Varna eller inte varna, det är frågan och hur stor var publiken på TTA/Elitserien i lördags?

I idag får vi väl ta upp lite med noter, det var ju ett tag sedan och i flera mejl har jag nu fått besked på min totala okunnighet i ämnet. Säger inte emot, har visserligen åkte notat i styvt tio säsonger( jag vet, i lugnt tempo…) men detta gör mig inte på långa vägar till någon sorts expert. Detta till skillnad från de flesta anonyma mejlskrivarna som har väsentlig mycket mer erfarenhet…
Skriver det än en gång, det jag vänder mig emot är den näst intill häxjakt som pågår mot södras notskrivare. Fortfarande har ingen berättat om något annat alternativ än Barth vilket i mina ögon är omöjligt, naturligtvis inte på grund av kompetensen. Nej, men en enda notskrivare söder om Dalälven är åtminstone en för lite.
Det går säkerligen att räkna upp hundratals ”felbedömningar” i noterna gjorda här nere genom åren, men den stora frågan är hur många av dessa ”felbedömningar” som har orsakat större skada än någon tappad sekund?
En annan debatt har flammat upp på Rallyklassikernas gästbok efter Skepptunas Göran Hedefalks våldsamma avåkning i EMK-Kannan. Uppenbarligen var detta ett riktigt ”indianöverfall”, ”tjuvnyp” och välkänt avåkarställe. Till detta ska även läggas enligt uppgift en stor och felplacerad publik. Arrangören hade någon form av ”lätt varning” i noterna, men inget alls för de stackarna som åkte utan noter. Resultatet blev också katastrofallt med två skadade i Amazonen och då var detta enligt folk på plats att beteckna som ”änglavakt”. Detta då stora delar av publiken stod stenkorkat felplacerade och precis i tangenten/Amazonens riktning. Självklart skulle tjuvnypet ha varnats både i noter och Road-book dessutom med en stor rejäl ”bandgrind” rakt fram. Om detta gjorts hade troligtvis både Hedefalk, kartisen och den blå Amazonen fortfarande varit hela och fina…
Köper inte snacket ” man kan inte varna för allt då är där ingen som bryr sig” men visst ligger där ändå en del i det. Men som tävlingsarrangör måste det ändå kännas f-n så mycket bättre när man vet att man gjort allt i sin makt för att minimera risken för avåkningar. Sedan må man hamna på ”plåtgamarnas” svarta lista, men ”couldn´t care less”!
Kritik fick också arrangören för sitt resultatsystem och det kan jag väl hålla med om, snabbare och smidigare system har man ju sett. Men, det var inte så många år sedan man fick vänta tills Idrottsbladet kom ut varannan vecka för att få reda på vem som vunnit.
På Rallyklassikernas gästbok är där en skribent som menar att man borde ta efter systemet som enligt honom finns på andra sidan Östersjön. Ett system som skulle kosta cirka 400kr/ekipage, en summa som alla gladeligen skulle betala enligt skribenten. Detta med hänvisning till: ” Vi har faktiskt relativt låga start/anmälningsavgifter överlag här hos oss….”. Vet dock inte riktigt hur han knyter ihop den säcken, med tanke på att Rallyklassikerna i alla tider med all rätt dessutom, kämpat för reducerade startavgifter?
Nu menar jag att man inte behöver gå ”över sjön” för detta, Resultatservice har ett system som i mina ögon är mer än tillfredställande och detta utan att kosta runt 50-60 000 kr/tävling. Men det är väl som vanligt i rally, det får inte vara för billigt…
Noah Milell gjorde ingen besviken utan knep SKCC-segern i Uddevalla före värste kombattanten Lukas Thylin från Göteborg. Med två tävlingar kvar i serien leder Kristianstads duktige kartingåkare med trettio poäng före Thylin.
Hur stor var egentligen publiken på Anderstorp och TTA/Elitserien? Den officiella lär ha varit runt 4800 personer (jag tippade ju femtusen i bloggen) men snackade med en som var på plats i lördags och han var mer än skeptisk till den siffran.
– Runt tvåtusen känns mer realistiskt, menade min kompis.
– Hela stora läktaren var nästan helt tom, det var bara runt depån som där var publik.
Kan inte mer än hålla med efter att ha följt tävlingen på tv, det såg glest ut mellan sponsorkepsarna om man säger.
En som dock var lycklig som ett litet barn efter lördagen på mossen var Tommy Jagerwall från Hässleholm som vann ”Tusencupen”. Tommy ådrog sig en kraftig förkylning på Kinnekulle och var inte i toppform på träningen, blev trea till slut.
– Men fick en kanonstart och drog förbi tvåan Molin direkt, sedan dröjde det inte länge förrän jag även tog cupledaren Lars Davidsson, berättar Tommy.
– En härlig seger som gav självförtroende inför nästa tävling på Falkenberg, med lite tur ska vi vara etta där också!

4 svar på “Varna eller inte varna, det är frågan och hur stor var publiken på TTA/Elitserien i lördags?

  1. Noter är en härlig diskussion. Jag skulle dock vilja vända mig emot att Martinssons (ibland) inkonsekventa noter är farliga. Tvärtom. Skulle alla köra slaviskt efter hans noter skulle det inte ske fler avåkningar. Förmodligen tvärtom.

    Det som skapar faran är föraren själv. Som Asfaltskungen skrev i en tidigare kommentar så funderar föraren om K Höger verkligen är K Höger den här gången. Att man då chansar på att det kanske är Medium, ja, då är det föraren som tar en risk och då får man också vara beredd en avåkning. Den devisen gäller ju i varje kurva i varje tävling oavsett notskrivare. Jag förstår att det är frustrerande i jakten på poäng/medaljer/prispengar, att tappa onödiga sekunder/tiondelar på vissa ställen, men noterna är å andra sidan lika för alla.

    Med det sagt, förespråkar jag ändå konsekvens. Jag tycker dock att noterna blivit betydligt bättre de senaste säsongerna jämfört med förr om åren. Det förekommer inkonsekvenser ibland, men som sagt, jag vill lova att man kan hitta det hos varje notskrivare om man bara vill.

    Jag tycker att den galna startordningen i södra är ett långt större problem än noterna. Det borde man lägga mer energi på.

    1. Hej Adam.
      Du och jag har ungefär samma sätt att se på saken vad gäller noterna.
      Startordningen får man väl hoppas var ett experiment av engångskaraktär och redan 2013 är det en återgång till det gamla systemet…
      MVH
      Tommy

  2. Där finns ju en notskrivare till här i söder, Lars Nilsson, tyvärr har ju Smålands BF skrivit in Martinsson som notskrivare i DM-reglerna, jag anser att det är upp till arrangör att bestämma.

    Om jag inte minns fel så gjorde väl Jemba några försök med datoriserad/GPS enhet som gjorde noter?

    1. Hej.
      Jag känner till Lars, vi är med i samma klubb men jag är osäker på om han fortfarande är sugen på att ta upp notskivandet. Även han drabbades av onyanserad kritik när han var aktiv, som sagt ”mission impossible”…
      Jemba kör med någon form av datorsytem som används i WRC hur och om detta är möjligt även på DM-nivå är jag inte rätta mannen att svara på.
      MVH
      Tommy 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *