WRC i Mexiko blir tuffare (!), Nalle blev 214, VW storsatsar på rallycross och racingjubileum i Kristianstad!
Så här långt in på VM-säsongen är Rally Mexiko utan tvekan den tuffaste utmaningen för WRC-åkarna. Men inte tufft tillräckligt om man förstår tävlingsledare Patrick Suberville rätt. Till nästa år avslöjar han att man planerar en ”mer utslagsgivande” bana, bland annat med en helt ny sträcka med bortemot åtta mils längd.
–För två år sedan beslöt vi att göra rallyt mer som en uthållighetstävling, berättar han för AUTOSPORT.
– Teamen åker långt för att komma till Mexiko och det vil vi gärna att det ska vara värt den långa resan, då bland annat med att bjuda på långa sträckor.
Redan årets upplag var ett av WRC-seriens allra längsta rally men även om Suberville inte vill öka totallängden vill han göra Rally Mexiko mer utmanande. Livslängden på ett rallydäck i WRC räknar man med att vara max åtta mil vilket därmed sätter gränsen för hur lång en sträcka kan vara. Att hitta sträckor med lämplig längd räknar Suberville inte med att det ska vara svårt. Men frågan återstår om teamen är sugna på ett nytt ”mini-Safari” och här är arrangören inte helt säkra.
– Vi måste diskutera frågan, lyssna vad både team och förare tycker innan vi bestämmer oss.
Suberville själv är helt inne på att fylla tomrummet efter Safari och Akropolisrallyt i Grekland. Frågan är bara vad Ogier & Co tycker, kan tänka mig att de är nog rätt nöjda med att ha det som det är. Frågar man t.ex Jari-Matti Latvala (bilden) så kanske han gärna sett en lite mildare variant…
*
Ari Vatanens son Max är en av förarna i DMACKs Juniorsatsning ihop med M-Sport som körs parallellt med WRC. Premiären för nya R2-Fiestorna är i Portugal den 21-24 maj. I helgen kördes Rallye Serras De Fafe i samma område och med liknande sträckor som kommande WRC-tävling. Här passade Max på att få lite grusmil i kroppen, vann sin klass och slutade även tia totalt med den lilla Fiestan.
*
Idag kom namn 214 i listan över anmälda till Simrishamnsmixen och det var inte vem som helst som anmälde sig till gruspremiären. Snabbaste någonsin (?) östgötska Opel-åkaren Björn ”Nalle” Johansson och Anders Olsson tänker förgylla ett förhoppningsvis vårligt Österlen med den makalöst fina och välljudande Opel Kadett GT/E:n den 28 mars.
*
Idag lyfte Volkswagen Sverige på täckelset och presenterade storsatsningen på Rallycross-VM. Både Marklund Motorsport och Kristoffersson Motorsport storsatsar för att nå den åtråvärda VM-titeln.
– Rallycross är den hetaste motorsporten just nu och vi och våra återförsäljare tycker att det känns oerhört spännande att kunna supporta en satsning där två av Sveriges främsta team siktar på att bli världsmästare, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.
Båda teamen siktar nu på att göra en hel säsong i FIA World RallyCross Championship 2015. Marklund Motorsport gick redan 2014 in i VM med support av Volkswagen Motorsport. Och nu tar alltså även KMS steget från de svenska banorna till de internationella. Teamens totalt fyra förare kommer att tävla i varsin fyrhjulsdriven Polo Supercar RX med närmare 600 hästkrafter under huven.
– Vi var nära 2014 och nu är förstås vår ambition att vinna såväl individuellt guld som teamtiteln, säger Jan Marklund, teamchef för Marklund Motorsport.
– För KMS innebär det här att vi växlar upp vår satsning. Eftersom VM attraherar de främsta teamen och förarna är det ett sammanhang vi vill vara med i, säger Tommy Kristoffersson, teamchef för Kristoffersson Motorsport.
Under presskonferensen i Stockholm presenterades också de förare som ska göra jobbet. Från Marklund blir det värmlänningen P-G Andersson och finländaren Toomas ”Topi” Heikkinen. KMS ställer upp med Johan Kristoffersson och norrmannen Tord Linnerud.
Från Volkswagen Motorsport ser man positivt på att två team representerar Volkswagen i VM.
– VM i rallycross blir allt mer populärt: racen är kompakta och varierande. Med Marklund Motorsport och Kristoffersson Motorsport representeras Volkswagen av två extremt professionella privatteam som har utvecklat och tävlar med sina Polo RX Supercars individuellt, säger Jost Capito, chef Volkswagen Motorsport.
Utöver VM-tävlandet kommer teamen också att driva bilar i EM och i båda fallen blir det med norska förare. För Marklund tävlar Tommy Rustad och från KMS får vi se Ole Christian Veiby, som parallellt fortsätter med sin rallysatsning.
*
Från rallycross är det inte långt till STCC som även dom ser positivt på framtiden. Nu gör man en satsning på att öka publiken till sina race genom att anlita publikutvecklingsbyrån Attendance2. Uppgiften blir att se över hela affären med privatpersoner inklusive paketeringar och hanteringen av alla biljetter.
*
Du som är intresserad av motorsport och kanske mest den historiska kan boka in dagarna 17-19 juli och då ta dig till Kristianstad där Sveriges Grand Prix firar 60-års jubileum ute på Råbelövsbanan.
Evenemanget bygger på två olika attraktioner, Tour de Scania och Concours de Course lördagen 18 juli på Råbelöv Slott som var värd för originaltävlingen 1955.
Dagen före har man startat Tour de Scania för bilar av 1957 års modell eller tidigare.
Tour de Scania är en miljö och maskinfusion av ädlaste sort som inbjudna deltagare får uppleva genom Sveriges sydligaste landskap utmed sparsamt trafikerade, vackra och kurviga vägar. Dag två samlas touren på Råbelöv Slott för att delta i jubileumsfirandet av Sveriges Grand Prix 1955. Deltagarna kommer här att ingå i fordonsutställningen samt köra en regularitetstävling på Råbelövsbanan.
Med tidigare uppskattade jubileum som Vram Grand Prix 1933/2013 och Hedemora 1954/2014 fortsätter föreningen Vram Grand Prix med att uppmärksamma ytterligare en milstolpe i svensk motorsporthistoria, 60 år sedan Sveriges Grand Prix, Kristianstad 1955! Utställningen kommer främst att byggas runt bilmodeller som tävlade på plats 1955-56-57, men även jämnåriga fordon som skulle kunna ses nära en racerbana. Åskådarfordon således välkomna att anmäla sig oavsett antal hjul.
Sveriges Grand Prix för bilar arrangerades 1955 av Kungliga Automobil Klubben KAK, i samarbete med SMK Kristianstad och Prins Bertil som beskyddare.
*
Har fått lite återkopplingar efter inlägget om den ständiga funktionärsbristen hos rallyarrangörerna och Mats Carlbom reflekterar, ”Beträffande funktionärer har vi i Kolsva MS ett system som kan hjälpa upp den besvärliga situationen som råder. Vi har sedan länge ett funktionärslotteri med fina vinster. Varje funktionär som är klubbmedlem får en eller flera poäng beroende på insats vid våra tävlingar eller andra klubbars där vi hjälper till. Vid årets slut summeras poängen och omvandlas till ett antal lotter som delas ut vid dragningen. I morgon kväll har vi lotteridragning för 2014 på klubben och många funktionärer kommer då för att festa på smörgåstårta och kaffe samt lyssna på Lasse Jonsson som kommer och berättar om Midnattsolsrallyt som är vårr nästa stora tävling. Vi klarar tre SS med helt egna funktionärer en torsdag i juni. Kanske lockar funktionärslotterna dem lite extra?
Att de som anmäler sig till en tävling också skall anmäla en funktionär är svårt att organisera. Sträckor och funktionärsposter måste vara klara med bemanningen långt före innan anmälningstiden går ut. Vi har provat i folkrace och det var svårt även där. Dessutom behöver funktionärer vara utbildade för sin uppgift i god tid före tävlingen, Nej, fram för ”flera morötter i st f piskor”!
Som tävlande i regularity tycker jag det är riktigt kul att Du skriver om oss ”medelhastighetsåkare”! I Simrishamn blir vi ju 13 tävlande bilar. Nytt för i år är att det körs ett NEZ i regularity. Första deltävlingen är Öresundsrallyt i Danmark 9 maj och den tredje deltävlingen är Sveriges som vi arrangerar i Kolsva 13 juni. Jag hoppas att du fortsätter att följa oss!”