WRC-Toyotan testas i Italien, blir där 200 i Simrishamn, Mattias till Wales och Milell till landslaget!

Nu är Toyota i gång med tester av nya WRC-Yarisen vilket sker i italienska Toscana. Extremt ruinerade finske testföraren Sebastian Lindholm sköter rattande tillsammans med Stephane Sarrazin. Detta är första gången som Yarisen körs i ”argt läge” som Motorsport Italias ägare Bruno De Pianto uttryckte det. Det är också detta team som japanerna valt som utvecklare från extremt ”tradig” ”gubbe med hatt-bil” till vinnare i WRC.
Inledningen av testen verkade fungera bra och inga tekniska problem visade sig även om ingenjörerna var mycket fåordiga till den media som snokat upp den lilla Yarisen i rallyskogen. Borta i Tokyo har man ändå lyft så mycket på locket att man vågat sig på att sia om en eventuell start 2016. Mest troligt är dock att det dröjer ytterligare ett år till 2017 då ett nytt tekniskt WRC-reglemente ska börja gälla.
Toyota Motor Corporations president Akio Toyoda (alltså kollega med Lars Servin i Hörby) sa i japansk tv i samband med Monte Carlo- Rallyt att Toyota någon gång absolut vill tillbaka till WRC.
Dock är det svårt att spika en speciell tidpunkt för detta, menade Toyoda.
Själv vill jag använda det gamla talesättet, ”den som väntar på något gott…”

*
Rasslar till bra i premiären för Rally-DM och Sydsvenska Rallycupen, Simrishamnsmixen just nu 175 anmälda och anmälan stänger inte förrän på måndag den 24 mars. Blir det över tvåhundra bilar, jag skulle inte bli förvånad.
Störst klass är A-förare 2WD, 42 anmälda medan ”stormiga VOC/GruppF bara är totalt 41 bilar så här långt. Kul är också att det snart är tjugo anmälda, nitton för tillfället i premiären av TINTER Classic Rally Cup. Mest trist är Regularity där man fortfarande inte är mer än tre bilar…

*
Lennart Kristensson som svarade för det mesta av ”skitjobbet” när han och Trelleborgs MK bjöd på ”shake down” i lördags. Totalt fjorton bilar, ett trädbesök, en brand och en rullning var lite av facit över lördagen.
– Verkade som de flesta var nöjda, även om störtregnet natten före inte var optimalt för vägen, berättar Lennart som åkte ut redan klockan sex på morgonen med traktorn för att dika bort vattnet.
– Vi räknade ut att de fjorton bilarnas körning motsvarade ett startfält på strax över 220 bilar och med detta i åtanke så höll faktiskt vägen riktigt bra…
Lennart gnällde inte, men konstaterade att det är mycket jobb med att fixa till en sådan här teststräcka. Fyra gånger har vägen hyvlats före start och sedan var det dags för återställning.
– Höll på en god stund efter det att sista bil för länge sedan kört hem…

*
Regerande svenske mästaren i Otrimmat 2Wd, Mattias Adielsson har i år valt bort att försvara guldet och väljer lite andra äventyr. Först Rally Sweden där han tråkigt nog fick bryta mot slutet och nu bär det av för Brittiska Mästerskapet med ”Rally North Wales”. En tävling som körs under en dag ( 5 april) med sju specialsträckor på totalt 12 mil. Klassiska rallyvägar som förr i tiden var med i RAC-rallyt väntar Mattias. Även i höstens final av Rally-VM kommer delar av banan att vara med.
Skall bli grymt roligt äventyr och vi har tagit ytterligare ett steg mot att ta oss ut i Europa på allvar, menar Mattias.
– Kommer att bli en tuff utmaning och jag lärde mig mycket under Rally Sweden som jag kan ha nytta av nu. Det är viktigt att ta bilen i mål och samla så mycket erfarenhet som möjligt!

*
Fick häromdagen ett mejl från smålänningen Andreas Sigfridsson som ville visa upp sin senaste snygga 1:43 modell. Snygg då det är BloggSvanPer Svans Opel Astra!
Andreas berättade samtidigt om sitt intressant hyrprojekt med sinBloggR2 R2-Renault Twingo. En bil som han själv ska köra och då oftast med Hässleholms kartläsaren Frida Olofsson i högerstolen. Men när Andreas inte själv sitter bakom ratten på den finskbyggda Twingon som han skriver i någon ”strötävling”, är den till uthyrning. Jag undrade hur det går till att hyra och i grova drag gör man så här enligt Andreas.
– Man betalar en kostnad per SS/km som man kör bilen, Däck, Bränsle och bromsar ingår inte i den summan. Sedan får man antingen uppvisa ett kontoutdrag att det finns en säkerhet om man skulle åka av med bilen, alternativt kan man teckna en tävlingsförsäkring på bilen, berättar den duktige modellbilsbyggaren.
BloggModellKan inte undanhålla er några bilder på modell bilar som Andreas byggt. Vill ha, vill ha, vill ha….

*
BloggMilellEn glad kartingnyhet damp ner i mejlkorgen. Noah Milell, Kristianstad Karting klubb är uttagen till landslaget och drar för träningsläger i Falun till helgen.

 

2 svar på “WRC-Toyotan testas i Italien, blir där 200 i Simrishamn, Mattias till Wales och Milell till landslaget!

  1. ”Extremt ruinerade finske testföraren Sebastian Lindholm”

    Stackars Sebastian kan inte ha mycket pengar kvar 😀 Skämt å sido kanonblogg, läser varje dag!

    1. Hej.
      Tog lite tid innan jag förstod vad du menade, ruinerade ska så klart vara rutinerade!
      Förlåt Sebastian och tack för berömmet Robert…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *