Veiby kör WRC2, Jocke och Todde till Rally Denmark, V8 Thunder Car laddar om, STCC likaså och Magda på väg mot Euro RX guld!

BloggVeibyNär Simone Tempestini, till vänster snuvade Ole Christian Veiby på guldet i Junior WRC siktar han istället på nästa steg i karriären som ser ut att bli WRC2. I Spanien och även i kommande Rally Wales GB är han anmäld via EVEN Management med R5 Skoda Fabia. Nu blir det inte en helt ny upplevelse för Veiby som körde samma bil även i Rally Sweden och dessutom i ett antal finska mästerskapsrallyn.
Mitt viktigaste mål i år var guldet i J-WRC och där vi planerade att avsluta med vår Citroën i Wales. Men när jag istället fick möjlighet att köra i WRC2 var valet ganska enkelt, säger ”Kongsvinger-gutten”.
Veiby hade fortfarande chans att försvara fjolårets silver då han ligger tvåa inför avslutningen men detta känns nu lite ovidkommande. Istället har han testat Skodan inför de krävande sträckorna i Spanien och där asfalten blir speciellt spännande.
Jag har aldrig kört fyrhjulsdrivet på asfalt men testet gick ”greit, avslöjar Veiby.
Spanien är dock inget nytt för honom då han kört där två år tidigare i WRC3-klassen och där han ifjor vann de flesta sträckorna.
Att kopiera detta i år blir nog lite vanskligt, konstaterar han.
Veiby kommer alltså att köra i samma klass som förhandsfavoriterna Pontus Tidemand och Teemu Sunninen.

*
En av landets äldsta rallyn är nog Nässjös ”Novemberskölden” som med sina 65 år utgör final för Bilsport Rallycup. Trots att där återstår mer än två veckor till anmälningstiden går ut har man redan 80 anmälda till den 5 november.

*
Vet inte om det är symtomatiskt för de Skandinaviska rallymästerskapen att det är tunt i anmälningslistorna. När man den helgen den 21-22 oktober kör finalen i DM på andra sidan Öresund med Rally Denmark har man fått ihop strax under femtio anmälda till asfaltsträckorna på Jylland. Förutom de danska elitåkarna är där även två svenskar anmälda, Joachim Grahn/Rickard Nilsson, Simrishamns MK tar över sin WRC-Focus till Jylland. BloggTodde kopia 2Samma sak gör också Thord Johansson/Emil Månsson, SMK Hörby (bilden) med Grupp H-940:an. ”Todde” hamnar i Klass 5 rallyts till antalet största klass. För oss skåningar är norrmannen Victor Danneborg ett välkänt namn då han ofta kör Hässleholms GP med sin R5-Citroën i par med danska kartläsaren Carina Møller.

*

Rickard Bergren, memphis Racing snackar med Mattias Lindberg, Vankiva som kör V8 Thunder Cars på Ljungbyhed för Bryntesson Motorsport.

Har inte riktigt klart för mig vem som vann publikfajten STCC eller V8 Thunder Cars när båda körde final samma lördag i september. Några publiksiffror har jag inte sett men så mycket är klart att ”V-åttorna” menar ” Finalen blev en succé med häftig racing i strålkastarsken, uppvisningar med dragracing, motorcyklar, tivoli och mycket annat samt en konsert med Saxon, Mikkey Dee och Phil Campbell på scenen”. Något som gett ny energi till klassen.
Vi avslutade säsongen med den mest spektakulära racingfinal som någonsin har körts i Sverige och nu tittar vi framåt med starkt självförtroende, säger Richard Berggren för promotorbolaget PMR som driver den kommersiella delen av V8 Thunder Cars.
Kombinationen med konsertpubliken och vår racing fungerade klockrent. Det var länge sedan vi hade en publik som visade så mycket entusiasm och engagemang – V8 Thunder Cars är rock´n roll och vi har skapat en mycket bra plattform att bygga vidare på inför framtiden.
Många trodde nog att det skulle bli tufft när man i fjor plötsligt fick lämna STCC, något som Berggren inte håller med om.
För många utomstående betraktare var det nog bara en tidsfråga innan vi skulle försvinna. Nu har vi inte bara genomfört en bra säsong, vi har haft nitton bilar som har tävlat om SM, vi har haft publiksiffror som ibland har slagit STCC och vi har avslutat säsongen med en final som redan har gått till svensk racinghistoria.
Till nästa år laddar man om med ännnu grövre ammunition.
Då kommer vi att kunna vara med på fler stora evenemang än i år och vi har redan långt gångna diskussioner med olika aktörer.
Om en vecka den 19 oktober är det test på Mantorp Park för intresserade.

*
BloggJTCCÄven konkurrenten STCC laddar om och ser positivt framåt med nya TCR-reglementet. Man skaffar även ny ”Support och junior-klass”Clio Cup blir Junior Touring Car Championship, JTCC och kör ihop med STCC TCR Scandinavia som egen klass.
JTCC-titeln tävlar alla om oavsett ålder, vilket kommer att göra klassen fortsatt populär bland förare som vuxit ur junioroverallen.
Biltypen är perfekt för alla med ambitioner att så småningom ta steget till STCC. Därför har vi också valt att redan från och med första säsongen slå ihop JTCC med STCC TCR Scandinavia på de banor där det är rimligt med tanke på startfältets storlek, säger Jonas Lundin, vd STCC AB.

*
BloggMagdaI helgen avgörs Euro RX och ur skånsk synvinkel det mest intressanta när dom och World RX drar till Estering och Buxtehude, 35 kilometer sydväst om Hamburg. Våra blickar riktas till ”Touringcar” där Magda Andersson, Hörby har chans att bli första tjej att vinna EM-guld då hon ligger tvåa i tabellen. Idag påbörjades resan mot Estering för mekaniker-gänget, Håkan Hellström, Rickard Hellström, Thomas Svensson, Håkan Anderson och Elina Svensson. Fotografen Carsten Magnusson ska även han in i bussen innan det bär iväg från Löberöd. Mamma Pia och övriga inklusive Magda själv ansluter med flyg under torsdagen, sedan är det bara ”go for the win Magda”!!

*
BloggEKSI World RX kan Mattias Ekström faktiskt säkra sitt första VM-guld om han får maximalt med poäng samtidigt som Johan Kristoffersson, Petter Solberg, Andreas Bakkerud och Sebastien Loeb får en katastrofhelg. Totalt 60 poäng återstår att köra om och Audi-föraren leder med 27 poäng före Volkswagens Kristoffersson.
Fortfarande en lång väg att vandra, konstaterar Mattias inför helgens drabbning.
Ett enda litet misstag och ledningen försvinner fort som en blinkning…
En eventuell VM-seger skulle betyda mycket för Audi som inte tagit någon sådan sedan Stig Blomquist vann VM-guld 1984 med quattron.
Nu har jag chansen att lägga ett nytt kapitel till succén med min Audi S1 EKS RX quattro, menar Mattias hoppfullt .
Bland onödigt vetande kan läggas till att banrekordet på Estering innehas av Robin Larsson som ifjor körde slingan på 35.971 sekunder.

*

Daniel Palma och Tommie Eliasson, Krisitanstad bakom ratten kör Lotus Cup

I går noterades att slutställningen i Lotus Cup Europé ännu inte var helt klara, men nu är dom detta.
Äntligen är tabellerna för Lotus Cup Europé klara, berättar Tommie Eliasson.
Jag blev fyra med 344 poäng och Robin Nilson femma, 15 poäng efter i V6-klassen.
I klassen ”Production” körde Daniel Palma bara tre av sju deltävlingar men slutresultatet kan ändå inte klaga på, 13:e plats. Av totalt 52 deltagare under året slutade Eliasson tia, Nilsson som fjortonde man och så Palm längre ner, 40:e förare.

*
BloggPrisnI går hade pristagarna i Prins Carl Philips Racing Pokal en testdag på Karlskoga Motorstadion. Jämte provkörning av Formula STCC Nordic-bil bjöds samtliga talanger på en åktur runt banan med Prins Carl Philip själv.
Vinden var iskall, men leendena bland pristagarna i kartingtävlingen Prins Carl Philips Racing Pokal värmde. Åtta av tio hade möjlighet att närvara på Karlskoga Motorstadion och ingen åkte hem besviken och så inte heller de skånska pristagarna Alfred Nilsson, Tomelilla och Daniel Andersson, Helsingborg.

*
­­Det går bra för oss nu, Opel i Sverige ökade med 39 procent i september. Då vågar jag inte tänka på hur det hade sett ut om man dessutom vändt sig till oss som har rötterna i motorsporten? Även i Europa går det bra med fem procent upp och Opel Astra går bäst med en ökning på drygt 58 procent och därefter Corsa.BloggOpel
Bjuder påen minst sagt udda rallybil från ”anonym” Opel-Spotter, en Opel GT från glappet mellan 60 och 70-talet, fräck!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *