VW måste få WRC-revansch på hemmaplan, Flash gör comeback, tipset inför Silverratten och hur många dörrar?

 

Nästa veckas WRC ADAC Rallye Deutschland är utan tvekan lite av VW Motorsports ”key-rally” i år för att sudda ut fjolårets katastrof, enda WRC-tävlingen där ingen ”Folkvagnsförare” fanns på pallen. Ett resultat om Jost Capito absolut inte accepterar att det upprepas och det finns ju heller inget som talar för att så skulle ske.
Vi har ”en gås oplockad (min egen översättning från engelska) med Rally Germany efter fjolåret då vi missade pallen, inget kul minne, menar Capito.
Att vinna inför hemmapublik är alltid något speciellt, ingen tysk biltillverkare har någonsin vunnit på hemmaplan och nu har vi chansen att bli lite historiska!
Capito är optimist men är samtidigt medveten om hur tufft WRC är.
Vi vet våra styrkor men vet också att man inte kan ta succé för given i den här sporten oavsett hur många segrar man kört hem tidigare…
Nu tror jag inte han behöver vara orolig, detta missar inte nygifte Rally Germany 2013Sebastien Ogier (bilden), i synnerhet som fjolårstvåan Neuville redan förklarat sig inte sikta på pallplats. Att Sordo skulle hota tror jag inte och i Fordgänget verkar inte harmonin total. Till exempel lyckadesBloggEvans Elfyn Evans ”lägga” en Fiesta på testerna inför rallyt, dock utan att skada sig själv eller kartisen (bilden från Twitter).

*
Gissa hur mycket ATA-band som tyskarna tänker spänna upp till helgen? Svaret är ofattbara 250 000 meter och till detta 41000 meter plaststaket som kompletteras med ytterligare 12 500 meter metallstaket. Lite att fixa för funktionärerna…

*
Byter fokus och siktar istället på Sydsvenska Rallycupen, Rally-DM för Södra och Småland eller sammanfattat Älmhults klassiker ”Silverratten” i morgon. Runt hundrafemtio startande ( sextio förare från Södra BF) och med Stoffe Nilsson som skyhög favorit i egenskap av ”segermaskin” och ledare i Sydsvenska Rallycupen. Stoffe själv har dock en mer ödmjuk inställning inför morgondagen, även om han medger att siktet är inställt på seger.
Vill hemskt gärna ta hem vandringspriset för alltid och egentligen borde detta ha skett redan i fjol då jag vann totalt, berättar Stoffe.
Då firade tävlingen 50 års jubileum och arrangören hade bestämt att inteckning i vandringspriset skulle den snabbaste klassikern i jubileums upplagan få och därmed försvann Stoffes namn.
Inget att säga om detta, man profilerade sitt jubileum men nu gör vi ett nytt försök. Det är ju ett pris med många kända vinnarnamn före mig, Ingvar Carlsson och Kenneth Eriksson till exempel, berättar Stoffe.
Helt klart skulle det platsa bra i min prishylla!
Över till tipset.
4WD
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Anders Jonasson Mitsubishi
3. Åke Jacobsson Ford
4. Ingvar Andersson Subaru
5. Mats Adielsson Mitsubishi
Lite tuffare att hitta rätt i 2WD, kan väl säga att runt tio namn är kapabla att vinna klassikern.
2WD
1. David Bellborg Golf
2. Pierre Fransson Golf
3. Magnus Johansson Volvo
4. Mattis Olsson Toyota
5. Patrik Johansson Volvo
Håller Mattis lite lågt den här gången, är lite oklar på hur hans motor mår efter Snapphanerallyt där han fick bryta på grund av ”engine”. Samma sak med Johan Green, vad finns under den blå Golfhuven i morgon?

*
Jim Nilsson dök upp på motorklubben med sin nystrukna 940. Roland konstaterade att trädet på Myrarpsträckan” i lördags klarade sig bevisligen bättre än 940;an vid träffen, Jim kunde inte annat än hålla med. BloggJimDäremot var han tacksam för Volvos kraschvänliga konstruktion med djupgående koffertlucka.
F-n så mycket enklare att bara behöva byta lucka istället för hela bakstammen, menade Jim.
Nu är det tävling i morgon och det ryktades obekräftat visserligen, att pappa Rolf redan låst in nycklarna till sin ex.Telehagen-940 inför Vimmerby om två veckor…

*
I dag blev det bekräftat att 53 år fyllda Janne ”Flash” Nilsson gör comeback i STCC och kör de två sista racen för Team Tidö. På frågan från TT vad han tror att Björk, Ekblom och Göransson säger när han nu gör comeback gör Flash analysen.
Nej, fy fan, är han tillbaka?
– Här har vi haft lugn och ro och bytt lite segrar mellan oss och så kommer han och förstör eller, nej jag tror nog mest de är skraja för att jag ska köra ifrån dem, hehe.
Om det är jättekul att köra på Solvalla och Mantorp, vad händer då i framtiden?
– Jag har redan klart med sex lopp i en annan serie i september och har fått förfrågningar från utlandet för nästa säsong. Förare som Ekblom och jag har ju fått våra utbildningar innan teststoppen infördes, vilket gör att vi kört väldigt mycket bil. Det är vad stallen vill ha.
– De unga har inte riktigt förstått, det regnar nästan förfrågningar på mig.
Grattis STCC säger jag, känner redan nu att tempen stiger!

*
Kollade runt lite efter Opel-objekt till salu på Blocket och sprang då på en riktig värsting, en BloggKadettV8 försedd Opel Kadett från 1967. Vad säger ni nu alla Volvofantaster, här skulle ni fått svårt att hänga med då där springer runt 550 hästar under huven…

*
Att det är valtider har väl inte undgått någon och igår skickade nyhetschefen ut mig till de djupa skogarna kring Sibbhult. Där huserar rallyentusiasten och tillika skogsägaren Stig Lundström ( han kan berätta när Tom Trana körde en sträcka bakom hans gård på sextiotalet t.ex) och dit hade det bjudits ut blivande riksdagskandidater för att kika närmare på modernt skogsbruk. BloggPerPlötsligt lösgjorde sig en kandidat och klev med bestämda steg fram till mig.
Hej Tommy, känner du igen mig, undrade kandidaten.
Nu måjag vara lite upp i åren, men minnet är ganska okej så jag tog det på volley.
Per-Arne Håkansson, f.d motorskribent på saligen avsomnade Malmötidningen Arbetet, kontrade jag.
Mycket riktigt var det så och när tidningen gick graven år 2000 satsade Per-Arne som bor i Åstorp på politiken, närmare bestämt den socialdemokratiska. Nu lovade han att lyfta upp motorsporten, om han kom in i riksdagen alltså. Han menade att motorsporten har haft väldigt svårt att göra sig hörd i de här sammanhangen något han gärna ville ändra på. Vi får väl se hur det blir med detta dagen efter TV-Svängen eller söndagen den 14 september.
Två frågor  kan du ta tag i direkt Per-Arne, att Trafikverket släpper sin tuffa attityd mot att låta rallyklubbarna utnyttja allmänna vägar för tävlingsändamål. Detta och så sätt minst två tummar i ögat på de militära myndigheter ( inte alla tack och lov men de skånska i det här fallet) som styvnackat och högst omotiverat inte tillåter motorsport på sina övningsområden. Fixa detta Per-Arne och vi får se den 14:e…

*

BloggWehlinAvslutar med en delförstoring på Mikael Wehlins nya Subaru från Snapphanerallyt. På motorklubben i går krävdes en rättelse i motorbloggen av två personer, den ena ganska högt upp i hierarkin i klubben ( kör en röd/vit 240…).

– Du har skrivit att Wehlins bil är tvådörrars och nybyggd, den har fyra dörrar och är enbart omlackerad, enligt ”messerschmitarna”.

 Nu är det så att jag kan se med egna ögon och då även räkna dörrar som är två till antalet. Vad gäller om bilen är ny eller ej, så litar jag mer på Mikael som hävdar så. En lösning kan ju vara att sätta dit ”attrapphandtag” på bakskärmarna” så blir alla nöjda…

Trevlig helg!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *