Emil bekräftar, WRC-fyran Mads Ø. med nytt självförtroende , RallyX-Magda med nya maskotar och lycka är en isskrapa!

BloggEmilDet var exakt som mina källa berättade igår att Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg kommer att köra en Citroën R5 med de ”gamla specifikationerna” i Rally Polen. Ett val som innebär att svenskarna kör en hästkraftsmässigt något underlägsen men i gengäld driftsäkrare bil. Emil förklarar.
Vi får många frågor om huruvida Citroën R5:an har utvecklats vidare sedan lanseringen och hur den står sig. Faktum är att Citroën är i slutfasen av att lansera ett stort s.k.”evo-kit” men vi kommer inte köra med detta nu i Polen.
– Vi ser det som viktigare för oss att köra en tillförlitlig bil och kunna samla den erfarenhet som vi är ute efter.
Nu kommer Emil att köra en identisk bil mot Portugal alltså en Citroën DS3 R5 som drivs av J-Motorsport. När det nu bekräftats att Emil och Jocke kommer till start med en något tamare bil än konkurrenterna, är kanske min förhoppning om en ”topp-fem” placering” lite väl ambitiös? Å andra sidan, se vad som hände i EM-matchen Island – England i går och då ser jag svenskduon som Island i den jämförelsen.BloggEmil2
Just nu pågår den extremt viktiga reccen på de snabba sträckorna ( då krävs att bönderna plocka in korna, menar Jocke som tog bilden vid reccen) kring Mikolajki, en viktig del inför helgens tävling och där mycket ansvar vilar på kartläsare Sjöbergs axlar. Han konstaterar också.
Vi förbereder oss nu minutiöst tillsammans med J Motorsport och är enormt laddade och efter resultatet i Portugal så ser vi båda sett framemot tävlingen!

*
BloggMadsRallyt på Sardinien blev en missräkning för Mads Østberg och Ola Fløene, fyra i VM-tablellen och nu kan man bara gissa att besättningen i M-Sports WRC-Fiesta #5 är taggade till max inför Polen. Här har inte Mads heller något lysande att se tillbaka på, bröt både 2009 och 2014. I fjor blev det en blygsam nionde plats och därför har man förberett sig extra noga för att förbättra resultatraden. Om inte föraren har lyckats bra i Fiestan är det skillnad mot co-driver Fløene som stått på pallen både 2014 och -15 när han skötte kontoret i Andreas Mikkelsens WRC Polo.BloggMads2
I förra veckan testades det i såväl Orzysz och Pasym på vägar som påminner om de som väntar i helgen. Extra jobbig är att de senaste tävlingarna klassas som ”low-speed events” och nu blir det istället mer ”flat out”. Exakta noter och noggrann recce (verkar som Mads kollat stenarna i vägkanten väl noga och nu satt Ola till att byta hjul på ”Recce-Volvon”) är vitalt om man ska stå på pallen på söndag eftermiddag.
Mads har idag mycket mer självförtroende sedan ingenjörerna hos M-Sport lyckats hitta felet som tidigare på säsongen gjort nedväxlingar osäkra. Direkt med nya mjukvara i transmissionen satte 29-åringen också snabba tider på Sardinien och nu väntar alltså ett ”high speed-event”.
Efter en rad relativt långsamma tävlingar är det lätt att glömma hur snabba vägarna är i Polen, något vi dock snabbt blev påminda om på våra pre-event tester, berättar Mads i ett pressmeddelande.
Farten är helt enkel otrolig och det är så kul att köra!
Mads berättar också att Polen inte alltid varit så snällt mot honom men att han hela tiden känt att farten funnits. Nu känner han och Ola sig välförberedda.
Pallen är alltid vårt mål och vi siktar på att utmana toppen. Vi känner oss i form och är redo att ge allt…
M-Sports Malcolm Wilson gläds åt Mads självförtroende och berättar om hur väl testerna före Polen utföll.
Hoppas få se honom och Ola utmana om pallen och jag kan inte se varför de inte skulle kunna göra så, konstaterar Mr Wilson.

*
Vem vinner då i Polen, det enklaste är så klart att bara säga Sebastien Ogier som stått överst på pallen de två senaste åren. Dessutom är rallyt en av hans riktiga favoriter där han kan låta WRC Polon gå ”flat out”.
Rally Poland är en tävling jag ser framemot varje år, ett högfarts rally jämförbart med Finland väntar oss, berättar den nyblivna pappan.BloggOgier
Han tror också att den nya ”papparollen” innebär extra styrka för honom.
Jag föreställde mig att det skulle bl underbart att vara pappa, men inte att det skulle vara så här överväldigande!
Precis som Mads är självförtroendet på topp trots att det är fyra tävlingar sedan han och Julien Ingrassia stod som WRC-vinnare senast.
Trots detta har vi ändå utökat VM-ledningen, konstaterar VM-ledaren nöjt.

*
WRC-föraren Martin Prokop fick rätt mot mäktiga och ibland ”ofelbara” FIA. De fem straffminuterna tjecken fick i Portugal  för vad som ”Gud Faders ställföreträdare på jorden” menade var fusk stryks. Straffet trädde i kraft i efterföljande Rally Sardinien vilket innebar att som välkomstpresent fick Prokop fem minuter extra direkt vid starten, ingen kul början så klart.
Orsaken var att teamet brutit plomberingarna på bakdiffen för renovering av Jipocar Czech National Teams WRC-Fiesta. Teamet protesterade men straffet låg kvar fram till igår. Då bytte FIA fot och gav dom rätt och därmed hoppade Prokop upp till nionde plats totalt. Tråkigt nog är skadan nog redan skedd då han redan meddelat att han tröttnat på WRC och istället framöver fokuserar på Dakar. Snyggt jobbat…

*
Som alla vana bloggläsare lätt kan räkna ut är det helt omöjligt för mig att hinna med att skriva och ha kolla på alla tävlingar, förare, kartläsare plus allt annat som händer inom sporten. Jag gör så gott jag kan och till alla er som känner er besvikna över att inte ha blivit omnämnda, jag ber om ursäkt.BloggMagda

Än en gång, jag gör så gott jag kan för att hålla mig uppdaterad vid sidan av mitt ordinarie jobb som fotograf. Försöker till exempel få grepp om helgens ”Magic Weekend” i Höljes men det är så gott som omöjligt att hålla full koll så här runt 70 mil från VM-banan nära norska gränsen. Ändå ska jag försöka berätta hur duellen Ekström/Solberg utvecklas. Så klart även hålla koll på min egen klubbkompis Magda Andersson i EM-delen av ”den magiska helgen”. Noterar också att hon skaffat sig dubbla maskotar inför utmaningen i helgen, Lars Servin och Carsten Magnusson

*
BloggSimonHade inte heller full koll på Simon ”The Race Lab” Larssons äventyr på Norisring och Audi TT Sport Cup i helgen. Den 19-årige skåningen slutade nia, bästa placeringen hittills i cupen. ”Labben” menar att han fortfarande utvecklas och att helgen blev ett stort kliv framåt i den processen. Detta även om han drogs med bromsproblem på kvalen vilket innebar en sämre placering på gridden. Nu skruvar han upp målsättningen inför nästa tävling på holländska Zandvoort.
– Jag vill där gärna komma på på topp-tio igen!

*
SBF:s projekt med Grupp F, en gång tänkt att utradera VOC Mekonomen Rally blev väl inte den succé som en del trodde. Istället är det få bilar som byggts för klassen och draget kring densamma kan väl närmast beskrivas som stiltje. Alltmedan VOC i ursprungsformen fortfarande är och lär vara så även i framtiden, landets största och populäraste klass. Nu stökar dock Grupp F-bilarna till det när de numera tvärtemot vad som sades i början, i vissa tävlingar körs ihop med ”VOC:arna”. Stök när då Grupp F inte får poäng i ”VOC-Cuper”. Därför har det nu skett ett ”upprop” för att underlätta för alla att skilja de bägge klasserna åt.BloggVOC

””UPPROP!
I all enkelhet så kommer här en önskan och uppmaning. Vi som kör i VOC som klass blandas nuförtiden med andra Volvos i sammanslagna tävlingsklasser. Förr slogs vi endast ihop med ex.vis Suzukibilar, då var detta inget problem. Nu däremot, med förbundets piratklass gr-f, så blandas vi hej vilt.
För att enklare kunna räkna poäng i diverse cuper samt lyfta aktiva i reportage m.m. föreslår vi nu en enkel ”lösning”. Det är inget komplicerat blott en liten detalj i form av modell beteckning i anmälan.
Oftast efterfrågas bilmärke följt av modell vid anmälan. Istället för t.ex. GLT eller liknande tillägg, lägg till VOC i slutet. T.ex. 240 VOC som modell. Efterfrågas bara bil så kan man skriva t.ex. Volvo 740 VOC.
Vi hoppas detta inte är för mycket besvär för alla i VOC familjen! Tack för att ni läst och lycka till på era tävlingar under året!”.

*
BloggMSR1I morgon drar Midnattssolsrallyt igång från Vimmerby och så klart årets höjdpunkt för många rallyintresserade. En som i likhet med mig tycker det är lite synd att de riktiga klassikerna förpassas långt bak i startfältet, ställer sig lite undrande över rallyts snygga program. En fråga där det anas viss bitterhet.
Varför har rallyt en ”två-takts” Saab på första sidan av programmet till rallyt? Vore ärligare med en Volvo 240 med tanke på hur startfältet ser ut!
Frågan känns berättigad…

*
BloggIsskrapaIbland låter även Gud solen lysa över mig och idag när jag parkerade bilen, vad låg på marken? Behövs inte mycket för att lysa upp en junidag med mörka moln på himlen, en äkta Opel-isskrapa räcker långt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *