WRC-partyt över, ”Skruva” ihop en bil till Henning, beröm till SVT och Radio Värmland och rallyfyllon ett borttynande fenomen…

Efter 219 mil, 2300 bilder, tre kanske fyra grillade korvar plus lite annat är jag åter hemma efter årets stora WRC-party i Värmland. Att summera är omöjligt, det snurrar i skallen mer än vanligt men kan inte utan att nämna BloggHennningHenning Solbergs fantastiska comeback i en en bil han satt i för första gången vid shake down-sträckan i Råda. En bil som de ”riktiga” Fordförarna använt som testbil och som nu Henning med tjejen som har is istället för blod i ådrorna, Ilka Minor skulle ta upp kampen med världens bästa rallyåkare. Henning visade att han har mycket kvar att ge i WRC så någon kan väl ”skruva” ihop en bil till honom, snälla…

*
Allt det andra som jag inte nämner här visades i SVT med Johan Ejeborg, Stefan Klemmetz och inte minst kunnige Jonas Kruse genom ett mycket bra sammandrag som jag precis kollat. Tänk om Rally-SM kunde fått tjugo procent av den här tv-täckningen, då vore jag helt övertygad om att även trögstartade svenska sponsorer skulle vakna…

*
När jag ändå är inne på mediarapporteringen från Rally Sweden, P4 Radio Värmland ska ha stort, jättestort beröm för sin nästan hundraprocentiga Rallyradio. Nu var ju OS inne och dj-lades lite på lördagen, men det var ändå inte mycket som missades av värdefull information. Ett litet tips till kollegorna i Kristianstad med chefen Anna Stenberg i spetsen, lyssna och lär av värmländsk lokalradio. Här nere finns inte motorsport i radiovärlden, istället är det ”all in” på handbollarna…

*
BloggDubbVädret var en snackis, men inte blev det så illa som befarat även om gruset kom fram på sina ställen. Frågade Mats Andersson om hur pass mycket skrot det vara av de nya däcken pappa Östen använt på V4:an?
Inte skrot alls plus att vi bara använt fyra däck totalt, har två helt nya med oss hem, förklarade Mats belåtet.
Fast det är klart, Östen åkte ju en del på taket och då slits ju inte däcken på samma vis…

*
Blogg FylloNågot som gladde mig var att de mer än lovligt beskänkta ”partynissarna” verkar bli färre och färre för varje år. Själv har jag svårt att förstå vitsen med att vara ”dyngrak” och kolla på rally men som vanligt, jag fattar ofta inte allt!

*
Något som retade många rejält, dessutom fullt förståeligt var Rallyprogrammet. Sedan jag började titta på rally vi snackar slutet av sextiotalet, har jag aldrig sett ett program till en tävling utan startlista. Inte förrän nu vill säga där det snygga, proffsiga Rally Magazinet såldes för hundralappen och då utan det mest elementära, en startlista. Fick höra, obekräftat vill jag poängtera att ”programmet” trycktes redan i november och då är självklart svårt att ha med en aktuell startlista. Så frågan är till de programansvariga, hur tänkte ni här?

*
Nu lägger vi Rally Sweden 2014 till handlingarna som man säger och på prisutdelningen på Stora Torget dök prins BloggPrinsCarl Philip upp. Lyckades få en bild på prinsen (inte så bra medges) men så att den goda relationen till ”svägerskan” bibehålls…

*
BloggSannaAllra sist, ända sedan jag för många år sedan skjutsade en 11-årig Sanna Nielsen för en bild hemma vid Edenryd-skylten har hon haft en speciell plats i mitt hjärta. På grund av rally kunde jag inte som vanligt varit på plats och ”stöttat” i Melodifestivalen. Nu gick det ju bra ändå och den här gången Sanna, skaffa ett bropass för Öresundsbron direkt. Detta med tanke på att det är i Köpenhamn som årets Eurovison-final avgörs, du sparar ett par hundringar var gång du åker över…

6 svar på “WRC-partyt över, ”Skruva” ihop en bil till Henning, beröm till SVT och Radio Värmland och rallyfyllon ett borttynande fenomen…

  1. Hej Tommy! Ang. saknad startlista i rally magazine. Jag har också hört/läst att anledningen var att det trycktes tidigare i år. Jag är en som föredrar denna variant då man tidigare år kunnat få tag i programmet bara någon vecka innan start. Nu kunde man köpa det eller beställa på nätet ihop med ev. Rallypass i god tid och planera sin resa därefter. Idag är det ju så lätt att på nätet skriva ut startlista ( som du ju vet dessutom har en tendens att kunna ändras även efter sista anmälningsdag = tryckning). Jag brukar dessutom alltid försöka få tag i omseedningslista för dag 2 och 3 för att veta i vilken ordning de kommer, går utmärkt att ladda ner i telefon ( om man har en smartphone såklart). Som sagt jag hade inget emot den här varianten men som jag förstått det ska de utvärdera det här nu efter rallyt.
    Tack för ordet och en kanonbra blogg!
    Mvh Tomas S.

  2. Det är också på plats att nämna Maria Wallberg på SVT-sporten som på ett entusiastiskt sätt skötte studiojobbet på SVT sändningar.

  3. Nu kunde Du inte se SVTPlay-live från studion i Hagfors servicen under helgen antar jag, men allt beröm också till programledaren Maria Wallberg som var ärligt entusiastisk och påläst. Tillsammans gjorde detta ett rakt igenom proffsigt studioprogram fullt i klass med t ex fotbollens kommentars studios i Viaplay, CMore eller SvT.

    1. Hej.
      Jag skäms över detta!
      Har fått så många påpekande om hur duktig Maria Wallberg var, därför ska jag ska berömma henne i tisdagens blogg!
      MVH
      Tommy

  4. Hej Tommy! Ang. saknad startlista i rally magazine. Jag har också hört/läst att anledningen var att det trycktes tidigare i år. Jag är en som föredrar denna variant då man tidigare år kunnat få tag i programmet bara någon vecka innan start. Nu kunde man köpa det eller beställa på nätet ihop med ev. Rallypass i god tid och planera sin resa därefter. Idag är det ju så lätt att på nätet skriva ut startlista ( som du ju vet dessutom har en tendens att kunna ändras även efter sista anmälningsdag = tryckning). Jag brukar även alltid försöka få tag i omseedningslista för dag 2 och 3 för att veta i vilken ordning bilarna kommer, vilka som brutit etc. Den funkar utmärkt att ladda ner till telefonen (om man har en smartphone såklart). Jag har som sagt inget emot den här varianten och som jag förstått det ska dom utvärdera det här nu efter rallyt.
    Tack för ordet och en kanonbra blogg!
    Mvh Tomas S.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *