WRC-Porsche på gång, Wilke vill köra Svenska Rallycupen, Ola och Micke i ”det gröna helvetet” och bildskatt från Rally Bore!

Läser på Ericsson Motorsport att det blir ny Porschestart i WRC och redan nu i ADAC Rallye Deutschland. Även i Rallye Monte Carlo fanns en Porsche i startlistan men den här gången är det inte Mark Duez som kör utan Richard Tuthill, son till den välkände engelske klassikerbyggaren. I helgen körde Tuthill förbil och om två veckor ärdet skarpt läge med Porsche 911 GT3:an.
Den nya RGT-klassen i WRC är än så länge tämligen avslagen men Tuthill hoppas att den ska växa och då finna ny marknad för sina Porschar. Inom kort hoppas man kunna presentera bilar för privatteam som i sin tur ska generera order. Så är det tänkt iallafall…

*
Om en dryg månad är det dag för en stora brittiska motorshowen Rallyday i Castle Combe Circuit . En fullspäckad dag med allt från rallybils utställning till körning av häftiga grupp B-bilar. Bland de som redan är klara för deltagande finns både Markku Alén och Björn Waldegård. I dag släppte man ytterligare två välkända namn, Harry Toivonen, lillebror till tragiskt omkomne Lanciaföraren Henry och så estländaren Markko Märtin.
Toivonen kommer att finnas med för att fira MG Metro 6R4:ans 30 års firande. En bil han körde i några WRC-tävlingar 1986 men även det Brittiska mästerskapet.
Marrko Märtin kommer att köra en riktig klenod en f.d Colin McRae Subaru Impreza. Märtin slutade köra efter olyckan som tog hans kartläsare Michael ”Beef” Parks liv i det engelska VM-rallyt 2005. Numera jobbar han mycket för en annan död rallyprofil Richard Burns och dennes minnesfond.
Kommer att bli kul och en stor upplevelse att köra en av McRaes gamla bilar, menar Märtin.
– Jag vet att gamla Imprezas är speciella i rallyvärlden och plockar fram massor av minnen hos alla som var med när Colin körde dom…
Rallydays arrangeras lördagen den 20 september, en kanske inte helt optimal dag. Samma lördag är det dags för den sydsvenska klassikern Ekratten i år som deltävling i Bilsport Rallycup och Tinter Classic Rally Cup och detta i Asarums MS regi. Blir till att välja…

*
Tog inte lång stund för CG Wilke ordförande i Hässleholms MK att hugga på betet från Svenska Rallycupen. Till 2015 är inte Rally-SM aktuellt utan nu sneglar Wilke både på den  Sydsvenska såväl som Svenska Rallycupen den 8 augusti. Ansökan till Svenska Rallycupen avslutar Wilke med sanningen, ”Tävlingen är väl så pass känd att vidare presentation inte är nödvändig. Annars får ni höra av er, så skall jag naturligtvis informera mera! MVH C G”.
Något som han säkerligen slipper, alltså att informera om vad Snapphanerallyt är för en tävling…

*
I helgen är det dags för Porsche Carrera Cup Deutschland att inta klassisk motormark, anrika Nürburgring i de tyska Eifelbergen. BloggOlaFör Hässleholmaren Ola Nilsson rör det sig om en delvis ny, delvis beprövad erfarenhet då han aldrig tidigare har kört Porsche i ”det gröna helvetet”..
Det ska verkligen bli spännande att äntligen få ta sig an Nürburgring bakom ratten på en Porsche; en klassisk bana i en klassisk bil, menar Ola.
Det har fungerat bra för mig där i andra klasser genom åren, men Carrera Cup Deutschland är det tveklöst tuffaste mästerskapet jag någonsin har kört och jag förväntar mig ännu en stor utmaning i helgen.
Kvalet till helgens tävlingar blir väldigt viktigt och svårt menar Ola
–Vi är nästan 40 bilar på banan, och en tiondel kan vara skillnaden mellan tredje och tionde plats. I ett så stort startfält är det lätt hänt att hamna i trafik och att få ett bra varv förstört.
– Jag tycker att jag har haft lite för mycket oflyt år och då är det dags att reagera. Vi kommer att använda en lite annorlunda approach i kvalet den här gången, och förhoppningsvis ger det bättre resultat. Jag känner mig grymt laddad!

*
Ljungbyhedsprofilen och f.d STCC-föraren Micke Olsson kommer att nästa helg köra på Nürburgrings Nordschleife för Audi Race Experience i 6-timmars VLN . Skåningen kommer att köra en BloggMickeAudi R8 GT3 i snabbaste klassen VLN.
– En fantastisk möjlighet för mig, menar Micke Olsson och fortsätter.
– Redan ifjol när jag började tävla med Team Häggenäs Auto på Nürburgring, så togs en tidig kontakt med Audi. I oktober 2013 genomförde jag ett test på Nürburgring tillsammans med Audi och TKL Motorsport.
Ett vanligt VLN-race drar cirka 70 000 åskådare och ingen annanstans finns en bana lik Nürburgring.
Publiken vallfärdar dit för att se snabba bilar och hårda krascher, under tiden man grillar och dricker pilsner, konstaterar Micke.

*
Flitige rallyfotografen Pierre Skytt har rotat i familjealbumen och hittade där en del kul bilder.
Hej Tommy.
Kollade igenom familjearkivet och fann storheter som besökte Eskilstuna och Sundbyholmsslott 1964. Jag själv var lååångt ifrån påtänkt, detta fotades och noterades av min far ( RAUL SKYTT ) som var på plats och bevakade rallyt från mopedsadeln.
Tävlingen, Rally Bore gick av stapeln den 7-8 februari -64, arrangerades av Sjuklubbars-organisationen och ingick i Nordiska mästerskapet.”.
Nu har jag inte riktigt plats för alla de fina bilderna Raul Skytt tog från mopeden utan har valt några stycken. Av en ren händelse så visade det sig att de tre snyggaste visade sig innehålla två Oplar och en Hundkoja Först är det som Pierre skriver,BloggBore1 ”Fränaste bilen i startfältet Opel Kadett, Bertil Söderström som slutade 3:a i klassen upp till 1000cc. Men var anmäld i klassen 1300-1600cc.”.
BloggBore2Nästa bild är en splitterny Opel Rekord Coupé som kördes av ”Ove från Busta By” mer känd som Bus-Ove Eriksson. Till sist för att göra ”Slöjdläraren” glad plockar jag en bild påBloggBore3 Harry ”Sputnik” Källströms Koja. ”1964 snö på skogen men snöfattigt vid slottet, hur var det med den där globala uppvärmningen?”.

*

Nu är ju semestrarna i det närmaste slut och häromdagen dök en kollega upp med en hälsning från Anders Nilsson i Arboga. Under semestern besökte kollegan Anders bilfirma där en Saab fanns till försäljning. På lite konstiga vägar hade man plötsligt hittat minsta gemensamma nämnaren, alltså undertecknad. Nu är det inte så att jag och Anders ringer varandra eller så men sedan ett SAPA-Rally tror det var i början av nittiotalet, finns han för alltid i min hårddisk.BloggAnders1 BloggAnders2 BloggAnders3 Anders gjorde en fruktsvärd högfartsrullning framför min kamera med en röd Opel Kadett GSi som inte alls mådde bra efter landningen. Anders var dock i gott sällskap, ute på åkern stod redan Tomas ”Gullabo” Janssons Audi och Karlskogas Mats Persson Ascona B. Då hade dessutom Stig-Olof Walfridsson linkat ut från den tuffa ”vänster på krön” som verkligen bet tillbaka.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *