Wilke vill ha fler till Sprint-SM i rally, Meeke kör nya Peugeoten i Rally Ypres och en 99:a som lurade folkrace-döden!

Lite förvånad över att inte Sommarsprinten i Halmstad den 7 juli lockat fler än de cirka fyrtio som just nu är anmälda till premiären av den nya delen till Rally-SM. Delar uppenbarligen min förvåning med tävlingsledare CG Wilke som på ”Asfaltcups Gästbok” gjort följande inlägg.
Hej på er alla RS fantaster i Södra!
Varför har inte fler anmält sig till Sommarsprinten i Halmstad den 7/7?
Nu har du ju världens chance att få visa upp dig själv OCH dina sponsorer,
även om du bara får köra kvalheaten, som ju också TV sänds i Svt play.
Visa nu vad ni kan, förare från Södra!
Jag tror på er – vad tror du själv?”.
Signaturen ”Erik” trodde att en förklaring till det lite svaga intresset var den höga startavgiften, 1500 kronor som motsvarar nästan tre tävlingar i RS-DM? En annan orsak som jag tror på, är att majoriteten av de som kör RS-DM kör i klasserna VOC och Grupp E. I helgens RS-tävling i Eslöv kör trettioett av de femtio anmälda i någon av de här två ”pysklasserna”. Bilar med förare som inte har någonting alls att hämta i Halmstad. Jo möjligtvis för att pynta in de femtohundra och köra två kvalheat…
Själv väntar jag på att få se Stoffe Nilsson, Mats Lundhdal och Ebbe Nilssons namn dyka upp i listan över de åksugna.

*
TEST 208 T16  VAR (F) 03-04/06/2013Igår visade M-Sport upp nya R5-Fiestan och idag avlöjades det att det blir Kris Meeke som får förtroendet att ratta Peugeot 208 T16 (bilden) när den gör sitt första race i GEKO Ypres Rally. Visserligen som ”Förbil” men ändå viktigt enligt bossen Famin.
Inget kan ersätta ”tävlingsläge” så huvudmålet i Ypres blir att samla mer data och utveckla bilen ytterligare.

*
Blogg Saab 1Skriver ibland om ”överlevare” och idag sprang jag på en verklig ”överlevare”, en Saab 99 EMS från 1978, dessutom i helt och totalt orört orignalskick. Visserligen hade tidens tand nött fullblodet från Trollhättan, rost i både skärmkanter och dörrar men trots detta bar den åldern med heder. BloggSaab2Tänk, alla emblem till och med klisterdekalen med ”EMS” på bakluckan var intakt och inte ens sprucket. Fälgarna, ärgade, fula men original och det man undrar hur just den här 99:an lyckats undvika alla klåfingriga ”folkräjsare” under alla dessa år. Betänk att bilen är trettiofem år gammal och att 99:an under merparten av dess liv betraktats som högvilt i folkracesvängen.
Den bar åldern med värdighet och med en underbara patina i allt från den blekta vinröda metaliclacken, till sprickorna i förarstolen och den slitna original läderratten, Detta gjorde mig nästan tårögd och att inte ens ”hatthyllan” var itusågad för att ge plats åt ”bautahögtalare” gjorde inte saken sämre. I dörrsidorna satt istället prydliga Blaupunkthögtalare. Säger bara, f-n ta den som inte ser till att den här Saaben räddas. Har den överlevt så här länge är den värd att bevaras, punkt slut!
BloggSaab3Just 1978 var EMS en tämligen udda fågel då Saab presenterat Turbon året före och den fartglade Saab-fantasten valde då såklart Turbon. Vet inte hur många EMS:er som tillverkades det här året, men tror inte det var speciellt många. Sedan kan man bara fantisera om hur många som fortfarande lever, tror de kan räknas i tiotal?
BloggSaab4Har aldrig ägt någon EMS själv men detta var helt klart drömbilen ( precis som för Stig Blomquist på reklambilden från samma år) under min mest intensiva ”Saab-period” på sjuttiotalet. Ekonomin räckte aldrig mer än till vanliga ” L eller GL” varianter, bortsett från just 1978 då jag lyckades få ihop stålar till en ”Super” , en GL med dubbla SU-förgasare och 108-hästar under den röda huven. Roland ”Black Beauty-föraren” däremot hade både en silverfärgad 74:a och en likadan vinröd Combi Coupé som ”överlevaren” och efter detta en riktigt dräpare en kolsvart 900 EMS i ”Turbokostym”. Redan då var jag steget efter…

2 svar på “Wilke vill ha fler till Sprint-SM i rally, Meeke kör nya Peugeoten i Rally Ypres och en 99:a som lurade folkrace-döden!

  1. Rally-sm tillhör väl eliten? Där har inte vi medelförare i våra gamla bilar att göra enligt mig. Det ska vara våra bästa chafförer (med asfaltserfarenhet i det här fallet) i nya fina wrc / R2-bilar mm som är ansiktet utåt, jag tror många andra som inte anmält sig resonerar likadant. En tävling som det här är trots allt mer show än tävling och en möjlighet för rally att visa upp sig som sport.

    Håller med om att kilometerpriset är lite väl saftigt, men det hjälper ju till att skrämma bort de ekipage som kanske inte riktigt hör dit.

  2. Datumet är nog inte helt optimalt för SM-sprinten. Det har inte varit många tävlingsfria helger under våren och vad jag vet iaf så kom detta datumet in ganska sent. Semestrarna har börjat, många har säkert planerat semester eller lovat lägga lite tid på familjen, eller kanske måste gå på 75-årskalas och missar en sån här chans…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *