Glenn kastade in WRC-handuken, rallyåret börjar ta slut och när DKW blev LN V8!

Blotta tanken att jag kommer att överleva Rally Sweden, åtminstone med WRC-status känns helt främmande. Tråkigt nog ser risken stor ut att så blir fallet när Glenn Ohlsson vd för Svenska Rallyt AB igår tvingades kasta in handduken sedan han inte lyckats knyta ihop säcken med sponsorpengar. Än är väl inte hoppet helt ute på en fortsättning för ”Rally-VM” i Värmland men idag känns det onekligen lite tungt. Kan bara hoppas att det gamla talesättet ”när botten är nådd kan det bara vända uppåt” även stämmer på Rally Sweden. Tror jag struntar i Red Bull Media House och bokar hotellet i Karlstad som vanligt även februari 2015…

*
Mitt första Värmlandsäventyr, nu snackar vi vinter för redan 1971 var jag på plats som åskådare i Värmland Runt i som ingick i ”SM i Rally” och såg BloggStigStig Blomquist (bilden) vinna med grupp 2 Saab V4:an. Men 1975 var första året med KAK- Rallyt, Björn Waldegård körde Lancia Stratos och Simo Lampinen en framhjulsdriven Lancia Beta. Sedan dess har det inte missats något år och planen var så klart att fortsätta traditionen i många år till. Har man en gång stått och frusit i Värmlandskogen är man fast är som ni förstår min erfarenhet. Möjligheten att på hemmaplan få se alla sina ”idoler” i allt från Grupp B-värstingar tillBloggKenneth  ”Äppelboexpressen” Kenneth Eriksson i den mer beskedliga Grupp A Golf:en (bilden) har gett massor av ”ståpäls” tillfällen. Att den möjligheten till hudbeklädnad nu ska försvinna känns helt overkligt…

*
Lite mer positivt känns det ändå att Hyundai fortsätter sitt utvecklingsprogram med WRC-i20:an. I samband med Rally de Espana avslutade man femton dagar test och mycket på samma sträckor som VM-åkarna. Hyundaien är nu testad både på grus och asfalt och teamchefen Michel Nandan är positiv efter det nya teamets mest intensiva månad sedan starten. Två ”nya” i20 har han till förfogande och där bland annat stötdämparna stått för en stor del av utvecklingstiden. Det är inte långt ill premiären i Monte-Carlo så det gäller nog att ligga i!

*
I helgen som gick var det tänkt att ERC-kalendern för 2014 skulle presterats. Av någon anledning gick inte detta när ”Rally Commision” träffades i Genève. Tydligen är kalendern klar men varken ERC eller Fia vill inte släppa den ännu, varför kan man alltid undra?

*
Rallysäsongen är inne på sluttampen och i morgon är det final i ”Energicupen” med Skilling 50 som avslutning. En tävling som ofta körts med både is och snö som underlag. den risken är nu minimal med runt tio plusgrader, däremot kan dimman ställa till det i ”mörkret”. Fyra sträckor på totalt drygt två mil bjuds de femtio deltagarna och detta på den numera exotiska starttiden klockan 17.00. Störst är Klass 1 där Grupp E och numera även ”nya Grupp F”/VOC ingår , här kör totalt 33 bilar.
Niclas Melin har redan säkrat segern i cupen men kör ändå, att bli mästare i kavaj är tydligen inget för Niclas. I 2WD blir det en tuff uppgörelse mellan främst tror jag Christopher Zeijlon, David Lindström, Robin Adolfsson och Mats Lundholm i Mersan. Sätter en slant på Zeijlon!

*
Leif Nilsson, Maglehult med sin V8:a försedda DKW 1000 från 1961.Måste även så klart puffa för dagens Kristianstadsbladet där det finns en artikel om rallyprofilen Leif Nilssons nybygge ”LN V8”. En DKW 1000 från 1961 som i Leifs händer förvandlats från trött och dött blåröks vrak till V8-mullrande utställningsbil. Efter flera tusen timmar är bygget nu besiktigat och där besiktigaren i stort sett bara hade en enda invändning.
Det står i papperna att detta är ett amatörbyggt fordon, så f-n heller detta är ett proffsbygge från början till slut!
För en annan som är uppväxt med DKW, både en som jobbade hos far och min bäste kompis i skolan hade DKW känns motorljudet lika främmande som att höra Dart Waders röst genom munnen på Sanna Nielsen. För att få mullret att röra på sig har han kopplat en sexväxlad låda till ”veåttan” och sedan konverterat allt till bakhjulsdrift.
Leif Nilsson, Maglehult med sin V8:a försedda DKW 1000 från 1961.Målsättningen för Leif från allra första början av bygget var att enbart använda delar från ”VAG-familjen” där DKW hör hemma som föregångare till dagens Audi. Till alla Opelälskares (hit hör helt klart Leif som kört Rally Kadett, Ascona A, Kadett GT/E, Ascona B och t.om Opel Manta 400) glädje så när det blev riktigt svårt att få ihop bygget då var det Rüsselheim som räddade projektet.
– Framvagnen passade rakt av från en Ascona A och bensintaken kommer från en Rally Kadett, avslöjar Leif belåtet.
Som avslutning undrar jag vad bortgångne entusiastiske DKW-föraren hattmakare Palm i Hörby tänker på sin molntapp när han tittar ner över Maglehult och ser/hör när LN V8 mullrar på. Kanske?
– Voffor gör dom på dette viset…

2 svar på “Glenn kastade in WRC-handuken, rallyåret börjar ta slut och när DKW blev LN V8!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *