WRC-Focus för Tidemand, Renault rallysatsar och beröm över medias rally bevakning.

Då blev det alltså en WRC-Focus version 05 för Pontus Tidemand i morgondagens Östersund Winter Rally istället för den modernare Fiestan som användes i Sandviken och Rally Sweden. Nu lär inte bilbytet ställa till några större problem, Pontus kvarstår som storfavorit.
Idag kom också lite olika besked om framtiden där JWRC trots allt fortfarande är huvudspåret och där han slutade trea i fjol (då hette det WRC Academy). Medan autosport.com ”draftar” honom till Korsika och Wales i en WRC-bil så menar pigga Värmlands Folkblad att även Portugal kan vara aktuellt för Charlottenbergsonen. Oavsett vem eller om båda har rätt, känns det positivt att det ”smids medan järnet är varmt”…
Lite mer WRC och där italienarna går i bräschen för lite nytänk i samband med Rally Italia, del sju i årets VM och som körs med staden Olbia som huvudort. Medan Rally Sweden och de flesta andra spänner över fyra dagar, komprimerar italienarna årets upplaga som körs i det som hos oss kallas midsommarhelgen.
Med bara två tävlingsdagar blir det istället långa dagar och första etappen på fredagen har inte start på sista sträckan förrän klockan 21.28. Lördagen börjar tidigt och först fram emot kvällningen är det målgång och dags för sill och nubbe, fast den seden finns kanske inte i Italien…
Trots att bilindustrin darrar och försäljningen sviktar så tvekar inte Renault Sport att kasta sig in i ERC (Rally-EM) med ett tvåbils-team berättar man i ett pressmeddelande. Bilen det handlar om är Renault Megane RS och ERC-bossen, gamle VM-åkaren Jean Pierre Nicolas är glad över beslutet.
-Vi kan knappt vänta tills vi får se hur de står sig mot konkurrenterna.
Renault har föga överraskande valt två franska förare, 26-årige Germain Bonnefis och 30-årige Robert Consani båda för mig tämligen oskrivna kort. Å andra sidan kan jag inte påstå att jag är någon expert på fransk rallysport. Det är däremot Nicolas som konstaterar.
– Genom att välja ut två unga och lovande förare skickar Renault en tydlig signal om att de är ute efter framgång!
Premiären för Renault blir redan i nästa deltävling på Kanarieöarna om tre veckor.
Jag gnällde efter Sandviken hur slöa förarna är med information till media före, under och efter tävling. Glädjande nog har detta hjälpt till viss del och nu får jag faktiskt mejl flera gånger i veckan från olika SM-åkare. Detta är jättekul även om jag självklart inte kan lova att skriva om alla bara för att man skriver mejl till Motorbloggen. Men jag lovar att alla någon gång ska få komma med i bloggen, så bara fortsätt att ”mejlbomba” min dator.
På tal om detta, något svar på mitt mejl till Kvällspostens chefredaktör Martin Kroon om deras katastrofala bevakning (noll artiklar) av Rally Sweden. Jag ger mig inte, idag får Martin ett nytt mejl där jag kräver en förklaring sedan får vi se vem som är envisast och håller ut längst. Jag ska inte vika ner mig först, det lovar jag…
När vi ändå är inne på media fick jag idag ett riktigt brev, ni vet ett sådant i kuvert och med frimärke och dessa brukar normalt sett innehålla någon form av hot eller idiotförklaring. Så inte i det här fallet där brevskrivaren Roland Carlsson från Linköping istället öser beröm över Östgöta Correspondenten i folkmun kallad ”Corren” och deras rallybevakning. Som bevis skickade Roland med urklipp med tidningens Rally Sweden artiklar, håller med och blev väldigt imponerad. I brevet skriver Roland exakt vad det handlar om när det gäller att föra fram motorsport i media. Han skriver, ”Att det finns en reporter som kan rallysport och är intresserad, det är det som är avgörande”!
Till sist så rekommenderar jag alla er som får något vått i blicken och något annat i byxan vid ljudet av de i Finland så vanliga ylande Toyotorna. Thorleif Olsson meddelar, ” gå in på Rallyrepo.com där ligger nu del 1 (av 2) om Toyota Corolla 1600 GT. Den behandlar utvecklingen av den lille japsaren i Finland, från sent 80-tal till idag. Där är även en incar från en sprinttävling utanför Åbo med en gosse i en av de mera potenta bilarna. Skruva upp ljudet, se och njut! ;)”. Undrar om Thorleif någonsin sett Ari Vatanen i en Opel Manta 400 där kan man snacka om ståpäls, riktig ståpäls…
I morgon är det som bekant dags för deltävling två i Rally-SM och en som inte kan vara med då är Eskilstunas lovande Golfåkare Per Wilén, 21 år. Detta sedan Per skadades svårt när han fick en tung lift över sig på jobbet. Dessutom efter stängning då Per jobbade extra för att kunna ta ledigt för SM-rallyt och var helt ensam när olyckan hände. Som tur var kom en av hans mekare för att göra lite på Golfen som stod på jobbet och hittade då Per. Spricka i huvudet, tre trasiga revben och som en följd av detta även punkterad lunga innebär lång konvalescens för Per. I bästa fall hoppas han kunna köra rally igen i maj månad. Gör mig till tolk för hela rallysverige och önskar god bättring och så ses vi på South Swedish Rally i maj!

Ett svar på “WRC-Focus för Tidemand, Renault rallysatsar och beröm över medias rally bevakning.

  1. Tommy// Den där människan på kvällsposten är säkert en sån som är stöpt i samma form som dom där skidskytteslalomlängdåknings fundamentalisterna på TV sporten. För dom är MOTORSPORT det absolut fulaste ord man kan få ut ur sin mun. Ska bli kul den dan då Pontus Tideman vunnit en WRC tävling och Karlsson ska ha med honom i en av sina krönikor. Då tvingas Karlsson svära. Ha ha. :D.
    BTW. Per Wilén- Krya på sig!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *