WRC-Sandell kör Soueast i CRC-utförande, digital recce i SSRC-finalen och Jocke Grahn vill avsluta snyggt i Marknadsnatta!
I sista stund blev det bilbyte för Patrik Sandell borta i Kina, nu sitter han och Mariai en ny Soueast, Kinas motsvarighet till Mitsubishi. Bilen är i grunden byggd från R4-reglementet och ingår i den nya klassen CRC ( China Rally Car) är lättare, har mer effekt, bättre väghållning samt ett mer avancerat växlingssystem. Bilen Patrik egentligen skulle kört var en Grupp N EVO X:a men förra helgen testade han den nya bilen tillsammans med bl a svenska Öhlins, som står för fjädringen. En test som uppenbart utföll till belåtenhet enligt Patrik
– Vi körde en dag på grus och en på betong och fick till en bra setup tillsammans med Öhlins för båda underlagen.
På fredag startar Rally Longyou, som även ingår Asia Pacific Rally Championship vilket innebär ett mycket stark startfällt. Svenskarnas största konkurrenter om segern är Alistair McRae, Chris Atkinson, Juho Salo och David Higgins.
Tävlingen körs över tre dagar och totalt kommer förarna att avverka 13 specialsträckor på sammanlagt drygt 24 mil.
– Allt känns mycket bra inför helgen. Bilen känns perfekt efter testet och vi är grymt laddade. Nu ser vi fram mot starten, säger Maria Andersson.
Här hemma i ”södern” är det SSRC-finalen i Hovmantorp som är hetast. För några veckor sedan slutkördes grundserien och då blev slutställningen i Prispottslistan klar och de första 147.000:- har fått sina mottagare. Etta och 25000 kronor rikare blev Stefan Ottosson, Vetlanda RRC och tack vare sin obrutna segerrad i Grupp E Elit tog han full pott. Tvåan Victor Karlsson, Vimmerby fick 20000 kronor i klass Volvo Original för C-förare och trea kom förra årets segrare Stoffe Nilsson från Hässleholm i 4WD som i år fick nöja sig med 15000 kronor.
En nyhet i finalen är att för första gången i Sverige kommer också alla förare att få tillgång till incar filmer och noter över sträckorna veckan innan tävlingen. Detta blir ännu ett tillfälle att se och försöka förstå sträckornas och noternas natur och på så sätt skapa förutsättningar för en säker och rättvis tävling. Om detta, som är ett test, faller väl ut så kan det bli återkommande under 2013 års tävlingar.
Stoffe Nilsson får hård uppvaktning i 4WD-klassen av nykorade svenske mästaren Patrik Johansson och sista SM-tävlingens segrare Anders Jonasson. Bakom skuggar Åke Jacobsson som jag hoppas får ett ”cleant race” utan att WRC-Focusen krånglar…
Knappt sjuttio förare är anmälda till finalen på lördag som drar igång klockan tolv.
Betydlig fler, 164 ekipage, tar sig till Skänninge och Marknadsnatta som är final i Svenska Rallycupen på lördag. Här har redan Storfors Jimmy Olsson säkrat segern i 2WD-klassen och samma sak för Joachim Grahn/Rickard Nilsson, Simrishamns MK i 4WD. Nu vet jag att Jocke ändå vill avsluta säsongen på topp men det kan bli en tuff nöt att knäcka då klassen innehåller arton förare. Svårast blir nog Mats Jonsson att rå på för skåningarna men även Ingemar Svensson WRC-Fiesta och Jari Saarinen i motsvarande Focus kan bjuda upp till dans. Kopparbergs Jacob Jansson har ju jagat Jocke hela säsongen med Subarun men fick ge sig på slutet. Kan han ta revansch på lördag?
I kväll missar du väl inte SVT:s Motorsystrar klockan 19.00? Drygt fem minuter in i programmet kommer Ramona och Miriam.
……inte ett ord om vem som fysiskt jagar honom, Stoffe alltså……..?????
Hej Marionetten!
Du talar i gåtor ( som vanligt är man lite böjd att tillägga…)?
MVH
Tommy
han startar efter Stoffe på lördag menar han
Du måste vara en av få som förstår Marionetten. Du borde fundera på en tolkkarriär!
Hej.
Är det inte just det han är när de kånkar runt i husbilen?
MVH
Tommy