Nytt i IRC med snötävling och var det plåtgamar som fixade olyckan i Esilstuna…

Först lite internationellt rally, IRC planerar för att öka nästa års serie till 12-13 tävlingar och där den stora nyheten är att man siktar på att köra en ren snötävling. Var denna ska köras är ännu inte klart, men i min värld måste det bli Norge eller Finland, kanske rentav borta i Ryssland. Men Sverige, knappast med tanke på att vi har Rally Sweden i WRC…
I samband med WRC Rally Wales kommer den omkomne co-drivern Gareth Roberts att hedras genom att ett 30-årigt pris kommer att byta namn till ”The Croseo Throhpy to memory of Gareth Roberts” Priset tillfallet bästa ekipage från Wales.
I går skrev jag lite om olyckan i EMK-kannan och om, hur, var och när det ska varnas. Reaktionerna lät inte vänta på sig och flera mejl gav mig fullt stöd och det som var desto märkligare var, inte ett enda mothugg. Konstigt inte ens mina ständiga ”fiender” hörde av sig, kan det bero på att jag hade rätt i mina åsikter?
Men där damp även ner ett mejl från en person som jag bedömer som extremt trovärdig. Dessutom är personen som jag väljer att få bli anonym noga med att poängtera att han i sin tur fått uppgifterna från en lika trovärdig person som fanns bland åskådarna på SS2. Han uppmanade mig att sitta ner jag läste mejlet, annars kunde chocken bli för stor. Så här skriver han:
”Tjena Tommy.
Nu gör jag något man egentligen ska vara försiktig med, nämligen vidarebefordrar andrahandsuppgifter. Min kompis……..var på plats precis där smällen hände. Det var ett GAM angrepp!
Rallygamarna hade rivit ner bandning och dirigerade dessutom publiken så att ingen fick stå så att besättningarna i bilarna kunde se någon, de vet ju att klassikerna kör onotat, därför hamnade också en del folk riktigt dåligt till.
Gamarna var en hårsmån från att orsaka sina första dödsfall i svenskt rally. Som vi talat om tidigare, det här måste få ett slut!
Dessa människor (om de förtjänar att kallas människor) har ingen respekt för andra liv och hälsa, förstår inte riskerna, fattar inte hur fort och hur nära gränsen det går i rally. Eller så förstår man och bryr sig inte, om möjligt ännu värre. Får detta fortgå är det bara en tidsfråga innan någon stryker med eller blir allvarligt skadad.
Men! vad ska man göra? Kanske ska vi premiera de som kan fota/filma dessa idioter på ett sätt så att de kan identifieras. Jag är frihetsälskare och förespråkar definitivt inte något övervaknings- eller angiverisamhälle, men INGEN arrangör har styrkor för att kunna övervaka alla känsliga ställen på en rallytävling. Kanske måste lösningarna då bli dramatiska, innan det händer något riktigt otrevligt. ”
Så långt min kompis och visst häpnar man över avslöjandet. Vad gör detta slödder i rallyskogen, har de inte nog med fotboll/hockeymatcher att djävlas med? Nästa fråga hur kommer man åt dessa innan de orsakar den första riktigt otäcka olyckan?
Plåtgamarna har ju fattat att detta var mumma med ett helt gäng klassiker utan noter och en riktigt ful böj. Att sedan förstärka detta genom att flytta folk och plocka bort ATA-band gör att man mår illa, riktigt riktigt dj-la illa!

2 svar på “Nytt i IRC med snötävling och var det plåtgamar som fixade olyckan i Esilstuna…

  1. Fanns väl ingen anledning att banda den svängen. Det var ett gärde rakt fram på krönet. Amazonen åkte av i svängen efter. Och att veteraner ska ha varnat bara för att de kör onotat är väl helt fel. Det tillhör ju den klassen att göra det, så var det ju förr. Nej, se till att de kör på samma däck som förr också, så kanske det inte går lika fort som det gör idag och avåkningarna blir då lite snällare.
    Varningar och bandningar ska väl användas där det finns risk för allvarligare olyckor mm. Det tycker jag inte det var på krönet och banda svängen efter verkar ju också knepigt att göra. Skulle man banda varenda sväng det finns en sten, träd eller nåt annat man kan köra på då skulle jag vilja vara aktieägare i det företag som tillverkar ATA-band.
    Vad jag såg så var det då INGEN, vare sig gam eller någon annan som plockade bort några ATA-band och jag stog där när säkerhetsbilen åkte förbi. Hade det vart nåt problem så borde ju den ha stannat och åtgärdat det.
    Det ända som jag tyckte var fel i lördags var publikens placering där Amazonen skulle ha åkt av om det inte stått folk där. Nu såg det ut som han fick styra tillbaka för att undvika att köra på nån.
    Då ska det sägas att de som stog där hade blivit tillsagda av funktionärer att ta ett antal steg tillbaka och resa på sig. Hade de inte gjort det så hade det nog kunnat sluta värre än vad det gjorde.
    En sak man kan fundera lite på är varför det står 1000 pers i en sväng av den här kalibern. Jo, det är för att få se avåkningar, annars kan man ju lika gärna stå i vilken annan sväng som helst.
    Farligt att lita på andrahandsuppgifter, frågar du 100 personer så får du 100 olika svar på vad som hände.

    1. Hej filmarn.
      Har just lagt in ett nytt inlägg som delvis styrker dina uppgifter. Mern som sagt, än en gång min uppgiftslämnare är trovärdig som få…
      Sedan är vi överens om din början, klassikernas bilar går i dag åt h-e för fort, med ”sämre” däck hade man automatiskt fått ner hastigheterna. För man detta på tal så skriker åtta av tio högt, man vill åka fort…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *