Eslövs ”WRC-åkare” på plats, Tidemand tänker inte på mästerskapet, ”Kvicken” behöver hjälp, Sandell trea i GRC och San Marino olyckan kunde hänt även här!

BloggMatsI fredags påbörjade Mats Andersson/Jörgen Jönsson med sitt entourage färden mot WRC Rally de Espana som startar på torsdag. Inför avfärden förklarade Mats att den första stora utmaningen var om den välanvända Renault-servicebussen kallad ”Klippet” skulle orka hela vägen Eslöv-Barcelona. Nationen har hållit andan men kan nu släppa in ny luft, ”Klippet” klarade utmaningen berättar Mats.
Ja där satt den, fas 1 avklarat. Klippet orkade till Barcelona och det firas med EN öl, endast en liten transport kvar imorgon till Salou.
Dock oroväckande att Mats redan verkar ha drabbats av en viss fartblindhet när han utmanar sina fans att gissa ”Klippets” totala antal mil 2016 10 09. En ”extremt fin solhatt designad endast för detta tillfälle” utlovas till den som kommer närmast. Hitintills varierar gissningarna från strax över 16 000 mil och upp till över 50 000 mil och av utseendet att döma av Klippets yttre, skulle jag tippa på närmare de 50…
Belevad som elektrikern från Eslöv är tackar han även för artikeln i lördagens Kristianstadsbladet.
Sen får vi tacka Tommy Svensson för en fin artikel i Kristianstadbladet. Och han kan helt klart begära löneökning då bladet tydligen läses i hela Europa. Våra nya fans hade monterat upp kameror längs motorvägarna och diverse idolbilder blev tagna av teamets framfart med klippet…”.
Som sagt redan fartblind och ännu har ingen specialsträcka ens körts!

*

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2015 -WRC RallyRACC Catalunya Spain (ESP) - WRC 22/10/2015 to 25/10/2015 - PHOTO : @World
Mats och Jörgen får ursäkta men ännu större fokus är där i SpanienPontus Tidemand/Jonas Andersson som nu åter kliver in i WRC2-fajten med R5-Skodan. Segern i SM-finalen Rally Uppsala satt så klart som en smäck även om likheterna med helgens sträckor är minimal med sin mix av grus och asfalt.

Det här är helt klart en av mina favoriter i VM. Vägarna är häftiga på både grus och asfalt, men jag ser kanske allra mest fram emot fredagen på grus. Vi fick riktigt bra träning i SM-rallyt i Uppsala och jag hoppas att det ska vara till vår fördel, menar Pontus.
Omställningen till asfalt blir en utmaning för alla, även för teamen som ska anpassa bilarna till nytt underlag, och de som klarar av det bäst kan snabbt klättra i resultatlistan.
Nu är Spanien lite av en favorit hos Pontus som vann rallyts WRC2-klass i fjor. På torsdagen inleds ”rallyfiestan” med Superspecialen på asfalt i Barcelona innan det blir grus under fredagen. Dock finns här även då sträckor som har mer eller mindre långa asfaltinslag. Servicen på fredag kväll är därför längre än vanligt för att ge teamen tid att bygga om till asfalt inför lördagen och söndagen. Vägarna är snabba plus att asfalten kan bli vädligt het när solen steker på. Att hantera däcken försiktigt blir en extra utmaning och där
poängmässigt är inte pallplatsen långt bort för Pontus.
Jag försöker att inte tänka så mycket på mästerskapet just nu, säger Pontus. Vi tar det tävling för tävling med målet att prestera så bra vi bara kan varje gång vi ställer oss på startlinjen. När det kommer till mästerskapet är det bara att köra hårt och komma ihåg att det inte är avgjort förrän sista sträckan i sista tävlingen är körd.

*
BloggKvickPå plats i Barcelona är även Jeannette Kvick som kartläsare till italienskan Christine Giamapoli och paret går ut med startnumret efter Mats och Jörgen, #95. Nu har tjejduon fått problem med ekonomin och vädjar om hjälp.
WRC Catalanya er lige om hjørnet og vi vil stille med et 100% rent kvindeteam i vores #Peugeot208R2 ????Vi har brug for al den hjælp vi kan få, så derfor har vi brug for DIG ?? Det er ikke billigt at stille op til en Afd. af Verdensmesterskabet i Rally men samtidig er det en enestående mulighed både for os – men også for eksponering ?
Vi kan give dig en plads i vores hjerte men også på vores rallybil hvis DU vælger at blive en del af vores #Dream2Race Team ??”.
Alt hjælper og alt kan lade sig gøre……. ❤
Vores problembarn lige her og nu er et beløb på 750€ til GPS system på både note- og rallybil som vi skal finde da en udgift på en ødelagt kofanger fra et tidligere rally skulle dækkes før vi kunne få lov til at stille til start. Strikse regler men sådan er det nu bare engang ?? Vil du være med?!? ? Send mig en besked og hør nærmere ?”.
Vore ju minst sagt förargligt om runt sjutusen svenska spänn skulle spoliera tjejernas WRC-start!

*
BloggSandellI helgen avgjordes den amerikanska rallycrossserien Red Bull Global Rallycross i Los Angels och där jämten Patrik Sandell avslutade med flaggan i topp. I sin Bryan Herta Rallysport-Fiesta körde Patrik in som trea i finalen. Före sig hade han hemmaförarna Brian Deegan och Scott Speed som även vann GRC totalt med sin ”VW Beetle”, medan det blev en femte plats för Patrik.
Trea i sista tävlingen för säsongen! Vi har haft en del problem den här helgen, så det känns underbart att avsluta på pallen”, hälsade Patrik på Facebook.
Året ”over there” har varit hans bästa hitintills med en seger och fem pallplatser, en mer än i fjol.

*
BloggOttosson Kristian Lindberg roade sig i helgen med att kolla olika förares spårval i Torna Rally och visade detta genom att lägga ihop två bilder. Kristian konstaterade,” Johnny Ottosson tog alternativspåret redan i första svängen. Martin Olsson tog det alternativa innerspåret.”.
Ser man till placeringen så gjorde Johnny rätt och blev sexa i VOC-klassen medan Martin fick nöja sig med nionde platsen i 2WD. Kollar man däremot på tiden Martins spår det snabbaste…

*
BloggOLyckaFick i går se video från tragedin i San Marino och även om den tekniskt sett inte var fulländad fick jag ändå en god uppfattning om hur det gick till när en åskådare omkom. Olycksplatsen var en gatukorsning inne i San Marino och där olycksbilen i hög fart går med låsta hjul rakt fram. Föraren gör ingen ansats att ens försöka svänga vänster där sträckan egentligen gick, utan gled bara rakt fram och en bra bit ner på gatan. Svårt att avgöra men det ser ut som minst 40-50 meter och där fanns åskådarna uppklättrade på halmbalar och en traktor. Bilen träffade både publik, balar och traktor i tämligen hög fart, på filmen syns hur åskådarna kastas omkull som dockor och totalt åtta skadades förutom den omkomne.
Precis en sådan här olycka kan även inträffa här hemma och hur många gånger har man inte sett publik rakt fram i vägbyten med endast ATA-bandet som skydd? Tror rättare sagt, är övertygad om att förbundet måste se över detta och verkligen trycka på att det som är en ”escape road” verkligen är detta. Ingen publik, sittande vägvakter eller parkerade bilar på minst 100-150 meters avstånd från kurvan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *