Varför inga höstrallyn i ”södern”, Henning tog en WRC-sträckseger, Lappi kör Skoda mot VW och Arne hälsar från ”down udner”.

Känns onekligen lite tomt när både WRC och ERC avslutat för året och redan dessförinnan de sydsvenska tävlingar i både rally och RS. Vet faktiskt inte riktigt varför man helt slutat arrangera tävlingar här nere på hösten? Förr tävlades det långt fram i november och i mitt huvud brukade säsongen avslutas med ”Hjulåttan” i Malmö och då ofta en bit in i december. Grusrally-avslutningen var oftast Hyllinge MS stortävling ”Knutstorpssvängen” som alltid var en riktig tuffing där den kördes på Söderåsen. BloggKnutstorpKördes i förhållanden som inte var helt olika Rally Wales GB. Har själv kört den i alla tänkbara vädertyper (bilden från 1975) allt från dimma, regn, till och med minusgrader och snö i vägkanten. Nu avslutas rallydelen oftast av Asrums Ekratten och då snackar vi mitten av september. Smålänningarna är lite tåligare, har både SSRC-finalen och Nässjös Novemberskölden. Medge att det varit häftigt att köra DM-avslutningen i slutet av oktober istället för som nu, strax efter kräftpremiären…

*
En som jag verkligen led med i Wales var Henning Solberg som gjorde en klockren insats i par med Ilka Minor i Skruvat.se-Fiestan. Låg i stort sett hela tiden på topp-tio och lyckades även ta en sträckseger med sina Pirelli-däckChirk Castle-sträckan. BloggHenningStrax före avslutningen fick han dock ge upp med bränsleläkage på sin hastigt iordninggjorda testbil från M-Sport. Första gången Henning körde bilen var på shake-down så man kan inte precis påstå att förberedelserna var optimala. Nu åkte Henning på de helt nya Pirellisulorna K8 och K4 och de fungerade uppenbarligen bra. Henning sträckte sig ännu längre.
Däcken var riktigt, riktigt bra. Jag har aldrig kört på dem förut och enda testet jag hann med var shakedown-sträckan, men jag kände fullt förtroende för dem redan från början och kunde köra fullt, förklarade han.
Att som privatförare lyckas sätta den snabbaste tiden på en sträcka i den här världskonkurrensen ska egentligen inte gå, men det lyckades vi med. Jag har alltid haft en bra känsla med Pirellidäck, och det var likadant den här gången!
Bättre gick det för Martin Prokop som slutade nia med sin Pirelliförsedda Fiesta. Han gnällde dock lite på sina däck.
Ja, det var nästan för mycket grepp, sa Prokop.
Rallyförare verkar vara som bönder, aldrig helt nöjda…

*
Vinnaren i ERC-finalenKorsika Stéphane Sarrazin vill köra ännu mer rally förklarar han på ERC:s hemsida.
Jag försöker hela tiden att få köra rally men jag är också väldigt upptagen med racingen.
Just nu befinner han sig i Bahrain för att köra FIA World Endurance Championship med Toyotan, även något han kommer att fortsätta med 2015. Men rallydörren vill fransmannen ha öppen.
Vet inte hur mitt program kommer att se ut för nästa år, men jag vill definitivt köra fler rallyn!

*
ERC-vinnaren Esapekka Lappi kommer inte att köra racing, han fortsätter i ERC även 2015 vilket står klart sedan han enligt tjeckiska rykten skrivit nytt kontrakt med Skoda. Esapekka är i samma sponsorfamilj som Pontus Tidemand, norska Even Management och här har man större planer än ERC för den finske talangen. Bakom kontraktet med Skoda lär även finns en möjlighet för honom att 2016 få köra enstaka WRC-tävlignar för koncernkompisen Volkswagen.
Lite kul är att Lappi vann med Rally-EM:s äldsta bil, Skodan är med Super 2000-specifikationer och borde egentligen inte hänga med moderna R5:or som Peugeot, Citroén och Ford. Men Skoda och Lappi är som humlan, den ska inte kunna flyga men gör det ändå…

*
Fick idag en liten hälsning från ”down under” och det är Arne ”Jemba” Johansson som befinner sig i Australien och skriver, BloggArne
Hej Tommy!
Som alltid när jag reser, så utgör din sida min primära källa för att följa med vad som händer. Tack för den möjligheten.
Rally är fantastisk!
Om man tar vara på de enorma möjligheter som ges via kontakter man får, bara man beger sig utanför den lilla ankdam som Sverige utgör, får man uppleva så mycket än man kan föreställa sig. Min rallyverksamhet har tagit mig runt hela världen många gånger om, men trots det finns det alltid mer att lära och uppleva.
Snart åker jag hem igen efter en tids vistelse i Australien. Hör och häpna, men jag kan faktiskt tänka mig att välja bort ganska många yrken till förmån för att jobba med Jemba-noter bland kängurur och emuer i Australien.
Här har jag konstaterat att jag inte är på långt när värst med att plocka in elektronik i recce bilen, deras ”safarirallyn” kräver tydligen en hel del också.
Jag rekommenderar alla som har möjlighet att ge sig ut i världen, upplev hur varierande och intressant rally kan vara.
Hälsningar
Arne”.
Tack för detta Arne och det är väl som man sa förr, ”den som inte reser och inte läser, den vet ingenting”….

*
I morgon tisdag blir det ingen blogg och det beror inte på att ilskna ”gympa/friskis-dansare” nitat mig i något mörkt gathörn som man skulle kunna gissa. Om rallyfolk är lättretade så är det en smekning mot dansarna, vilket jag idag fått erfara mer eller mindre handgripligt. Mejlkorgen är brännhet sedan jag recenserat en ny cd med ett så kallat ”modernt dansband” och jag hade då fräckheten att inte sälla mig till hyllningskören. Tvärtom var jag skeptisk till både bandets musik och den sorts dans som utövas av dess fans. Att knalla in i Lunds Domkyrka och låta min morfars smed-ordförråd spruta ur munnen hade knappast kunna rendera större reaktion…
Nej, det handlar istället om kurs i min nya värld Facebook och som ni förstår kommer det att ta minst hela dagen innan jag fattar. Samtidigt vill jag förtydliga att jag absolut inte ser ner på Facebook och dess användare, säkerligen ett suveränt kommunikationssätt. Men för mig kommer Motorbloggen även framöver att vara min egen kanal ut i verkligheten. Ett faktum som inte innebär att jag även men kanske mer sporadiskt, kollar på ”fejan”…
Ses på onsdag!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *