Craig Breen dog i samband med test inför WRC Rally Croatia, inte ”två förlorare” nästa helg, Liiten med ny co-driver, SM-premiären i Hörby tv-sänds, Wilke kör på hemmaplan och 9 klasser är färre än 31…

Craig Breen är död!

 Foto: Hyundai Motorsport

Chockbeskedet nådde mig precis när jag skulle avsluta Motorbloggen och mer än lite svårt att just nu samla tankarna. Från Hyundai Motorsport kom ett kort ”statement” som förklarade 33-åringen omkommit i samband med test till ”WRC Rally Croatia” nästa helg. Co-driver James Fulton klarade sig oskadd efter att deras Hyundai i20 Rally1 vid lunchtid åkt av vägen och kraschat in i en stenstolpe vänster fram. Det mest otäcka i hela olyckan är att det är nästan exakt samma sak som hände på Sicilien 2012 när irländarens dåvarande co-driver Garreth Roberts miste livet i en IRL-tävling med Breen som förare. WRC-starten i Kroatien skulle blivit Breens andra i år med Hyundai och i den första, Rally Sweden slutade han tvåa. Tvekar inte när jag säger att hela rallyvärlden delar sorgen med familj, vänner och inte minst Hyundai Motorsport. Kort efter att detta publicerades kom rapporter från ögonvittnen i lokal media att det var efter att Breen åkt genom ett trästaket som tragedin inträffade. En av staketstolparna trängde in i kupén precis vid förarplatsen och enligt räddningspersonal på plats omkom irländaren direkt efter.

*

Många inklusive mig själv hade stora farhågor kring ”rallykrocken” den 22 april när både Asarums MS och Älmhults MK lagt sina tävlingar. I Blekinge var det Bilsport Rallycup och Södras DM medan smålänningarna var ett snäpp värre och öppnade för Sydsvenska Rallycupen, MAS Rallycup och Smålands DM.  Med facit i hand, anmälan stängde i går kom allas farhågor lite på skam och ”Silverratten” fick ihop 133 ekipage medan ”Rally Karlshamn”inte riktigt nådde lika långt, men ändå är 102 startande mycket bättre än jag befarade. Det blev inte ”två förlorare” som kör rally på lördag utan mer tvärtom vilket självklart är glädjande för sporten. Med risk för att bli lite partyförstörare så är det nog ändå så att Älmhult haft stor draghjälp av att vara först på plan med både grus, rek och noter. Dessutom inte minst en perfekt genomkörare på sträckor som i mångt och mycket påminner om de som kommer att användas i SM:s gruspremiär  South Swedish Rally en månad senare. Kollade var de anmälda kommer ifrån och fann då att av de 133 anmälda kom nästan exakt hälften från klubbar utanför det som normalt är SSRC:s ”normala upptagningsområde” (Småland och Södra BF). Med andra ord blir det därför först i deltävling två i SSRC, Ljungbys ”Midsommardansen”den 6 maj som man får en mer rättvis fingervisning om hur stort SSRC-intresset i verkligheten är. Då ansluter visserligen de DM-åkare från Södra som väljer att köra i Blekinge, men frågan är om dessa uppväger de drygt 60 ”utombyarna”?

*

Oavsett så är det väldigt kul att man den 22 april har man en bra bit över 200 rallybilar aktion på en väldigt liten del av vårt land. Lägger man så till övriga rally som ”Aprilsprinten” i Eskilstuna, ”Rally Gotland Light”Västerås med ”Gurkracet” och så enda asfalttävlingen, ”Skänningeknixen” blir det sammanlagt runt 500 ekipage vilket på något vis ändå visar att det fortfarande finns gott om liv i sporten.

*

Efter att Jari Liiten de senaste åren skiftat mellan Mikael Kjellgren och Jon Stighs tjänster så blir det från nu minst sagt rutinerade Ludvikas Mikael Johansson som tar över som co-driver i Skodan.

 Foto: Tommy Svensson

-Det känns otroligt kul och bra att få med Mikael i bilen och teamet. Han är extremt erfaren och har väldigt mycket att ge, förklarar Jari.

Planen är nu att satsa på ett ordentligt test och förhoppningsvis hitta en bra tävling före SSR för att komma igång!

 Foto: privat

Målsättningen är tämligen klart, att förbättra tredje platsen från SM 2022 men paret hoppas även få till start i ”ERC Royal Rally of Scandinavia” och SM-Sprinten i Umeå.

 Nu längtar vi tills att allt drar igång, vi är båda taggade till tusen för en härlig säsong med massa rally. Utöver detta så ska jag  försöka åka tävlingar med Mitsubishi Evon medan Mikael också kommer att åka Grus SM samt Skillingaryd med Daniel Röjsel som är bestämt sedan i höstas!

*

Premiären för Asfalt SM , ”Bilmånsson Rallysprint” på söndag närmar sig och hit hoppas SMK Hörby att det kommer stor publik. Men skulle man inte ha möjlighet att se tävlingen live, finns alltid möjligheten att streama via  Streamify.

– Vi sänder  Bilmånsson Rallysprint med en flerkameraproduktion direkt från Hörby, Sebastian Bourghardt och Per Johansson kommer att finns med dig från tävlingen som startar 10.00, hälsar Rallylive och tipsar.

– Köp sändningen för 99 kronor, alla asfalttävlingar för 395 kronor, eller hela Rally-SM säsongen för 695 kronor!

*

Från början skule anmälan till Hässleholms GP den 30 april stänga i morgon. Men när antalet anmälda var lite för få för Wilke & Co:s  smak valde man att förlänga utan extra kostnad till på söndag klockan 18,00 eller någon timma efter prisutdelningen i Hörby.

 Foto: Tommy Svensson

Idag finns 45 anmälda och en av de som är senast in är ”Mr HLMK himself” Claes-Göran Wilke som med dotter Marie anmält sig i Klass 14 HRC AppK, så klart med en Ford Escort. Så här långt vågar jag garantera klasseger för CG då han och Marie än så länge är ensamma  i klassen…

*

Dagen har föga förvånade gått i  motorsportens tjänst och där första uppdraget kom direkt från SRM-vd Patrik Persson. Inget komplicerat, hämta vindrutedekaler till hela SM-serien i Kristianstad. Därefter bar det av till Broby för att hämta priserna till söndagens ”Bilmånsson Rallysprint”.

 Foto: Tommy Svensson

När jag lastade de två om man jämför med hur det sr ut till TV-Svängen, relativt små lådorna med priser så skänkte jag en tacksamhetens tanke till de blott nio klasser som ingår söndagens tävling. Tacksamhet då det är jag som ansvarar för att sortera priserna på prisbordet så att allt står rätt ordning vid prisutdelningen. Inte utan att skänker mer än en tanke på min kollega i Ryds MK som i ”Vilda Ryd Racet” har priser till och sitt ner, 31 olika klasser att hålla ordning på… 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *