WRC vill ha med Argentina, Grönholm gör Subaru-comeback, Klara valde Grönland före Hörby, ingen efteranmäld till SM-premiären, Steiner för evigt i TV-Svängens historiebok och bloggbytet närmar sig…

Medan USA verkar rycka allt närmare som nygammalt WRC-land sprider sig lite oro över de andra mer klassiska rallyländerna, Mexiko, Chile och inte minst Argentina. Senast som ”Rally Argentina” fanns med i kalendern var 2019 och med dubbelt Hyundai i topp med Thierry Neuville som vinnare och Andreas Mikkelsen på andra plats. WRC-promotor Simon Larkin har varit ganska tydlig med att bara två tävlingar är aktuellt att köra i ”Amerika”. Frågan är då vem av de andra tre som får stryka på foten om USA-drömmen blir verklighet? Bedömare menar att Mexiko sitter ganska säkert för att åtminstone köras vart annat år, medan de två i Sydamerika båda har problem med ekonomi och lite politisk instabilitet

 Foto: Hyundai Motorsport

Det finns inte många stora evenemang i världen som samlar lika många fans Rally Argentina och det skulle vara fantastiskt att få tillbaka, menar Larkin i en artikel från DirtFish.

-Vi kan dock inte förneka att den ekonomiska situationen i Argentina är extremt svår!

Han menar också att Argentina får nog finna sig i att ”bänkas” ytterligare något år innan en comeback blir verklighet. Även ”Copec Rally Chile” kördes senast 2019 men är nu tillbaka i finrummet med tävling sista helgen i september. Två år i rad 2020-21ställdes rallyt in och då var den politiska situationen största anledning.

Den 24-27 maj körs nya ”Logiman Mythical Cars Rally” med italienska Varzi som centralort. Här kommer att köras äldre och i vissa fall ikoniska rallybilar där de nyaste är första generationen av WRC-modeller från Hyundai, Ford, Toyota och Citroën. Där finns även en klass för de som gjorde debut 1997 och det är nog här som de flesta fansen kommer att jubla över att få återse. Till exempel körs här  Peugeot 307, Citroën Xsara, Suzuki SX4, Skoda Octaviaoch många fler. En sådan här tävling utan blå Subaru WRC-bilar känns helt omöjlig och i en sådan kommer Marcus Grönholm och Timo Rautiainen att köra i f.d Hyundai-basen Andrea Adamos ”baby” efter att ha lämnat Alzenau.

 Foto: Tommy Svensson

– Verkligen kul att få frågan från Andrea, onekligen ett tag sedan jag satt i en rallybil. Minns inte riktigt men tror att det var i Rally Sweden 2019, avslöjar Grönholm.

Att köra Subaru är inget nytt för den finske världsmästaren som efter åren med M-Sport körde ett år för Subaru Italiamed deras S14 WRC 08.

-Fokus blir att ha kul och inget annat. Folk kan inte förvänta sig bra resultat eller ”big attack”, jag siktar inte på att bli världsmästare igen, konstaterar Grönholm.

*

Ett givet dragplåster på kommande lördags ”SM Shake Down” inför ”Bilmånsson Rallysprint” hade så klart varit SMK Hörby-stjärnan Klara Andersson. Men hon kommer inte till Nya Torg och har ett minst sagt giltigt skäl till frånvaro.

 Foto. Extreme E

 Jag är på Grönland på ett viktigt uppdrag, berättar Klara.

Det handlar så klart om ett uppdrag genom Extreme E för Klara och Catie Munnings (teamkompis till Timmy Hansen).

– Idag har vi samlat in material från Russel Glaciären där isen smälter i rekordfart och våra prover kommer att bli en viktig del klimatforskningen!

 Foto. Extreme E

*

Förhoppningsvis stor skillnad i temperatur mellan Grönland och helgens SM-premiär i Hörby där söndagen så här långt ser ut att bjuda på vårvärme. Ingen sol utlovas varken lördag eller söndag, men än viktigare så här långt heller inget regn. SM-reglementet gör att det mot mitt tänk vill jag tillägga, gör det möjligt att efteranmäla sig fram till en vecka efter att ordinarie anmälan stängt. Visserligen mot förhöjd avgift, men ändå är min åsikt glasklar ett ofog som bara ställer till problem för arrangören. Hur som helst så var det möjligt att efteranmäla sig till SM-premiären vilket gjorde att frågade tävlingsadministratör Bertil Gunnarsson hur många som utnyttja möjligheten?

