tredje seger av tre möjliga. En seger som blev lite turlig då Opeln landade hårt redan på sträcka ett vilket gjorde att Jacob släppte av lite då bilen efter landningen inte kändes helt OK. Vid servicen fixades felet och när så värste konkurrenten Rasmus Sørensen knäckte en drivaxel var saken klar.
Opel Danmarks målsättning för paret är hög, en plats i ERC för Juniorer 2017. Vägen dit går genom ett guld i DM och med tre segrar av tre möjliga, ser första steget vara ganska säkrat…Blocrosa
Tävlingen var även premiär för nya Opel Corsa Cup och här vann bröderna Simon och Sune Vallentin, även detta bild från Henrik Åkeson.

*
Ingen kan säga att Johnny Pedersen slog sig till ro efter tredje platsen på Själland utan idag körde BMW-friskusen hem segern i ”Yokohamamesterskabet Vest 3” borta i Ringkøbing så långt västerut på Jylland man kan komma.BloggPedersen
Hårdast motstånd fick han från Jørgen Hansen (till vänster bilden och Pedersen till höger) som luftade sin vassa Porsche 997 GT3 Cup, 19 sekunder bak BMW:n. Trea slutade Carsten Jensen, Renault Clio.

*
Skrev igår att Maria Andersson som i forna dagar skulle lotsa Patrik Flodin runt sträckorna i Midnattssolsrallyt. Fel, fel det ska hon inte alls meddelar Maria som fått förhinder. Istället finns vid Patriks sida hans allra första kartläsare, Morgan Olsson.

*
Ska Mattias Ekström ta helgens ”DTM-runde” som ett tecken i skyn och det gamla ordspråket ” dåligt genrep innebär succé på premiären”? Tänker på nästa helg och Höljes där han har två raka segrar att försvara och det då rimligen borde bli ny seger med tank på det usla genrepet.BloggEKSTRÖM

Ekström fick nämligen åka hem från Norisring med noll DTM-poäng efter att ha brutit bägge helgens race. Först i går var det krasch med Robert Vickens som domarna menade Ekström var skyldig till och fick flytta ner från pole till fjärde ruta i race två. På första varvet var då det tid igen när Auguosto Farfus kom i Audi-vägen.
Med noll poäng liger Mattias nu nia i sammandraget med endast 46 poäng. Leder gör Marco Wittman på 75 poäng.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *