Regnigt WRC i Spanien, Ogier och Kopecy snabbast, Mats i nya ”kalsonger”, V8 Lindberg kan fortsätta och Tom K. en av fem till test hos Opel Motorsport.
Exakt som Julie Andrews sjunger i musikalen My fair lady, ”The rain in Spain stays mainly in the plain” var väderläget när det i morse kördes shake down inför WRC Rally de Espana. Regnet öste ner hela natten och morgonen vilket gjorde grussträckan extremt hal och svårkörd. Pontus Tidemand nöjde sig med att köra i lervällingen en gång och noterades för sämsta tid i WRC2-gänget.
– Regnig och lerig shake down, konstaterade Pontus innan han återvände till serviceplatsen i Salou för att fokusera på kvällens första sträcka i Barcelona.
VM-ledaren Sebastien Ogier trivdes dock i ”dyngan”, körde trea vändor och satte även bästa tid med Polo R WRC #1. Men det var inte mer heller för hemmahoppet Dani Sordo var endast en tiondels sekund efter Polon.
– Uppenbarligen är detta ett viktigt rally för Julien (Ingrassia kartläsaren) och mig, vi har stor chans att säkra vårt fjärde raka VM-guld i helgen, menade Ogier.
– Vad som än händer så har jag lärt mig mycket från kraschen i fjor på power stage och kommer inte att riskera något…
Vädret menade Ogier kunde faktiskt vara en fördel för honom som går ut som bil ett, i så fall för första gången. Efter ledar-Polon är risken stor att det blir lerigare och därmed halare för varje bil som passerar.
Trea var Andreas Mikkelsen som vann rallyt 2015 och som har sin målsättning klar, att vara före Thierry Neuville för att behålla andra platsen på fastare mark.
– Det är detta vi fokuserar på!
Jari-Matti Latvala var inte riktigt ”på” i morse och fick se både Ott Tänak och Kris Meeke mellan sig och den norska Polokompisen.
Finnen nöjde sig med att konstatera.
– It is going to be exciting…
Efter regn kommer solsken och redan på fredagen har meteorologerna lovat 18 grader och sol medan det under resten av helgen blir molnigt men varmare. Om detta passar Mads Østberg/Ola Fløene i M-Sport Fiestan låter jag vara osagt men leran i morse verkade inte alls vara deras ”cup of tea”. Nia och tre sekunder efter Ogier är mycket i det här sammanhanget, samtidigt betyder det inte ett dj-la skvatt när det väl blir skarpt läge fredag morgon…
*
Då kör vi tipset:
1. Thierry Neuville Hyundai
2. Sebastien Ogier Polo
3. Dani Sordo Hyundai
4. Kris Meeke Citroën
5. Andreas Mikkelsen Polo
Sug på den!
*
I WRC 2 var det Jan Kopecy som i mina ögon överraskade med att vara snabbast trots att asfalt är hans favoritunderlag. Peugeot-åkaren Jose Suarez var sedan 02, sekunder långsammare och så ny Skoda med förhandsfavoriten Teemu Sunninen. Sedan följde de bägge norska inslagen i klassen Ole Christian Veiby och Marius Aasen varandra som sexa och sjua. Allt medan Tidemand/Jonas Andersson tog det lilla lugna och stannade på 15:e tid och lika många sekunder bak Kopexcky.
Tipset i WRC2.
1. Teemu Sunninen Skoda
2. Pontus Tidemand Skoda
3. Jan Kopecky Skoda
4. Jose Suarez Peugeot
5. Ole Christian Veiby Skoda
*
Fick en lägesrapport från Mats Andersson/Jörgen Jönssons ”service crew” via Lars Servin (flankeras av Markus Lennartsson och Kristoffer Malmgren) som ser fram emot en hel helg med Opel-samkväm.
– I dag regnar det som himlen är öppen så det blir nog tufft, menade Servin strax före att Opel Adam #94 skulle ge sig iväg till Salou och den officiella starten klockan 13.26. Sedan väntade elva mil transport till Barcelona och Superspecial 1.
Mats är lyrisk över vägarna men hade mer synpunkter på besiktningen.
– En noggrann besiktning samt en onödigt spännande timme med att skaffa fram nya underkläder då dom nya vi hade med oss inte föll FIA i smaken. Då talar jag inte om doften utan tydligen ett fabrikationsfel från fabrikanten.
Inne i Barcelona försökte så både Hyundai och Citroën att åka snålskjuts på uppmärksamheten kring Mats Opel Adam ( enda i hela rallyt) dit publikens blickar riktades. Men som Mats så ödmjukt konstaterade.
–Det bjuder vi på!
*
Två minuter efter rullar Giamapoli/Kvick upp på podiet och detta först sedan kartläsare ”Kvicken” fått röja lite innan man kunde rulla fram.
– Og hvor irriterende var det da lige at Meeke og Sordo stod og diskuterede verdens situationen op af vores Peugeot 208 R2, så jeg liiige måtte bede dem flytte sig så jeg kunne komme ind og afsted, menade danskan.
Rätt tjejer låt inte gubbarna ta för mycket plats…
Är så lätt att glömma Oscar Solberg/Patrik Barth i Drive DMACK Trophy som är värda en riktig framgång i den tuffa Fiesta klassen med enhetsdäck från DMACK.
*
I brittisk media spekuleras det mycket om Elfyn Evans framtid och spekulationerna mynnar som jag bedömer det, ut i tomma intet. Man hade hoppats att Hyundai skulle vara intresserad av Evans tjänster men den dörren slog Neuville igen mitt framför näsan på årets trolige WRC2-vinnare. Enda lösningen som återstår om det ska bli WRC för Evans 2017 är M-Sport. Eric Camilli har redan kontrakt och ryktet går allt hetare att det blir Ott Tänak som blir hans ”side kick”. Därmed skulle valet hos Malcolm Wilson stå mellan Evans och så dagens förare Mads Østberg. Det som då talar för Mads fördel är att Evans inte passar in som ”3:e man” med sin relativa orutin . En källa ”inside M-Sport” hävdar att det man söker är detta.
– 2017 vill alla team tredje föraren är en etablerad och pålitlig poängplockare, rutinerad, mogen men inte nödvändigtvis snabb!
En nästan perfekt beskrivning på Mads så när som på ”inte nödvändigtvis snabb” där fallerar det. Källan slår fast.
– Mads Ostberg is the perfect choice, specially for M-Sport!
Jag delar uppfattningen och tror stenhårt på att Mads och Ola sitter i en Fiesta även 2017!
*
Beskedet igår att STCC slår samman nya TCR och gamla Clio Cup till nästa år har startat debatt. Någon hävdar till exempel att beslutet är en desperat nödlösning för att få ihop ett någorlunda fullt startfält i ”Kungaklssen”. Än så länge är endast tre bilar bekräftade enligt nya TCR-reglerna och detta för SEAT Dealer Team PWR Racing. Behövs så klart nästan dussinet TCR-bilar till för att man ens kan närma sig ord som ”succé”.
Kritiken handlar om det smarta i att blanda två så fartmässigt olika klasser i samma race och där man befarar att den allt för stora fartskillnaden innebär en säkerhetsrisk. Någon beskrev det som att ”hamna bakom en traktor på en 1+2 väg”. Känns som att STCC bestämmarna har lite att jobba på…
*
I dagens Kristianstadsbladet avslöjar årets tvåa i V8 Thunder Cars, Mattias Lindberg Hässleholm att han kan tänka sig ytterligare ett år i klassen. Han är fortfarande besviken över att inte kunna försvara fjolårsguldet men tycker att årets serie varit bra. Skilsmässan med STCC påverkade inte alls till det sämre menar Mattias. När det kommer till hans planer framöver blir han mer förtegen och säger bara att han har saker på gång.
– Helst skulle jag vilja kombinera V8 med att köra en annan serie. Vi får se hur det blir!
*
Nästa helg den 21-22 oktober är det final för tyska ADAC Opel Rallye Cup och detta med gamla ”svenskrallyt” ”3 -Städte- Rallye”. Inför denna är det supertätt mellan svenskarna Pontus Åhman och Tom Kristensson om vem som ska bli tvåa och trea. Matematiken är enkel, först i mål av de två tar silvret då det bara skiljer ett enda poäng. Guldet är redan vikt för finske Jari Huttunen som visat sig nästan oslagbar med seger i alla utom en av de sex körda tävlingarna.
Tom kör shake down på lördag i Falsterbo-Sprinten med sin ”tränings-Golf” men utan nye kartläsaren Henrik Appelskog. Istället är det en av sponsorerna Lars ”Eltjänst” Olofsson från Hörby som ska visa sin manlighet på det blåsiga övningsfältet Runt 30-40 år sedan Lars senast skötte kamrersjobbet. I veckan som kommer före finalen väntar spännande tester för Tom hos Opel Motorsport.
– Jag är en av fem som är med i uttagningen till deras EM-satsning, avslöjar Tom lyckligt
– Mycket på gång nu, jättekul med nytt samarbete med Henrik Appelskog som co-driver. Kommer bli grymt!
*
Dagens bilder: VW Motorsport – M-Sport – Skoda Motorsport – Tommy Svensson