Ogier vann WRC-final, tårfyllt farväl för tvåan Mikko, Felix skrev historia i Macau och SRC-kalendern 2015 redan klar!

Ingen blev väl direkt förvånad över att mitt WRC-tips med Latvala som vinnare av Rally Wales GB gick ungefär samma väg som Jari-Matti körde, i diket.Rally Great Britain (Wales) 2014 Föga hjälpe det sedan att finnen var värst på den avslutande power stage där han faktiskt hade lite av ett ”moment” men redde upp det hela. Kom i mål på bästa tid och hann dessutom med att ”hugga en julgran”, montera in den i Polofronten och ändå ta sina tre bonuspoäng. BloggNeuvilleNäst bästa tid presterade Hyundais ”no1” Thierry Neuville och som trea körde riktigt glädjande Mads Östberg med svenske co-drivern Jonas Andersson in.
Rally Great Britain (Wales) 2014På pallen hamnade då Sebastien Ogiér överst, Mikko Hirvonen i sitt livs (?) sista WRC-race som tvåa och Mads Östberg på tredje plats. Neuville spurtade upp sig i leran och körde in som fyra vilket gav en rätt kul lista med VW, Ford, Citroen och Hyundai efter varandra. Alla fyra märkena mer eller mindre i topp är bra för marknadsföringen inför WRC 2015.

*
Femma blev Kris Meeke efter en strulig söndag med punktering och bara ett reservhjul vilket gjorde att han fick starta sista sträckan med punka höger bak. Vid målgång förklarade Mekke att han verkligen vill ha kvar sin Citroén-ratt även 2015 och senare förväntas bossen Yves Matton öppna ”the magic box” och redogöra för nya DS-teamets line upp 2015.
Sticker ut hakan och tror att den blir samma som 2014 och att Östberg blir kvar trots sin tämligen mediokra säsong. Norrmannen lär visserligen även ha ett erbjudande från M-Sport och Malcolm Wilson men med tanke på hur tuff Mads var i omdömet om Fiestan efter flytten till Citroén så tvivlar jag ändå på en comeback där.

*
Robert Kubica tog sig i mål som elva och berättade att det var fifty-fifty om det blev rally eller racing för honom till nästa år. En eventuell flytt till Citroén och ta över Mads plats kan äventyras av att hans sponsor oljebolaget Lotos konkurrerar med Total som är med och pröjsar hos Citroén. Att båda ska samsas under samma tälttak känns inte troligt. I så fall blir det nog som ”tredje bil” vi får se Kubica i händelse av flytt.

*
Riktigt känslofyllt blev det när Mikko Hirvonen gjorde årets bästa insats i sin tack och adjö föreställning. En stabil andra plats, okej målgången på morgonens första sträcka såg inte så stabil ut där hela målportalen och tidtagningsutrustningen sveptes med av Fiestan. Hur som helst innan och efter var där inget att klaga på, Mikko levererade i elfte timmen.BloggMiko Känns faktiskt som att Mr Wilson som med tårar i ögonen vinkade iväg honom på de avslutande sträckorna, gärna gett honom ytterligare ett år i teamet. Men nu har Mikko bestämt sig och det blir spännande att se vad han ska göra i framtiden. Rykten pekar ut honom som någon sorts testpilot/chef inför Toyotas WRC-come back. Andra rykten vill placera honom i Rallycross-VM och ytterligare andra i WTCC, den som lever får se. Oavsett vilket säger jag tack till Mikko som aldrig fick bli världsmästare utan enbart VM-tvåa, tack för alla fartfyllda upplevelser du bjudit på genom åren och som någon klok person påpekade.
– Börjar man bara med en Opel, kan man komma hur långt som helst!

*
Min favorit Ott Tänak med WRC-seriens tuffaste ”haircut” blev bästa ”icke Michelin-åkare” på sjunde plats med DMACK ”på fötterna” näst bäst ”icke-michelinare” blev tjecken Martin Prokop som litade på Pirelli och för detta fick han en nionde plats.

*
WRC2-vinnare ”overall” blev Nasser Al-Attiyah som slutade sexa vilket med marginal gav poäng för VM-guld. Vann i Wales gjorde Jari Ketomaa en minut före Bertilli och som glädjande trea ”unge Wilson” Matthew som gjorde comeback med en RRC-Fiesta målad i samma färger som pappa Malcolm en gång körde Escorten i. Blått och gult med Michelin Pilote-reklam. Inte bara sonens tredje plats borde glädja M-Sportchefen, av de sjutton WRC2-bilarna i rallyt bar samtliga utom en Mini Cooper och två Mitsubishi, ”The blue oval” på motorhuven. Var Peugeot, Citroén och Skoda finns i det här sammanhanget verkar lite oklart…

*
Nu får vi vänta 65 dagar till innan det är tid igen, Rally Monte Carlo inleder då 2015 års WRC-säsong.

*
Inte så ofta som det är ”breaking news” med svenska förare i huvudrollen men när Felix Rosenquist bröt mållinjen Macaus GP var det dags.Felix var snabbast i tidskvalet till det som kalls ”VM för Formel 3” och lockar världens bästa racingtalanger. Med pole position i kvalracet vann han också detta vilket gav pole position i Macaus GP.BloggFelix
Han startade sedan bra men tappade ledningen på den första rakan, men i den andra kurvan såg han till att vara först igen. Han kunde dock inte ta till vara på ledningen eftersom Tom Blomqvist och Esteban Ocon var inblandade i en dramatisk kollision på den trånga stadsbanan. Loppet avbröts och det dröjde ett tag innan det startades om bakom säkerhetsbilen. Rosenqvist attackerades av sin teamkollega Lucas Auer, men han lyckades försvara ledningen när fältet nådde kurvan med namnet Lisboa. Han lyckades sedan utöka sirtt försprång och var 4,3 sekunder före sin teamkollega i mål.
Helt, helt otroligt, säger Felix Rosenqvist i ett pressmeddelande.
Det här är den största dagen för mig hittills i min karriär, Macau är loppet jag alltid velat vinna, och nu har jag gjort det. Faktum är att jag känner mig mållös; jag kommer inte ens ihåg vad som hände i racet!
Det första F3-loppet i Macau vanns av den trefaldige F1-världsmästaren Ayrton Senna, ingen av dagens F1-förare har lyckats vinna det och den enda svensk som har stått överst på pallen är Rickard Rydell som vann för 22 år sedan.

*
AUTO - WTCC MACAU 2014När sedan WTCC-gänget äntrade banan blev det där Lada-seger genom Rob Huff, hans sjunde i Macau genom åren. Tvåa slutade Yvan Muller och trea Hugo Valente. redan klare WTCC-mästaren Jose Maria Lopez slutade fyra precis framför Sebastien Loeb som femma.

*
Det blev en tredje plats i klass 3 för SMK Hörbys Anders Palmquist när han som ende svensk utmanade danskarna på hemmaplan i finalen av Yokohamamesterskabet. I Naestved förbättrade Anders med dotter Anna i högerstolen sig i vart och ett av de fyra heaten, men det skilde ändå strax under tjugo sekunder till vinnaren Jacob Madsen i en Opel Adam. Anders tid räckte till en tolfte plats totalt av de 37 startande Känns ändå lite som att familjen Palmquist var slagna på förhand, menar utmana en Opel med en Peugeot...
Allra snabbast var som vanligt Suzuki-föraren Kenneth Madsen som klockades 26 sekunder snabbare än tvåan Kenneth Kolbe Jensen i en Peugeot 307. Trea, ytterligare nitton sekunder efter placerade sig Casper Venning med en Renault Clio.


Med ny partner, SUNOCO presenterade Svenska Rallycupen föredömligt tidigt 2015 års tävlingskalender. Med nya oljesponsorn kommer man att erbjuda deltagarna att få köpa hur mycket olja man önskar.
Vi kommer att ha mycket attraktiv prisnivå till alla deltagare i Svenska Rallycupen och de kommer att få köpa hur mycket produkter de vill, både till tävlingsbilen och till person eller lastbilen om de vill, menar SUNOCO-chefen Flemming Jensen med ett skratt.
Tre nya tävlingar kommer att ingå, Rally Gotland den 1-2 maj, Skilling 500 27 juni och så nygamla Rally Småland den 12 september. Cupkalender 2015 ser ut så här.
1-2/5 Rally Gotland
TBA
27/6 Skilling 500 (Skillingaryd)
25/7 Kullingstrofén (Herrljunga)
29/8 EMK-Kannan (Eskilstuna)
12/9 Rally Småland (Vetlanda)
31/10 Marknadsnatta (Skänninge)
Förhoppningen är nu att med två tävlingar som även kommer att ingå i SSRC att inte finalerna kolliderar som det mer än lite tokigt gjorde i år. SRC-finalen är Marknadsnatta den 31 oktober så då kan man förhoppningsvis förvänta sig att SSRC väljer att lägga sin final åtminstone två veckor tidigare…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *