Wilson chockad och åker WRC i Värmland, PG byter till Opel Ascona och beslut i MSR-olycka står fast!

Då blev det inte ett steg tillbaka för M-Sport föraren Matthew Wilson som efter sin fallolycka beslutat att börja om i år med WRC 2. Min favorit Nasser Al-Attiyah har blivit hastigt sjuk och hade tvingats ställa sin WRC-Fiesta på parkeringen om inte Wilson ”offrat” sig och tagit över ratten. Senast Matthew körde WRC var i Wales Rally GB 2012 och en sjunde plats år 2010 är hans bästa resultat i Värmland. Nu blir inhoppet bara tillfälligt och redan till nästa deltävling i Mexico är OS-medaljören fit for figth igen.
– Jag är extremt besviken över att inte kunna köra i Sverige men det är viktigare att jag blir fullt frisk inför nästa race, konstaterade Nasser nere från Qatar.
För Wilson blev erbjudandet en chock.
– Ja faktiskt var det så när jag äntligen fick klart för mig att jag skulle flyga till Sverige och köra WRC-bil.
Nu får han överta Qatarens ordinarie co-driver Giovanni Bernacchini vilket kan vara ltie besvärligt.
– Alltid lite ”tricky” att samarbeta med ny co-driver men Giovanni är en av de absolut bästa i WRC så det ska nog gå bra…
Samtidigt med detta gnuggar PG Andersson en annan arab, A-Ketbi uppe i Antilla i vinterrallyts grunder. I Nya Wermlandstidningen berättar PG om äventyret med den arabiske ”Monte-fyran” i WRC 2 som han lärde känna när de båda åkte Skoda. Redan tidigare har PG hjälpt 39-årige Al-Ketbi och detta hemma i Dubai.
– 2010 hjälpte jag honom med lite inställningar och nu hörde han av sig igen, berättar PG.
Nästa rally för PG nu när han blev blåst på rally Sweden, blir klassiska belgiska Boucles de Spa där han ska köra en Opel Ascona B. Först Patrik Flodin i Mantan och nu PG Andersson, verkar som Opel mer och mer tar över talangerna i rallyskogen, eller tänker jag fel?

Hur som helst så finns det nu bilder på nya R2-Opeln som ska köras i nyinstiftade ADAM-Cup i Tyskland och Frankrike. Som vanligt finns inga planer för att införa cupen i Sverige vilket annars kunde känts ganska naturligt med tanke på att Opels rallyhistoria faktiskt började här i början av sextiotalet. Då drog legenden och alla teamchefers moder Ragge Eklund igång Opel Team Sweden med en handfull Kadett A och resten är som engelsmannen säger ”history”. Visst hade det varit kul och säkerligen för Opel en riktig vitamininjektion i allt ”eco-tjafs” med en rallycup med de nya R2-bilarna. Sug på den ni marknadsförare hos Rüsselheims finest…
I dag kom beslutet från Juridiska kommittén hos SBF efter olycka i samband med årets Midnattsolsrally där en tävlande körde rätt i en annan stillastående bil inne i TK:n varvid en radioreporter skadades. Den påkörande uteslöts och nu har man satt punkt för ärendet. Så här skriver man i det officiella meddelandet från SBF.
”Rally – vållande till olycka
I samband med Midnattssolsrallyt den 18 – 21 juli 2012 inträffade en olycka där en radioreporter blev påkörd vid målgången på en sträcka. De tävlande hade kommit fel i notläsningen och även missat skyltningen före, vid och efter mållinjen och i tävlingsfart kört in i tidskontrollen och förorsakat olyckan. De tävlande blev av tävlingsledningen diskvalificerade vilket efter protest inte ändrades av domarjuryn.
Tävlingsledaren anmälde de tävlande till förbundsbestraffning, gällande dels framfarten före olyckan och dels att den skadade inte omhändertogs på rätt sätt efter olyckan. Disciplinnämnden (DN) ansåg att det saknades grund för anmälan när det gällde skadehanteringen och att tävlingsbestraffningen var fullt tillräcklig när det gällde ouppmärksamheten vid målgången varför de lämnade överklagan utan bifall.
Tävlingsledaren gick vidare till Juridiska kommittén (JK) och anförde att de tävlande skulle förbundsbestraffas och angav samma skäl som vid prövningen hos DN.
Kommittén fann att föraren visat ovarsamhet i sin framfart på specialsträckan och dömde honom till sex månaders avstängning från tävling och uppvisning inom bilsport. När det gäller omhändertagandet av den skadade ansåg JK, i likhet med DN, att varken föraren eller kartläsaren brustit i sin omsorg av den skadade och lämnar anmälan i denna del utan bifall.”
Till sist så rullar det på i olika forum huruvida Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson har rätt att köra sin WRC-Skoda i Rally-SM (obs, ironi), självklart både har och ska dom köra efter allt slit man haft för att knyta ihop säcken. Tycker mig också kunna märka att Ramonas stödtrupper har vunnit en knock out-seger på ”dödgrävarna” och förhoppningsvis lägger man nu ner och inser att man när helt ute och cyklar. För mig verkar det som att de flesta som har problem med Ramonas ambitiösa projekt aldrig suttit i en rallybil överhuvudtaget. Då har man så klart svårt att argumentera när t.ex SM-rutinerade Tommy Westlund sätter sig bakom tangentbordet och förklarar hur saker och ting verkligen ligger till. Bra rutet Tommy och så klart även Ola Strömberg häromdagen. Som jag ser det måste alla ”goda krafter” samverka om inte rallysporten ska gå samma trista öde till mötes som fotboll och hockey med huliganproblem, då både i skogen och bakom datorn!

Ett svar på “Wilson chockad och åker WRC i Värmland, PG byter till Opel Ascona och beslut i MSR-olycka står fast!

  1. Jag beundrar dom ( Ramona, Miriam) att efter fjorårets elände orka ladda om och lägga ner så mycket jobb på att få ihop en budget till att kunna åka SM . All heder åt tjejerna och ni som är avis lägg energi på er eget arbete istället.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *