Marcus Grönholm ny i VW:s WRC-team, Svenska Rallycupen söker arrangörer, inte är ”Bertil i Bor” bortglömd och Opel-Tom sladdar på!

Nu kopplar Jost Capito in finländsk expertis för att ”få mer fart” på WRC-Polon. BloggMarcusDet är minst sagt rutinerade Marcus Grönholm som ska hjälpa Ogier, Latvala och Mikkelsen, men till vad undrar jag, att bli ännu mer överlägsna eller?
Den 46-årige finnen med två VM-titlar, trettio WRC-segrar och totalt hundrafemtio starter i den allra högsta serien är så klart ett fint tillskott hos VW Motorsport. Om inte annat så är han ju ett perfekt ansikte utåt. Capito är glad över nytillskottet.
Vi är förtjusta att ha Marcus ”on board” som testförare i vårt WRC-projekt.
– Tack vare hans fördjupade kunskaper i tekniskt hänseende och hans analytiska förmåga har han förmågan att ge våra ingenjörer värdefull input, menar VW-bossen.
Även Grönholm verkar gilla att vara ”on board” på VW-skeppet.
Att sätta sig bakom ratten i ett VM-vinnande team är en stor möjlighet och jag ser verkligen fram emot att få vara med och utveckla Polo R WRC ytterligare.
”Bosse” har redan börjat sitt nya ”kneg” och var med på grustester nu i början av augusti, tester som gjordes i Sydfrankrike. Men en sak fattar jag inte, varför ringde inte Capito till mig om det här jobbet, jag erbjöd mig ju redan i samband med årets Monte Carlo Rally? F-n, han har ju så klart av misstag raderat mitt nummer i telefonboken…

*
Svenska Rallycupen laddar redan för 2015 och är redan nu ute och raggar arrangörer. Inte nog med att man vill ha intresseanmälan från klubbar, man efterlyser även namn på personer som är intresserade att förstärka organisationen. ”Grundkravet på tävlingsarrangörerna är som i år: Svenska RallyCupen ska vara ”huvudnumret” om fler ingående serier/cuper finns med i tävlingen. 1-dagarstävling, ok med fri besiktning fredag kväll. Önskemål om runt 50km SS. Arrangörer skall minst kunna ta emot 180 startande, gärna en bit över 200 startande. Erlägga mindre del i marknadsföringsbudget, samt att 100 kr/startande läggs till cupens prispott. Gärna ”liveresultat” eller delresultat som webbpubliceras. Tänk på att deltagarintresset från de aktiva är stort, det går kanske inte att ha med ett antal cuper och serier i er tävling.”.
Cupen har ett motto som lyder,” Det skall vara enkelt och positivt att vara både arrangör och tävlande i Svenska RallyCupen.”. Nu vet jag inte riktigt hur enkelt det är för många arrangörer att både hitta fem mil special och dessutom en startplats som kan hysa över tvåhundra bilar? Känns som att min egen klubb SMK Hörby skulle få väldigt svårt att bli arrangör i Svenska Rallycupen…

*
På tal om SMK Hörby så jobbas det för fullt med att sy ihop säcken till TV-Svängens jubileumsupplaga den 13 september. En del av firandet är att samtliga tjugotvå segrare sedan 1965 är inbjudna till tävlingen. Tråkigt nog saknas allt för tidigt bortgångne Lars-Erik Thorp som vann 1984 med en Opel Ascona.BloggBertil Har inte full koll på åldern på de första vinnarna men tror ändå att Saabåkaren Bertil (Bertil i Bor)  Johansson SMK Värnamo som vann 1967 är äldst, 80 plus. Blev därför väldigt glad när Bertil ringde upp mig i dag och tackade för inbjudan.
– Jag kommer och tar även med mig min kartläsare Anders Fransson, berättade Bertil i andra luren och fortsatte.
Riktigt kul att någon kommer ihåg en gammal man som jag, det är ju några år sedan jag körde där nere…

*
Mer gammalt, fick ett uppskattande mejl av Tom Hansson, gammal Opelåkare som framgår av de här fräna bilderna. Tom skriver, BloggTOM1 BloggTOM2 BloggTOM3Hej Tommy!
Läser alla dina artiklar (åtminstone rallybitarna) och tycker mig ha förstått att du av någon svårbegriplig anledning placerat Opel närmast ditt hjärta. Själva kör vi VOC Mekonomen Rally men det slog mig att jag faktiskt producerat några reportage där din favorit finns avbildad.
Hälsningar,Tom Hansson”.
Godbitar både i form mer av bilder och text hittar du på www.tomhansson.net

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *