WRC-recce med tårta, brutal krasch för Opel-Helin, VW-framgång i rallycross är viktig och Ronnie P:s Rolex på auktion!
Har varit lite körigt idag därför blir det en något sen Motorbloggen där jag börjar med att gratulera Mads Østberg som senast i Tour de Corse firade sin 100:e WRC-start och idag firar att han fyller 29 år. Ute på ”reccen” som startade idag för Rally de Espana blev det födelsedagstårta i det fria för Mads. Vi stämmer samstämmigt upp i ett fyrfaldigt leve för ”guten” och jag unnar honom och Ola Fløene verkligen en pallplats i helgen som lite försenad födelsedagsgåva…
*
Även Mats Andersson och Jörgen Jönsson har tittat på sträckorna idag och de föll föga överraskande Eslövsduon på läppen.
– Väldigt fint väder och super fina vägar utom ett par partier på rallyts längsta sträcka som blir extrem tuff, konstaterar Mats.
Opel Adam-åkaren Tom Kristensson från Hörby som ersatt Mats som ”driver” i notskrivaren Arne Johanssons bil kände igen sig direkt på bilden som Mats la ut på Facebook.
– Start 30 V 4 om jag inte minns fel, lite senare kommer osynl H1 i VSK, pass upp för den. Sen är det flytparti!
Även Hyundai-åkaren Hayden Paddon gillade vad han såg i dag men verkade inte göra samma bedömning som Mats om underlaget.
– Sträckorna är i perfekt kondition och grussträckorna ”a little smoother” än normalt var , The Kiwis åsikt.Oavsett vilket så måste Mats och Jörgen möjligtvis i konkurrens med M-Sport gänget, väcka mest uppmärksamhet när det kommer till ”recce-bil”. Inför starten med Opel Adam så kör man nu omkring och gör noter i en väl använd Saab 9 5 vågar nog lova att detta är enda Saab i WRC den här hösten. Lika ovanliga är så klart Fiesta-åkarnas numera något slitna Volvo S60 4WD. Väntar man något år kan de snart bli attraktiva i Appendix K…
*
På tal om Appendix K så har Eric ”Svarta Masken” Lindgren i sin senaste krönika snackat med Stig Andervang och som vanligt är Stig rakheten själv i sitt omdöme. I krönikan säger han, ”Mycket i rally-Sverige när det gäller rallybilar handlar om värdet på bilarna, speciellt när det gäller historiska rallybilar. Detta är något som Stig inte förstår när det gäller att använda bilarna att tävla med.
Om jag skulle sitta och tänka på värdet på rallybilen när jag tävlar skulle jag köra flera sekunder långsammare i varje kurva, förklarar han.
För mig är varje sträcka en tävling och det gäller att hitta rätt tempo från start. Ibland går det åt h-e efter s.k ”Kubica-moments”, men det får man räkna med om man skall slåss om totalsegrar. I Appendix K är det kanske 8-10 stycken som kör fort, resten av startfältet består av gubbar med stora magar och stora plånböcker, fortsätter Stig som föredrar ”vanliga rallytävlingar” med många startande som körs under en dag än stora tävlingar med få deltagare.”
Nu är det över fyra år sedan jag senast körde med min Opel Kadett A så det kan näppeligen vara mig han syftar på. Dessutom passar inte ”stora plånböcker” heller in, återstår gör bara stora magen och den blir svårare att snacka bort…
*
Det blev ingen lyckad tripp till Ungern och det historiska Mecsek Rally för Tibros Stefan Helin med kartläsare Mikael Kjellgren. Tvärtom blev det katastrof med en brutal avåkning och Stefan berättar själv.” Kom hem till Sverige idag har tillbringat hela dagen fram till nu på sjukhuset i Skövde. Opereras imorgon medan Kjellgren är kvar i Ungern till veckoslutet.
Låg på 3:e plats vid omstart lördag morgon och tog det lite försiktigt på fredagsetappen i mörker. Bitvis snorhalt med lera och jord på vägen. Lördagen var sedan mycket finare med renare vägar. Med inställningen att det är bättre fäste än man tror trots fuktig vägbana gick vi av vägen i en ”vänster4” någon kilometer in på dagens första SS. Slog i höger tröskel stumt i en jordvall och snurrade ett par varv efter det (sa någon i publiken), dock ingen rullning.
Jag bröt revben och vänster arm på tre ställen och vi fick varsin ambulans. Mina ben stoppades tillbaks på någorlunda rätt plats provisoriskt, därför operation imorgon.
Mikael bröt revben skadade en lunga och spräckte en ryggkota. Kvar i väntan på korsett. Lång rehabtid…
Karossen är helskrot, rejält vriden. Inte ens hålet för växelspaken är helt.
För min del kan jag tyvärr inte göra min sjätte start i Gotland Grand National…
Men jag hoppas att jag hinner bygga ny bil och läka ihop till Rally Sweden, dock inte med Mikael i höger stolen.
Just nu känns det som man blivit överkörd av tåget. Känns i alla fall bra att man har skapligt med poäng i WRT ( WRC tippningen min anmärkning där jag inte alls ligger bra till…)?.
*
Värmlänningen Sebastian Eriksson har haft det lite motigt i sin första säsong i Red Bull Global Rallycross. I finalen i söndags tvingades han bryta och klassades efter detta som tolva i racet.
Som jag rapporterade igår så vanns GRC av VW-åkaren Scott Speed, fyra poäng före teamkompisen Tanner Foust som annars ledde inför finalen.
Den här VW-framgången kan innebära att intresset från tyska Volkswagen Motorsport för rallycrossen ökar, något som är ett av Volkswagen RX Swedens Tommy Kristofferssons allra hetaste önskning. I dag är man ”intresserad” i Tyskland men tar inte aktiv del i det ”svenska fabriks teamet” vilket så klart inte är optimalt ur deras synvinkel. När jag träffade Tommy i Barcelona förklarade han vilket lyft ett större engagemang från Tyskland hade betytt för dom.
– Med mer resurser hade vi då närmat oss våra största konkurrenter Team Peugeot Hansen och EKS med Mattias Ekström, menade en hoppfull Kristoffersson.
Johan Kristoffersson tvåa i Rallycross-VM med sikte på att passera Ekström plus Speeds andra raka seger i GRC borde vara bra glidmedel för rallycrossen att komma in i Sven Smeets intressesfär.
*
Snacka om succé´när det i helgen kördes final i Lotus Cup Europé på klassiska Le Mans. Allra snabbaste tid under racehelgen sattes av Kristianstads Tommie Eliasson och detta i ett av kvalen.
– Det innebar att jag startade från pole i alla tre racen, berättar Tommie.
Resultatet blev också därefter 3:a – 4:a och så trea i avslutande Superfinalen.
Med dubbla poäng i Superfinalen blev det många friska poäng till Tommie som efter helgen ändå inte vet riktigt hur han placerat sig totalt i cupen.
– Förutom vinnarna i varje klass så är inte tabellen klar (dubbla poäng i Superfinalen samt att det är endast de 13 bästa racen av 16 som skall räknas, så vi återkommer med både den och nyheter inför nästa år i nästa pressmeddelande, konstaterar en nöjd Tommie.
På plats i Le Mans var även teamkompisarna Robin Nilsson och Daniel Palma som även dom fick till det på den klassiska asfalten. För Robin blev resultatraden 4:a – 5:a och 5.a i V6-klassen (samma som Tommie). För ”rookien” Daniel Palma från Åhus som kör i ”Production” hamnade på pallen i Superfinalen där han blev trea.
– Hela säsongen har egentligen gått över förväntan och vi är alla laddade inför vad vi kommer att kunna prestera nästa år, summerar Tommie som tackar alla som stöttat under året.
Framförallt tack till min teamkollega och teamchef Robin Nilsson som gjort det hela möjligt. Det har varit fantastiskt roligt att arbeta tillsammans och att vi hela tiden lyckats utveckla både bil och varandra som förare.
Direkt efter målgång avslöjade Tommie att 2017 hoppar teamet över Swedish GT som man i år kört parallellt och fokuserar istället helt på Europaserien.
*
Sugen på något extra på handleden för att kolla tiden? Då har du chansen att bjuda på Ronnie Petersons ROLEX, Oyster Perpetual, Day-Date, Chronometer i 18K guld. En klockan han bar samma år som han omkom på Monza alltså 1978. Nu är den till salu på Kaplans Auktioner och utropspriset är satt till 90 000 kronor. Forfarande sugen?