Vill dra igång insamling för att rädda WRC till rally Sweden, Klassikerna tävlingsklara och Opel upplevelse!
Att Rally Sweden ska puttas ut från WRC-kalendern 2015 får bara inte ske om man ska döma av min mejlkorg. Att några ryssar ska ta över Värmlands stolthet är uppenbarligen inget som tilltalar landets rallyälskare. Sticker in handen i rallybildshögen och får ut segerbilden från 1985 där Ari Vatanen skålar för Peugeots första VM-seger (Stig Blomquist blev tvåa i Sport quattron medan Aris teamkompis Timo Salonen slutade trea). Ari skålar i ett glas iskall mjölk vid målet utanför OK Motorhotell medan co-driver Terry Harryman är mer traditionell och brottas med champagnekorken….
*
En liten undran, hur agerar Svenska Bilsportförbundet i frågan? När det snackas fotboll, handboll,hockey ja vad som helst så är det alltid respektive förbund som är den store aktören för att få mästerskap i till Sverige. Men när det handlar om Rally-VM så är det inte samma sak. Istället är det i mina öron pinsamt tyst från vårt förbund, har inte hört eller läst en enda kommentar i saken från SBF. Detta när det handlar om något så viktigt som att rädda landet största årliga VM-arrangemang kvar. Detta överlåter man helt lugnt till Svenska Rallyt AB att fixa. Något man också gjort på ett bra sätt genom åren, alltså fixat rallyt. Nu när det saknas stålar till att stoppa i halsen på WRC:s giriga Red Bull-promotor kan jag tycka att SBF skulle ge saken högsta prioritet och ställa upp. Minsta man kunde göra vore åtminstone att ge vd Glenn Ohlsson och Svenska Rallyt ett lån i väntan på att sponsorerna är grejade. Att det finns pengar i kassan vet vi alla sedan avslöjandet tidigare då förbundet agerat givmild pengautlånare…
*
En som tog kontakt med mig var rallyentusiasten och blekingen Carl-Christian Karlsson, även han vägrade acceptera WRC utan Rally Sweden. Han manar till insamling av pengar i likhet med det som gjorde PG Anderssons Ford-start möjlig för två år sedan. Han skriver: Hej!
Ett förslag är att VI från ”SVENSKA FOLKETS RALLY AB / SVENSKA RALLYFANS AB” sponsrar RALLYT!
Jag lovar att på några dagar ni kan garantera in pengarna till promotorn om ni startar Bolaget Svenska Folkets Rally / eller Svenska Rallyfans AB. Som privatperson betalar gärna 3 tkr (per år) för att ni ska finnas kvar och jag tror att NI hittar 3000 fans till som sympatiserar med mig i detta land plus många många fler.
Svenska Rallyt för oss som rallyfans som alltid ställer upp oavsett väder eller vind år efter år har börjat tröttna på obefintliga rapporteringar, dåliga sändningar/sändningstider etc både på lokalnivå till högst WRC-serien.
Så varför inte låta oss fans/besökare bidra med pengarna genom att starta något av dessa bolagen så? Så ni på Svenska Rallyt fortfarande kan jobba på i vanlig takt år efter år……
Mvh/ Carl-Christian”.
Onekligen en intressant tanke, kanske kan man köra någon form av insamlingsgala i tv för att plocka in nödvändig cash( obs. ett skämt…). Vem av alla er tusentals rallyfans ute i landet tar tag och fixar detta?
*
Rally-SM var först ut med tävlingskalendern för 2014 men inte långt efter kom Klassiska Rallycupen. På hemsidan presenterar i dag Karl-Bertil Ling kalendern för 2014 enligt följande:
” Nu har jag fått klart med alla tävlingsdatum och följande tävlingar ingår i cupen 2014.
25/1 Bergslagsrallyt Hällefors även RM
15/2 Gnarptrofe’n SMK Hälsinge Hudiksvall
3/5 Zabrarallyt Nybro AC
31/5 Kopparsvängen MK Kopparberg
26-28/6 Rallyklassikernas 2 dagars-tävling där varje dag räknas som en separat tävling. Ingår i RM som en tävling
19/8 ARC Rallyt Almungen MK ingår i RM
6/9 TV-svängen SMK Hörby ingår i RM
Avslutningstävlingen med årsmöte och fest i Sigtuna 20/9 ingår i RM. Sigtuna RC var tvungna att flytta sin tävling till ett tidigare datum p.g.a. markägare och älgjakt.
Alltså 9 tävlingar varav 7 får räknas placeringspoäng och 9 startpoäng om man åker alla 9.”.
*
I går skulle jag hämta en burk färg i Linderöd till en kompis och att något så simpelt kan övergå till att bli en upplevelse känns overkligt. Men jag blev där förevisad ett ”mini-bilmuseum” innehållande allt från Volvo PV Sport-66, något nyare Mersor, amerikanare till en röd Ford Cortina från 1965 med bara 1500 mil på mätaren. Men pärlan i samlingen var den grön/vita Opel Rekorden från 1959 (kan vara 60 svårt att avgöra) som man lite ohyfsat trängt in bakom en BMW 635 CSi och en Mercedes 500. Trots sitt något simpla sällskap verkade Opeln ändå trivas även om däcken var mer ”lågprofil” än tänkt. Självklart trängde jag mig genast fram till Rekorden (en sådan som jag tillbringat massor av tid torrkörandes när jag var 9-10 år) och bara för att upptäcka att det inte alls var en Rekord. Detta var istället den udda ”snikmodellen” Olympia som jag knappt ens trodde såldes i Sverige. Till skillnad från Rekorden saknade Olympia, kromlisten på sidan och runt rutorna. Inredningen var enklare, klocka saknades och likaså mjuk polstring på instrumentbrädans ovansida. Ratten hade ingen signalring och bakfönsterna var inte öppningsbara. Tekniskt var Olympia annars identisk med sin finare kusin Rekorden. Som sagt jag kan knappt minnas att sett någon ”snik-Rekord” på svensk mark och då stöta på en överlevare när man bara skulle hämta lite färg…
Det fanns för övrigt en ännu ”sniknare” version som jag vet inte såldes här däremot var den populär i Danmark som vid den här tiden hade svindyra bilskatter. Den hette kort och gott Opel 1200, som namnet antyder enbart en ”tolvhundra motor” på 40 hästkrafter under huven plus att den inte erbjöds i tvåfärgs-utförande. Rekord/Olympia var försedd med 1500-motor på tio hästar mer, det ni!
På den här tiden var årlig ”Bornholmsemester” hos ”Tant Anna och Torben” obligatorisk och de hade just en sådan Opel. Tror t.o.m att den saknade kromade stötfångare, istället satt där grålackerade på den ljusgula 1200:an vill jag minnas.
*
Fick idag tag på Aftonbladet Bil som testat vinterdäck i finska Ivalo. Inget nytt att rapportera under solen, allt är precis som vanligt och prioriterar du säkerhet på vintervägen är det enbart dubbdäck som gäller, precis som för om åren…
Klipper lite ur texten, ”Många säger att dubbdäck inte behövs i Stockholmsområdet och söderut. Fel säger vi. Det är vid temperaturer runt noll som det blir allra halast. Det är då blixthalkan uppstår, eller svarthalkan eller vilket som blir löpsedlarnas modeord i höst. Det är då de stora trafiklederna totalhavererar när bilar med dåliga däck och för korta avstånd och för höga hastigheter i förhållande till väglaget kolliderar eller kör in i vajerräcket eller ner i diket. Det är då skillnaden mellan ett bra och ett dåligt däck avgör om det ska bli kaos eller….”. Kunde inte skrivit det bättre själv!
Att den hade målade kofångare är inte så konstigt.
Nästan alla bilar i Danmark hade inget krom för det var skyhöga skatter på just det för det var ”lyx”.
På tal om annat så satt jag hemma hos svärfar i torsdags och kollade på gamla bilder från div rally i Östergötland från mitten av 70-talet, en massa Oplar och Vingelfyror såklart.
Plus en blid på ”Nalle” i en 140!!!!!!
Mvh Kennet
Hej.Det där med Nalle i 140:an kan vi väl glömma eller?
MVH
Tommy
Mig kvittar det, pest eller kolera hehe
Mvh Kennet
Hej.
Hur tänkte du nu?
MVH
Tommy
Bra förslag jag lägger 500:- direkt
Robert Jakobsson Kolsva (var med på P G s insamling)
Hej.Du är säkert inte ensam Robert, bara att någon tar tag i insamlingen…
MVH
Tommy
SBF kan lägga miljoner kronor på att bråka med lönlösa rättegångar och 75-årsjubileum men att säkra Rally SM och Svenska rallyt verkar dom inte duga till.
Hej.
Har svårt att argumentera emot dig Jimmy!
MVH
Tommy