Timo Mäkinen fyller 76 idag, Ola testar Porsche, FWD är lömskt och RU möter VOC!

Idag säger vi ett stort grattis till Timo Mäkinen som fyller 76 år och innan ens WRC var påtänkt tillhörde de absolut största rallystjärnorna någonsin. 1965 vann Timo Monte-Carlo Rallyt och samma år även hemmatävlingen ”Tusen Sjöars Rally”, dagens Rally Finland med sin Cooper S. En tävling han vann tre gånger på sextiotalet. Följde upp med att vinna RAC-Rallyt tre gånger i rad på sjuttiotalet men då var det Escort BDA som gällde. Vid sidan av rally var även Timo en dj-el på att köra båt och vann 1969 ”Round Britain Powerboat Race” 1969.
Tjugo år gammal startade han för första gången i ”Tusen Sjöars” och detta med en i våra ögon udda Triumph TR3.Via Austin Healey blev det sedan i många år ”hundkoja” för den snabbe finnen.
1967 höll han på att missa tredje segern i Tusen Sjöars när huvenBloggTimo ( bilden) flög upp på Ouninpohja. Timo slog dock inte av utan satte tredje bästa tid, kikande ut via sidorutan medan kartläsaren Pekka Keskitalo gjorde samma sak på höger sidan. Tuffa grabbar på den tiden…
Timo var en av de allra första i Rally Hall of Fame i Kangasala, ihop med Erik Carlsson, Paddy Hopkirk och Rauno Aaltonen.

*
Så ska Ola Nilsson köra de första testpassen i sin nya Porsche och detta på för honom välbekanta Hockenheim nu till helgen. Ett gediget schema med väntar och första smakprovet på den nya bilen gjordes faktiskt även det på Hockenheim i oktober Detta var också senaste gången som Ola satt i en racingbil.
Fokus låg där mer på att se testen som en uppstart för säsongen. Först och främst att bli varm i kläderna igen och samtidigt bekanta sig med 991:an. BloggOlaSamtidigt var det första gången nya teamet, Project 1 och Ola jobbade tillsammans i ”skarpt läge”.
– Det är otroligt kul att vara tillbaka i en racingbil efter den alltid långa vintern. Jag ser extremt mycket fram emot säsongen, konstaterar Ola.
– Nya bilen skiljer sig en del i körningen mot bilen jag körde i fjol, och testerna vi kommer göra inför säsongen kommer därför vara väldigt givande, samtidigt som banträningen är väldigt viktig!

*
Ännu mer nytt inför South Swedish Rally kom idag när man presenterade ”Sveriges första Rallymarknad”. Torsdagen den 29 maj klockan 12.00 slås portarna upp till serviceplatsen för South Swedish Rally Weekend på travbanan i Tingsryd, där det förutom Sveriges första rallymarknad även blir massor av familjeaktiviteter under eftermiddagen i väntan på tävlingens första del, asfaltssprinten som startar klockan 17.00. Redan nu går det bra att boka plats på marknaden genom Anna Larsson.

– Det borde bli en marknad där bromsar, framvagnar, fjäderben och motordelar byter ägare, för att inte tala om alla de overaller som man av någon anledning växt ifrån. Och tänk på hjälmen som du bara använt två gånger eller bältena som du aldrig behövde, säger Marknadsgeneralen Anna Larsson som är laddad till tusen.
Listan kan göras hur lång som helst, det är bara den egna fantasin som sätter stopp för vad som går eller inte går att sälja på denna marknad.

*
Fick ett mejl idag från Håkan Ståhl och inte blev samvetet så värst mycket lättare för mig när jag läser inledningen ” Envisa rykten i Småland gör gällande att Silver-Vocen står rustad för hel SSRC säsong 2014. Det var bara att sälja av de snabbt som attan och inhandla ny bil!!!”. Vet inte om det hjälper Håkan, men ryktena ljuger det blir inget SSRC för mig i år måste fokusera helt på att slå den ”svarte”…
Håkan fortsätter, ” ... tack för lyckönskningarna det kommer att behövas, bilen gås igenom just nu och lite uppdateringar men det är i stort sett en gr N bil! Både motor, boxar, och bromsar är standard + att jag aldrig kört framhjulsdrivet i tävlingssammanhang innan, så målet är just nu att inte vara i vägen för någon på sträckorna. Vi hoppas hinna med lite test innan Simrishamn men jobbar lite mot klockan just nu! Lycka till själv, ha det bra och hoppas vi syns snart!”.
Pass upp Håkan, framhjulsdrivna bilar kan vara dj-ulska och riktigt lömska, fråga mig som körde Saab under hela sjuttiotalet. Se bara hur det såg ut för mig i BloggSaabTV-Svängen 1973, enbart med Guds hjälp kom vi ner på hjulen istället för på taket…

*
Kan inte utan även nämna att det finns en liten chans till att fredspipa blir rökt i ”VOC-kriget” om man får tro Roger Fransson, VOC-ansvarig. På hemsidan skriver Roger bland annat, … ringde jag Magnus Månsson, rallyutskottets ordförande i går kväll och föreslog ytterligare ett möte. Och jag fick med honom på detta. Om båda parter går till det mötet med ett öppet sinne så är jag övertygad om att vi kan lösa den jobbiga (och helt onödiga) situation som uppstått.
Jag har sagt att den här frågan är så viktig för mig och för vår klass att om han bara kan få loss en tid att träffa mig, så bokar jag om min agenda så att jag kan vara där oavsett dag och tid på dygnet. Inom de närmsta dagarna vet vi när vi kan träffas, ambitionen är att det ska ske redan nästa vecka. ”.
Tror inte jag är ensam i Rallysverige att hålla tummarna att hoppas stridsyxan grävs ner efter mötet. Dessutom riktigt, riktigt djupt ner…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *