Sköna VM-poäng för Ericsson, genialiskt rallyförslag, dödsolycka i klassiskt rally och skid h-e- är över!

BloggMarcus kopia 3Detta måste vara första gången i Motorbloggens historia som jag inleder med Formel 1. Det går ju bara inte att bortse från Marcus Ericssons historiska första VM-poäng i kungaklassen, dessutom de första sedan 1989 då Stefan ”Lill-Lövis” Johansson var den lycklige. Detta föranledde också Stefan att via Twitter gratulera Kumlas allra snabbaste, ” Grattis @Ericsson_Marcus till poängplatsen. Det var fan på tiden vi fick en svensk att ta några poäng igen, snyggt jobbat!!”.
Med en åttonde plats av de elva bilarna som kom i mål blev det fyra tunga poäng för Marcus i premiären. Så klart började ”dödgrävarna” redan sitt jobb och menade att det var tack vare att så många bröt som det blev ”succé” för svensken. Kallar detta snack samma som tjuren släpper på ängen, till syvende och sist det enda som räknas är poängen och resultatlistan.
Med tanke på turbulensen i veckan så måste det vara en bragd av Marcus att bara få igång Saubern på gridden. Att sedan ha sådan kyla att man låter resten kämpa om ”DNF” i resultatlistan är bara att applådera. Det enda smolket i min glädjebägare är kanske att teamkompisen Nasr lyckades ännu bättre och slutade femma. Precis som förra året dominerade Mercedes stort i Melbourne och regerande världsmästaren Lewis Hamilton vann före stallkamraten Nico Rosberg.

*
BloggVolvoHar fått lite återkopplingar rörande ”nya bilar i Grupp H” och bland annat från Daniel Steiner som skriver, ”Min tanke var att om vi ska få folk att bygga på nyare bilar – vilket blir lite dyrare så måste de även få med sig någon fördel med det. 
Jag tror man måste locka folk att bygga på nyare karosser annars kommer folk fortsätta på gamla Golf 2:or annat som snart går in i appendix K. 
Det behöver inte vara just en fördel som gör att klockan visar mindre tid i målet men någonting.”.
Ligger väl en hel del i det Daniel menar, att någon fördel borde där vara om man väljer att bygga nytt istället för gammal Volvo 940. Men riktigt vad för fördelar detta skulle kunna vara, har jag som ”icke tekniker” svårt att ge exempel på. En fördel som jag tror är inte helt oväsentlig är att det borde vara mycket enklare att få sponsorpengar från de lokala bilföretagen. Menar att en bilhandlare som säljer, t.ex Volvo skulle vara lättare att få upp plånboken på, om man berättar att man tävlar med en likadan Volvo V40 som står i skyltfönstret. Betydligt svårare är att komma dragandes med en ”tvåförti” som slutade tillverkas i början av nittiotalet…

Har fått lite andra synpunkter i samma ämne och där alla påpekar hur viktigt det är att jobbet sker inför öppen ridå. En åsikt jag delar och det är där min fråga återigen blir aktuell, var förs egentligen debatten om sportens framtidsfrågor? Tror att alla tjänat på om de olika frågorna lyfts fram tidigare än precis före de antingen beslutas eller i värsta fall, träder i kraft. Lite underhandsinformation genom en flik på SBF:s hemsida tror jag inte alls hade varit fel.

*

Kollade runt lite på mina ”vanliga kanaler” och det var ungefär som vanligt, inte mycket till debatt om man undantar Ola Strömbergs ”Rädda svensk rallyungdom”. Dagens heta fråga där var gruppens förslag till nya ”Grupp G” som jag är alldeles för dåligt insatt i för att kommentera. Däremot måste man ge gruppen guldstjärna för sin önskan att underlätta för ungdomar att komma in i sporten. Sedan är jag inte övertygad om att gruppens alla förslag är de bästa men att man brinner för ungdomarnas bästa, kan och ska man absolut inte kritisera.

*
Nu tror jag ändå inte att detta med nyrekryteringen av förare är sportens största problem utan ni har läst det förut, den akuta bristen på funktionärer är långt mycket allvarligare. För mig är den enkla men tuffa sanningen den att när 40 och 50-talisterna checkar ut så spelar det mindre roll hur många åksugna 18-åringar man än lyckas få in i sporten. Finns helt enkelt inga eller åtminstone väldigt få tävlingar för dom att köra!
Fick ett mejl häromdagen som i all sin enkelhet var snudd på genialiskt och som skulle lösa bristen på funktionärer omgående. Mejlskrivaren (han vill vara anonym för att slippa bli tjärad och rullad i hönsfjädrar) menar, ” Jag tror att vi snart kommer att hamna där att varje förare som anmäler sig till en tävling, även måste anmäla en funktionär till samma tävling. Jag har även fått andra funderingar på hur ”team” mer och mer konkurrerar ut ”klubben”. Numera har man teamkläder i stället för klubbkläder vilket så klart urholkar klubbkänslan! Lite funderingar bara.”.
Visst är det ett genialiskt förslag, ta till exempel Simrishamns MK som precis som alla andra rallyarrangörer i Sydsverige tvingas att låna in funktionärer från grannklubbarna för att få ihop det hela. Själv ska jag och mina kompisar i SMK Hörby stå i Mål-TKN:n på sträcka 3. Men med det här förslaget skulle arrangören få runt tvåhundra funktionärer ytterligare att jobba med. Borta är då allt vad bemanningsproblem heter och sporten går plötsligt en betydligt ljusare framtid till mötes. Vet faktiskt inte riktigt vad i förslaget som inte är genomförbart? Någon annan som ser något hinder eller är det bara att sjösätta direkt?

*
BloggOlyckaEn svår rallyolycka med dödlig utgång inträffade i lördags på Mallorca. I det historiska Oris Rally Clásico med runt 90 startande körde spanjoren José Carlos Iscar av vägen med sin Renault 5 Turbo Super på sista etappen. Via en stenmur tog det sedan tvärstopp i ett träd och bilen började brinna omedelbart. Iscar lyckades ta sig ut från det brinnande vraket medan kartläsaren José Lumbreras blev kvar, troligen medvetslös efter kraschen. BloggoLycka2Elden var så kraftig att varken åskådare eller brandmännen som kom till platsen snabbt, hade någon chans att rädda 31-årige Lumbreras. Föraren togs till sjukhus i Palma de Mallorca där han vårdas för 50 procentiga brännskador. Tillståndet betecknas som kritiskt men stabilt. Den elfte upplagan av tre-dagars rallyt avbröts omedelbart.

*
Dagens stora glädjeskutt tog jag på väg upp från kvällens handbollsmatch i Vinslöv när det stod klart för mig att skidsäsongen äntligen är över. Har egentligen inget emot varken skidor, dom som stavar sig fram på trälapparna eller alla ni som sitter klistrad framför tv-apparaten när den smått heliga kon ”skidor” visas. Men jag blir så förbannat trött på media och inte minst Radio/TV-sportens hysteriska bevakning av sporten och då i synnerhet ”hittepå-grenen” skidskytte. Att följa detta VM som nu avslutats så närgånget som eterkanalerna gjort är för mig helt ofattbart. Inte en enda svensk är med i toppen och ändå sitter kommentatorerna med andan i halsen och försöker bygga upp spänning. När så svensken/svenskan bommar, får köra en straffrunda och vips är nionde platsen förvandlad till en 19:e. Ni hör ju själv hur ointressant det är med denna intensiva livebevakning som ruckar allt annat i radions programtablå.

Lite märkligt är att man inte anser det värt att bevaka Rally-VM lika intensivt med argumentet,  där är ingen svensk förare med i toppen. Borde inte samma sak gälla i Skidskytte-VM kan jag tycka? Men det finns hopp när jag på Twitter läser SVT:s eget omdöme, ”SVT Sport @SVTSport Svenska skidskyttarna kammade noll – sämsta resultatet på 26 år.”. Hoppas detta inte är glömt på redaktionen till nästa VM körs…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *