Ny WRC-Polo i höst, Hyundai behöver mer ”power”, läckra Oplar och Rally Småland igen 2015!

Precis som att WRC-Polon BloggPolointe riktigt räcker till eller om man vill en riktig käftsmäll som väntar konkurrenterna när Capitos team i slutet av säsongen kommer att presentera ”2015-års modell” av vinnarbilen. Allt för att fortsätt dominera enligt pressmeddelandet från VW Motorsport.
En tröst för Wilson, Matton och Nandan är att nya versionen inte blir homologerad förrän 2015 så året får avslutas med ”den gamle häcken”…
Största skillnaden lär vara ”paddle gearshift” och utvändigt är det lite aerodynamiskt finlir som skiljer. Två testtävlingar på grus ska genomföras i höst utanför VM-programmet och med mina kontakter med Louis Moya skulle man kanske bjuda in gänget att åka förbil i 50-års jubilerande Tv-Svängen. Kanske inte så dumt som det låter när Jari-Matt Latvala uttalar sig om planerna.
– Skulle var mycket intressant att få prova bilen i ”a little national rally”!
Där föll det, TV-Svängen som ” a little national rally”, vi snackar en svensk klassiker Jari-Matti!

*
Om det är full fart hos utvecklarna på VW Motorsport ligger HyundaiBloggHyundai lite lägre och nu avslöjar bossen Michel Nandan att någon uppdatering av motorn till i20:n inte är aktuell förrän tidigast i ”second half” av säsongen.
Mexicotrean Thierry Neuville är medveten om att det saknas lite ”power” för att kunna konkurrera fullt ut.
Vi måste vara realister och inse att vi inte har ”the pace” och hade inte så många brutit framför oss hade vi aldrig nått pallen, konstaterar Neuville.
Nu sitter ingenjörerna inte och pillar navelludd hos Hyundai slår Nandan fast.
För tillfället kör vi mycket bänktest och försöker hitta nya lösningar både i mjuk och hårdvaran. Dock inget som kommer i bilarna förrän en bit in på säsongen!

*
I fjol var nykomlingen Rally Småland lite av ”årets tävling” för många här nere. Därför var också besvikelsen stor när den inte fanns med i årets SSRC-kalender. Men nu kommer ett glatt besked från arrangörerna, tävlingen gör come back 2015 men med ny centralort, skiftar från Nässjö till Vetlanda. På Rally Smålands hemsida kan man läsa detta och man avslutar med.
Beslutet är nu taget att Rally Småland kommer att köras 2015 med Vetlanda som huvudort för tävlingen. Mer info kommer.”.

*
Nu är jag helt säker, det blir över tvåhundra bilar i SSRC-premiären Simrishamnsmixen. I dag dök till och med Lars Servins namn upp i anmälningslistan så ”nu är det på riktigt”. Dessutom ökas det även i Regularity men än är där långt till mina tio bilar som jag satt som gräns för att inte skicka ”tävlingsformen” eller rättare sagt dom som ägnar sig åt ”snittfartsrally”, rätt ner under de gröna ärterna i frysboxen. I dag anmälde sig äkta paret och mina klubbkompisar Jan och Monica Nihlén som länge haft besvär med en extremt trilsk malmgrå Saab V4. Nu ska den dock vara ”fit for figth” och detta blir Regularity-premiär för den gamle rallyräven. Även Hässleholmsparet Ann Wibeck Fransson med Jan vid klockorna är anmälda med sin VW 1303S. Här är det dock ingen premiär utan paret har kört en hel del tidigare.

*
Opel-lovern Jan Perdén blev lite till sig över bilden på Per Svans 1:43 Opel Astra. Jan skriver ” Hej, såg de jättefina modell bilarna på din blogg idag och måste dela med mig några bilder från en kompis i Tyskland och hans modell bilar (givetvis Opel).”.BloggOpel1 BloggOpel2 BloggOpel3 Om det var ”vill ha, vill ha” om Svans Astra så kan man här lägga till, ”måste ha, måste ha”…

*

 

Kul är det när man får mejl från förare lite längre bort från totalsegrarna om man säger. Kungälvsåkaren Robert Johansson har gjort exakt så som man önskar fler skulle göra, höra av sig till de kanaler som finns i sporten. Robert som åker Blogg RobertVolvo Original skriver: ”Mycket har hänt sedan 2013 års säsong som kunde slutet bättre efter den framgångsrika starten. Till slut blev det en 11e plats av 56 st i min tävlingsklass B-förare. Efter rasad motor i Götene samt en rejäl smäll in i ett berg i 100 km/h i Trollhättan så får jag ändå vara väldigt nöjd med säsongen. Det går inte att tacka teamet nog som fick väldigt mycket jobb i slutet av året hehe.

Men nu blickar vi framåt mot en spännande och hektiskt rallysäsong! Till i år har vi byggt en helt ny motor, nylackerad bil med en ny häftig design och dessutom en ny kartläsare. In i högerstolen hoppar Kim Pettersson från Trollhättan. Kim har stor rutin och är väldigt proffsig som Co driver.”.
Svårare är det inte att sticka ut lite…

*
Jens Edman slutade tvåa i V8 Thunder Cars förra året. Nu är den 37-årige Kristianstadsbon ute efter SM-titeln och skickar en utmaning till regerande mästaren Fredrik Ros.”. Så inleds pressreleasen som berättar att BloggEdmanJens inte nöjer sig med att vara ”tvåan i V8 Thunder Cars” nu är det seger som gäller punkt slut.
– Jag förutsätter att Fredrik kommer ut ur garaget och försöker försvarar sin titel från i fjol, säger Edman.
– Det är många som vill avsätta honom från tronen i år.
Ny förare i Bryntesson Motorsport blir Patric Sundel från Landskronateamet TeamX3M. Patric är en talang som stadigt har tagit steg för steg uppåt i tabellen, och han har fått ta emot utmärkelser som ”Årets Rookie” och hederstitel ”Kaj Hilding Award” i V8 Thunder Cars.
Nu när Patric kommer in med sitt TeamX3M i vårt stall kommer vi att bli ännu starkare, fortsätter Edman.

 

2 svar på “Ny WRC-Polo i höst, Hyundai behöver mer ”power”, läckra Oplar och Rally Småland igen 2015!

  1. Hej Tommy! Jag hoppas naturligtvis att du inte ska behöva stoppa regularityåkarna i frysboxen! Kan meddela att jag i kväll mottagit den 6 anmälan (ej via resultatservice)!
    Så ett upprop till alla regularityåkare! Anmäl er så inte Tommy får rätt!
    Det behövs ju bara fyra till! Ni har ett par dagar till på er!
    Med vänlig hälsning,
    Christer

    1. Hej Christer.
      Fyra bilar till borde inte vara omöjligt då det bevisligen finns många som kör Regularity när man tittar på MSR. Så kom igen nu alla och stötta Simrishamns MK/Christer Ahlberg och se till så att ärtorna fortfarande hamnar längst ner i frysen…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *