Mikkelsen fiskar, Tidemand ryktas till Skoda, Mäster-Stig till Österlen, dags för lagtävlan i rally och Opel utvecklar…

BloggAndreasJust nu laddar Andreas Mikkelsen upp med ”deep sea fishing” på Bahamas i väntan på at det blir dags att dra till Argentina och WRC ”round four”. En tävling som kanske kan ses lite som en ”transportsträcka” fram till Vodafone Rally de Portugal som inleder barmarksäsongen i Europa den 21-24 maj. I år med ny bana, dragen mer norrut än tidigare, faktiskt 14 år sedan senast man körde WRC i den delen av Portugal. Med nya sträckor känner sig Mikkelsen redo.
Har alltid haft problem i Portugal att få med mig fart, men med tredje platsen från Mexiko i ryggen känner jag självförtroende att köra ”fast” i Portugal, säger Mikkelsen till wrc.com
I Portugal blir det också ett lyft för Andreas och Ola Fløene som då får tillgång till den nya Volkswagen Polo R som Ogier och Latvala kört sedan Monte Carlo.

*
FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2014 - PORTUGAL RALLYAlerta Ericsson Motorsport har lusläst tjeckisk media och berättar idag att Skoda-stjärnan Esapekka Lappi kan få en ny teamkompis, icke helt obekante svensken Pontus Tidemand. Båda kör under samma fana, norska Even Management och då vill man placera dem i nya Skoda Fabia R5. Förutom Skoda Motorsport själv så har ytterligare ett par andra närstående team förtur på den nya vinnaren. Enligt tjeckisk media skulle då Tidemand ihop med Lappi köra för Skoda Motorsport vilket onekligen skulle betyda ett jättelyft för Pontus. Ingen rök utan eld och redan i samband med Rally Sweden där jag intervjuade Pontus lät han mig förstå att det var något stort på gång. Närmare detaljer än så kunde han inte ge då. Om det nu är sant att han blir fabriksförare för Skoda då överdrev Pontus absolut inte när han menade att något”stort var på gång”….

*
BloggSTCCI lördags berättade STCC-föraren Mattias Lindberg att han hade det motigt när det gällde att få ihop budget till årets säsong. Detta sedan en av de större sponsorerna plötsligt lämnat den gula Kian. Som en ödets nyck presenterar nu Team Kia sin första förare för årets säsong och han heter tyvärr inte Mattias utan är norrman, Kevin Aabol. 21-åringen har handplockats av teamchefen Tobias Johansson som säger.
– Kevin testade för oss i höstas och han körde direkt  snabbt och säkert!
Kevin Aabol har de senaste säsongerna kört i svenska Formel Renault 1,6-serien och han har stadigt förbättrat sig. 2013 blev han sexa och förra året tvåa. Och efter testet i höstas blev STCC snabbt ett hett alternativ i den fortsatta racingkarriären.
Jag tittade på flera olika serier men det krävs mycket pengar för att komma vidare i formelbilsklasserna. STCC är väldigt känt i Norge, speciellt efter Tommy Rustads framgångar, och det är hög klass på motståndet, menar Kevin.
Och han blev snabbt vän med STCC-bilen på Karlskogatestet.
Det fungerade direkt med både bilen och teamet. Bilen är väldigt lik en formelbil i sitt uppträdande.
Nu väntar vi med spänning på vem som ska köra Kia nummer två?

*
Tickar på sakta men säkert i Simrishamn och nu är man uppe i 216 anmälda och senast i raden gick inte av för hackor. Världsmästaren 1984, Stig Blomquist kommer till Österlen i par med Robert Jacobsson för att vara föråkare med en stor Ford Falcon med V8-motor. Snacka om muller i rallyskogen!

*
Det har väntats på att Tävlingsinbjudan till nya stortävlingen Rally över Gränsen som är ett samarrangemang mellan Kristianstad MK och Älmhults MK. En rejäl bit med över sju mil specialsträcka och en totallängd på runt 25 mill ördagen den 25 april med start i Osby. Tävlingen ingår i SydSvenska RallyCupen, DM för Södras BF och Smålands BF, VOC Mekonomen Rally Sverigeserien, VOC Mekonomen Rally Sommarserien, VOC Mekonomen Rally NordicWestEuroCup.
Att nykomlingen kommer att locka ett stort startfält är jag helt säker på och beskrivningen ”
Nationellt Rally på krokiga Göingevägar och fina småländska Älmhultsvägar” är ingen överdrift. I de här trakterna vågar jag lova att landets kanske bästa rallyvägar finns. Möjligtvis kan Ekratten i Blekinge konkurrera…

*
Häromdagen beskrev jag vad en mejlare upplevde med den allt större teamfixeringen på bekostnad av klubbkänslan, han menade ” Jag har även funderingar på hur ”team” mer och mer konkurrerar ut ”klubben”. Numera har man teamkläder i stället för klubbkläder! Snart kommer nog förslaget att man skall ha Team-tävling i stället för den avsomnade lagtävlingen för klubbar!”.
Visst är det så att det ät betydligt vanligare med kläder där teamnamnet figurerar än för vilken motorklubb man tävlar. Självklart lite synd tycker jag. Förr var det statushöjande när det tävlades i lagtävling och de tre förare som var med i det vinnande laget åtnjöt stor respekt.BloggSaab

Minns såväl när jag för första gången var med i ett ”vinnarlag”, Osbysvängen 1973. Då vann SMK Hörby lagtävlingen och där ingick förutom jag och den röda V4:an (bilden) även Opelåkarna Stig Kristiansson och Bert Hermansson. Att få sitt namn graverat på lagpriset kändes för mig som 22-åring stort, väldigt stort om jag ska vara ärlig. Sedan vet jag inte riktigt vad som hände med lagtävlandet, det bara mer eller mindre tynade bort.
Kanske vore det en bra ide för att stärka klubbkänslan att återigen väcka liv i lagtävlingen? Tänker mig att det i alla tävlingar blir obligatoriskt med lagtävlan. Men inte som förr när klubben anmälde ett lag och då ofta med förutbestämda förare. Istället skulle lagtävlan ske med automatik där alla klubbar med tre eller fler förare i startlistan automatiskt ingår. Om vi tar Simrishamnsmixen som exempel skulle detta innebära att 18 klubbar skulle tävla i lagtävlingen. Nog vore en sådan segertrofé något att sätta på prishyllan i klubbhuset eller?
Kan till och med tänka mig att man gör en hel serie precis som i fotboll eller hockey med motorklubbar istället där man får poäng efter ett system ungefär som i fotboll. Sedan kan man tänka sig att en 50-lapp från varje startande går till en prispott som delas ut till bästa klubb vid årets slut. Ännu en lysande idé från Motorbloggen

*
Fick en intressant artikel mejlad till mig som handlade om att Opel (vem annars?) håller på att utveckla ny teknik för strålkastare där strålens riktning styrs av förarens blick. Flera av Opels bilmodeller är redan idag utrustade med strålkastare där ljuset följer rattrörelsen, så vägbanan framför bilen alltid är upplyst, även när vägen svänger. Men principen med adaptiva strålkastare (AFL) kan förfinas ytterligare, och det arbetet är Opels ingenjörer i Rüsselsheim tillsammans med Darmstadt tekniska universitet igång med.
Vi har arbetat i två år med tanken att förarens blick ska styra riktningen på ljuset. Det har helt klart vissa fördelar som kan vara till nytta för trafiksäkerheten, säger Ingolf Schneider, Director Lighting Technology på Opel.
Resten av artikeln blir alltför teknisk för min lilla hjärna men onekligen låter det hela intressant vilket också artikeltipsaren tyckte. Han hade dock en liten icke helt obetydlig brasklapp, ” Hoppas dom inte tar någon pittögd volvoförare till hjälp bara!!!!! Ford Power!!!”.
Onekligen en relevant invändning från en numera Hörbyboende Ford-lover…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *