”Stormar” även i WRC, Skoda-Lappi vann i Kina, Opel-Grybb fyra i Danmark och ”skrotgam” analys!

Det är inte bara på SM-nivå det stormar i rallysporten, ska man tro ryktet från ”WRC-fixarnas” (officiellt WRC Commision) möte i Geneve förra veckan så var nog ”Simone” även där på besök. Här skulle bland annat diskuteras ”qualifying stage” vara eller icke vara plus att promotorn Red Bull Media House förväntades att ge sin ”vision” för WRC i framtiden.
Rykten gör dock gällande att mötet blev lika stormigt som när Simone drog in i måndags. Efter en knapp halvtimma lämnade en av nyckelmännen mötet, i kan man förmoda inte alltför upprymd stämning.
Ingen utan för det stängda rummet, inte ens FIA vet nu vad som har bestämts eller inte bestämts om WRC 2014. Något som sänder oroliga signaler till såväl team som sponsorer, signaler som verkligen inte rallysporten behöver. En källa säger att det ska komma beslut i december, detta känns som absolut sista stund, med WRC-premiären i Monte-Carlo bara någon vecka senare….

*
Har fått mejl angående en ”räddningsaktion” för WRC i Rally Sweden och plockar ett från Kjell Larsson, Brösarp.

”Hej!
Jag instämmer fullständigt med dig, vad gör SBF?
Är det några som skall göra en insamling för rallyt så är det värmlänningarna som drar in en hel del pengar på tävlingen. Det blir ett enormt inkomstbortfall för dem om tävlingen försvinner.
Även ”Ystadsbladet” hade ditt reportage om Leifs DKW 1000. Fast att skriva att originalet hade mycket bättre vägegenskaper än SAAB är väl lite önsketänkande. Jag kommer ihåg när bilen tävlade i rally och tillförlitlighet i början av 60-talet. Med bättre vägegenskaper och dessutom större motor borde den varit överlägsen SAAB, vilket den inte var.
Med hälsningar Kjell Larsson”.
Kanske något att spinna vidare på, Värmländska näringsidkare, hotell, restauranger och kommuner som gemensamt går ihop och fixar slantarna. Det är ju trots allt inga astronomiska summor…

*
Kan inte släppa tanken på SBF:s passivitet ( utåt verkar det så, men man kanske jobbar häcken av sig i Solna bakom kulisserna för att rädda rallyt?). Om man drar parallellen att Internationella Handbollsförbundet skulle erbjuda Sverige att vara värdar för Handbolls-EM. Är där då någon som tror att det svenska förbundet då lite bekvämt skulle lämna över ansvaret till IFK Kristianstad att sno ihop detta? Jag tror inte så…

*
BloggLappiFinska framtidshoppet (se bilden, ”hoppet”…) Esapekka Lappi vann sista deltävlingen i Asia Pacific Mästerskapet ”China Rally”. Tävlingen blev en ren Skodauppgörelse med Lappi och slutlige mästerskapsvinnaren från Indien Gaurav Gill i huvudrollen. Där alltså Lappi tog hand om finalsegern. Undrar när Lappi får en WRC-styrning, kan inte vara långt borta?

*
BloggGrybbNär det var dags för finalen i danska ”Yokohamamesterskabet” fanns bara en enda svensk i startlistan, Hässleholms snabbe Opelåkare Rolf Grybb ( dumt att skriva snabbe, då Opelåkare oftast är snabba….). Ingen ska heller komma och klaga på hans sätt att försvara de blågula färgerna på ”di røe o hvides” hjemmebane. Trea i klassen och fyra totalt med motstånd från de vassaste RS-åkarna på den sidan Öresund imponerar. Den orange Asconan förbättrade också tiderna för vart och ett av de fyra heaten som kördes men fram till vinnaren Kenneth Madsens Suzuki nådde den inte. Tvåa blev Benny Pedersen i en Peugeot 308 och trea en annan ”Succaförare” Jacob Madsen. BloggPedersenBakom sig hade Hässleholmaren välkände svenskgästen Johnny Pedersen i den hypervassa BMW M3:an, ingen dålig skalp precis. Kan också tänka mig att Pedersen var ”pissesur” över resultatet men han revanscherade sig snabbt. Dagen efter transporterades både BMW:n och Pedersen till Odense och finalen i FTZ-Rallymasters. Där fungerade det bättre och framförallt var där ingen svensk som bråkade….

*
Exakt som jag förutspådde blev det både dimmigt och blött i ”mörkertävlingen” Skilling 50, final i Energicupen. Nässjös Niclas Melin i Toyota Celican var klar cupsegrare redan före finalen och visade ändå att han var en värdig vinnare genom att även köra hem avslutningen. Trodde stenhårt på Christopher Zeijlon som vinnare i 2WD men han försvann direkt utan att ens få tid på den första av de fyra sträckorna. Istället var det Mats Lundholm med den udda men desto häftigare Mercedesen som skuggade Melin i dimman. trea slutade Wäxjös Robin Adolfsson.

*
Fick några irriterade reaktioner om detta att Roger Rooth som en bonus försvårat för ”skrotgamarna” med sitt nya ”varningssystem” i Vilda Ryd Racet. Kan konstatera att de flesta skjuter skyhögt över målet. Är helt säker på att varken ”Roothen” eller jag inte syftar på rallyåskådaren som letar upp ”tuffa” kurvor där det kan tänkas hända något dramatiskt. Självklart inte, detta är ju lite av tjusningen med att vara rallyåskådare att se hur förarna bemästrar just de svåra ställena. I ”mitt Wikipedia” står så här som beskrivning på en ”skrotgam”. ”Person som gillar att se på när det går illa för rallyförare. Ju mer sönderslagen bilen blir desto större ”kick” får han/hon. Personen har heller aldrig varken kört eller åkt som kartläsare i rally utan alltid befunnit sig vid sidan av. Ofta plockar man ut en karta över kommande tävling via Länsstyrelsen så att man kan köra genom sträckorna för att hitta riktigt ”bra” avåkarställen. Förekommer även att man ”röjer i skogen” precis före tävling för att förändra naturen i syfte att orsaka krascher. Tävlingsdagen är man inte främmande för att riva ner bandning och annat av arrangören uppsatt varningsmaterial. I aktuell kurva flyttar man sedan runt publiken för att ingen förare ska upptäcka publiken och därför släppa på gasen. Publik som inte åtlyder deras order, hotas då med att få på käften. En skrotgam känns ofta igen på att han bär oömma kläder, tjocka arbetshandskar och i handen finns en rejäl bogserlina.”. Som ni ser tillhör ”skrotgamen” en väldigt udda och liten del av rallyåskådarna. Du som inte uppfyller dessa kriterier behöver alltså inte vara irriterad varken på mig eller Roth. Om du ändå märker att beskrivningen stämmer på dig, tag då kontakt med din lokala bildemontering där du säkerligen kan få titta på hur mycket skrot som helst…

*
I morgon är det jag och Formel 1 älskande Bosse N. som har dagpasset och för att detta inte ska inledas i moll kommer här resultatet från Abu Dhabis GP. F1 är som ni vet inte min ”cup of tea” men har absolut inga nedsättande tankar mot alla som gillar ”cigarr-racing”. Så mycket hajar jag att Sebastien Vettel måste ha haft lekstuga i öknen med en segermarginal på 30 sekunder. Detta i en sport där man oftast snackar tusendelar och Marc Webber var den som var allra närmast att bli förnedrad. Här kommer resultatet.
1. Vettel Red Bull-Renault
2. Webber Red Bull-Renault +30,8
3. Rosberg Mercedes +33,6
4. Grosjean Lotus-Renault +34,8
5. Alonso Ferrari +67,1
6. Di Resta Force India-Mercedes +78,1
7. Hamilton Mercedes +79,2
8. Massa Ferrari +82,8
9. Perez McLaren-Mercedes +91,1
10. Sutil Force India-Mercedes +93,2
11. Maldonado Williams-Renault +95,9
12. Button McLaren-Mercedes 1 varv
13. Gutierrez Sauber-Ferrari 1 varv
14. Hulkenberg Sauber-Ferrari 1 varv
15. Bottas Williams-Renault 1 varv
16. Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1 varv
17. Vergne Toro Rosso-Ferrari 1 varv
18. van der Garde Caterham-Renault 1 varv
19. Pic Caterham-Renault 1 varv
20. Bianchi Marussia-Cosworth 2 varv
21. Chilton Marussia-Cosworth 2 varv
Var är Schumacher eller har han slutat?

2 svar på “”Stormar” även i WRC, Skoda-Lappi vann i Kina, Opel-Grybb fyra i Danmark och ”skrotgam” analys!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *