Neuville tror inte på pallen i WRC-Deutschland, Tiger till Tomelilla, Jonas rallysug minimalt och omvänd ”gröning”!
Redan nu har Hyundaiåkaren Thierry Neuville klart för sig att det inte blir någon segertårta att dela för honom och co-driver Nicolas Gilsoul efter WRC ADAC Rallye Deutschland. Detta trots att han i fjol ledde rallyt inför sista sträckan, då i en M-Sport Fiesta och detta tre sekunder före nuvarande Hyundaikompisen Dani Sordo, då i Citroén. Vid sista spliten på sista sträckan skilde fyra sekunder till belgarens fördel men då bestämde sig Thierry för en noggrannare kontroll av de tyska vinstockarna. En punka gjorde att han gled av vägen men lyckades ändå bärga andra platsen medan Sordo tog sin första WRC-seger.
Nu har inte Thierry någon större asfalterfarenhet med i20:n, å andra sidan var fallet ungefär det samma 2013 och då gick det ju ändå hyfsat bra.
– Asfaltrally är helt naturligt för mig och jag kommer att vara snabb även om det kanske inte räcker hela vägen, menar Hyundais första namn.
– Att ta en pallplats känns inte riktigt aktuellt, vi är ännu inte mogna att slåss om dom i varje tävling…
Nu går rallyt nästan inne i Belgien, en sträcka går bara tre mil från Thierrys hemstad St. Vith något som sporrar lite extra.
– Hoppas få se många bekanta ansikten bland publiken vilket alltid är jättekul!
Nu skiter jag i vad Neuville säger, kommer nog ändå att klämma dit honom på en pallplats i mitt tips nästa vecka. Eller ska jag klämma dit ”testpiloten” erkänt snabbe asfaltspecialisten Bryan Bouffier istället som i Tyskland gör sitt första WRC-framträdande i Hyundaien.
*
Fint rallycrossfrämmande får Tomelilla MK på Svampabanan på lördag då det körs Folkrace till förmån för Barncancerfonden. Kalix snabbe BMW-åkare Fredrik Tiger är en av de som står på startlinjen men med vilken bil är oklart. Enda som ”generalen” Kent Sjöstrand vill avslöja att det blir framhjulsdrivet för ”Tigern”.
– Det skall bli riktigt skoj att få komma ner till Tomelilla och köra Folkrace för Barncancerfonden. När klubben ringde behövde jag inte lång betänketid, tävlingen är ju för att samla in pengar till Barncancerfonden, och kan jag bidra på något vis gör jag gärna detta, berättar Fredrik.
– Dessutom har jag en liten lucka i mitt eget tävlande så de passade fint för mig. Jag gillar Tomelilla och Svampabanan, där jag vunnit i Rallycross SM, men nu är det en ny slinga med en framhjulsdriven bil, något jag aldrig kört innan.
Tävlingarna börjar klockan 13.00 och beräknas vara avslutade tre timmar senare.
*
Fick mejl från Ola Nilsson i dag där han ville summera första halvan av tyska Porsche Carrera Cup.
– Att utvecklas som racingförare är definitivt en av huvudpunkterna för året. Det är bara att konstatera att det är ett av världens tuffaste racingmästerskap jag tävlar i för tillfället, och jag lär mig extremt mycket, säger Ola och fortsätter.
– Jag har också fått rätt förutsättningar för att just utvecklas, med teamet Project 1 bakom mig. Deras arbetssätt och helhetstänk fortsätter att imponera på mig, och de problem (tekniskt) vi haft under säsongen gås grundligt igenom, för att inte upprepas.
Ola är också ödmjuk inför mötet med sina i många fall mer rutinerade konkurrenter
– Har många att tacka för att jag får vara huvudpersonen på den här resan, ni vet vilka ni är. Jag blir för varje dag som går mer och mer övertygad om att vi är på väg mot något riktigt stort, och även om det är många & stora utmaningar som ska tacklas på vägen, så vet jag att vi fixar dom tillsammans.
Han avslutar med kloka ord från pappa Hans.
– Han brukar vara duktig med att påminna mig om att njuta av stunden lite och visst, ibland ska man nog stanna upp och göra precis det!
*
Snackade med Jonas Olsson, Åhuskärr idag och där rallykänslan för tillfället var tämligen iskall och det var så klart motorraset i samband med Sprinten i South Swedish Rally som orsakade kylan. Grejorna till Pumamotorn finns nu hos Jonas, egentligen bara att sätta ihop ”skiten”. Men den rätta motiveringen saknas hos Jonas. När bilen inte var hel till Sprint-SM i Borås gick luften ur honom.
– Var ute och kikade på Snapphanerallyt i helgen och kände ingen åklust överhuvudtaget, avslöjar han.
– Men det är klart att motorn ska sättas ihop, jag siktar på C4-Specialen i Kristianstad sedan får vi se…
Helt klart inte Åhuskärrs år i rallyvärlden, först Jonas motorras och sedan grannen Jocke Grahns två olyckliga motorbränder i WRC-Focusen och Jonas konstaterar lite bittert.
– Tänkte knalla över till Jocke och fråga om vi inte ska bilda ett schacklag istället…
*
Fick ett mejl från Göte Karlsson som spinner vidare på detta med gröna bilar (själv kör han giftgrön Ascona A). Göte skriver: Hej, Tommy!
Eftersom Mitsubishi har varit mitt levebröd under många år, och jag som bruksbil har en Mitsubishi så får jag mig tillsänt en tidning med nyheter o reportage från märket. Jag skickar en bild på den trevliga bilen Space Star, som Tomas Weng håller på att göra R5 bil av. Men det intressanta är den text som syns i den svarta rundningen. Jag citerar Mitsubishitidningen: ”Bilvärlden är på väg att bli lite färggladare. Enligt en trendanalys från Kemibolaget BASF så ser man att den gröna färgen är på frammarsch vad gäller bilfärger. En modig färg, som bland annat symboliserar individualitet”. Hur blir då framtiden för bloggare Svensson? Kanske fosterställning med snuttefilten i ett krampaktigt grepp?
Mvh Göte K.”.
Någon fosterställning för att gröna bilar blir”lite” populärare blir det inte, däremot kan jag tänka mig ett besök på toa…
*
En som jag ( är inte säker på det men tar ändå åt mig äran) har lyckats omvända är Hässleholms Subaruförare Mikael Wehlin. Tidigare körde han en ”grönaktig” Subaru med fyra dörrar men i Snapphanerallyt visades nybygget upp. Borta var två dörrar och den fula lacken, istället kör Mikael nu allt vitt. Ytterligare några besök hos terapeuten och han är mogen att även plocka bort de tunna gröna dekorlinjerna på sidan. Förstår att det inte kan vara helt lätt att helt lämna det ”gröna helvetet”…