– Inte en enda, svarade Bertil kort.

– Däremot har vi fått två återbud bland annat och tråkigt nog ett från SMK Nyköpings Richard Åndberg som skulle premiärkört sin nya häftiga ”Grupp Hb” Toyota Yaris. Detta betyder att vi idag är exakt 60 startande till söndag!

 Foto: Tommy Svensson

Nu är det ett startfält från Dalarna i norr (Hans Perbjörs Lima bilden) till Trelleborg i söder (Magnus Hägg och Jesper Olsson). Alla 60 ska köra tre heat med tre varv på Industriområdet med fyra speciella ”publikplatser” och där tävlingsledare Mia Nilsson speciellt vill framhålla ”Bilmånsson Arena”.

– Här finns både möjlighet att köpa grillat, gå på toaletten och inte minst, är det här man ser rallybilarna på ett av banans knepigaste ställe.

SMK Hörby har 15 ekipage i helgens tävling vilket gör klubben till den med flest deltagare och dessutom finns även storfavoriterna i 2WD-klassen här.

– Nog ingen tvekan utan att dubble SM-vinnaren Joacim Kristiansson och Robin Svensson kommer att vara med i toppen i 2WD-klassen, menar Mia men varnar ändå lite.

 Tuffaste motståndare blir garanterat Eslövsfamiljen Andersson med pappa Mats och sonen Simon som säkert vill ha ett ord med i segersnacket…

I 4WD är det en snabb trio som troligen gör upp om segern och då med fjolårsvinnaren Rolf Grybb, Hässleholm som knapp favorit. SM-vinnaren från 2021 kom från Tomelilla och heter Stefan Kristensson. När Team Skåab-ägaren på söndag dessutom sitter i tävlingen häftigaste bil, Ford Fiesta WRC 16 lär Grybb få det svettigt. Intressant blir så klart även GK Door Teams Micael Jakobsson som i Asfalt SM än så länge är ett oskrivet kort. Det är inte bara SM-premiär utan även första deltävlingen i RM och DM för standardklasserna också här har SMK Hörby en favorit.

 Foto: Tommy Svensson

– Kalle Ingesson med sin BMW blir nog svår för de andra att rubba i RM-klassen, tror Mia.

*

SM-promotorn SRM slår på sin hemsida ett slag för förare som inte direkt nämns i förhandsnacket. Bland annat har man satt strålkastarljuset på SMK Hörby-syskonen Marcus och Hanna Lindström. Med en Ford Escort var de i fjol jämnheten själv i de två deltävlingarna som de körde, sexa i båda. Inför söndagen uttrycker sig Marcus för SRM försiktigt.

 Foto: Tommy Svensson

– Målet är att vi placerar oss i topp tio, allt över detta är en bonus med tanke på den stentuffa konkurrensen!

 Foto: Tommy Svensson

En annan som får lite extra puff inför söndagen är Lunds Hans-Daniel Steiner med sin gula Grupp H Golf. Efter ett åtta år långt uppehåll gjordes comeback  i fjol och senaste starten skedde i årets ”Rally Anderslöv” för Hans-Daniel som för evigt finns inskriven i SMK Hörbys historiebok. 2011 svarade han för en spektakulär rullning med sin Volvo 242 som slutade med att både han och kartläsare Joakim Nilsson blev rejält blöta, nedslagsplatsen var nämligen i Sjököpsjöns delvis öppna vatten. Oavsett vad som händer på söndag så lär inte något liknande kunna inträffa, då vatten i samma öppna form helt saknas på Industriområdet

*

Nu sjunger Motorbloggen via Kristianstadsbladet.se på sista versen. Om allt flyter på som under senaste dagars lyckade tester ska flytten till egna sidan ”Motorbloggen.nu” att ske smärtfritt. Jag har lite svårt att avgöra hur många bloggläsare som redan inrättat sig med nya adressen, men ni som ännu inte gjort så bör lägga till ”Motorbloggen.nu”  bland era bokmärken. Detta förstås om ni vill fortsätta läsa  vilket jag sjävklart hoppas!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *