Meeke kör WRC-DS 2015, Le Mans-legenden Tom K. slutar och DM-klasser ska vara lika

Nu är silly season i full gång på rallysidan och igår kunde äntligen Kris Meeke pusta ut sedan Yves Matton lagt fram nya DS-kontraktet för den 35-årige nordirländaren. Ska jag vara uppriktig, tror jag faktiskt aldrig Kris behövde vara speciellt orolig även om den slutliga sjunde platsen i WRC knappast var vad varken han eller Citroén drömde om. Han har dock visat god ”pace” hela året, men haft mer än lite stolpe ut, därav den blygsamma placeringen. Redan i fjol menade Matton.
När vi valde Kris var det lite av ett vågspel men har utvecklats mycket för varje rally och är nu en komplett förare!
BloggMeeke kopiaMeeke var jublande glad när han äntligen fick sätta autografen på kontraktet.
– Fantastiskt att få fortsätta jobba ihop och den här första fulla säsongen har mest inneburit att lräa allt om WRC, menade han i wrc.com.
Andra halvan av säsongen tyckte jag att jag fick tillfälle att visa vad jag kan. Där är fortfarande mycket att utveckla men nu har jag en stabil grund att bygga på. Känner mig faktiskt som en del av Citroén-familjen!
Lika glad var såklart co-driver Paul Nagle som sluter upp vid Meeks sida även 2015.
I nästa vecka avslöjas vem som ska köra Mads Östbergs bil 2015 och mitt tips, Mads Östberg!

*
Snacka om come back, 67-år fyllda och två gånger vinnare av VM i Formel 1, Emerson Fittipaldi kryper nästa helg ner i sittbrunnen på en Ferrari 48 Italia för att köra World Endurance Championship på hemmabana Interlagos i Brasilien. Faktiskt allra första gången som Emerson kör en bil med den stegrande hästen och gör detta ihop med Alessandro Pierguidi och Jeff Segal. Detta sedan Vitryssen Alexander Talkanitsa Sr avstod för att släppa in legenden i bilen. Teamchefen Amato Ferrari är lycklig över att ha sin gamla idol i egna teamet, men vill inte att man ska ha allt för stora förhoppningar.
Emerson får inte möjlighet att testa bilen före men jag känner att han är både motiverad och ”can do a good job”…
Senast Emerson körde ett riktigt race var 2008 i Brasilianska GP-mästerskapet i en Porsche 911 GT3.

*
En som gör tvärtom är danske Le Mans-legenden Tom Kristensen. Med sina nio segrar i klassikern är han den mest segerrike någonsin, men någon tionde vinst blir det inte. BloggTomVid en presskonferens i dag berättade Tom att han lägger hjälmen på hyllan efter en 35-år lång racingkarriär. En hjälm som han sedan dessutom handgripligen överräckte till chefen för Audi Motorsport, Dr. Wolfgang Ulrick. Audibasen tackade för väldigt gott samarbete genom åren och lovade hänga upp hjälmen på Audicentret. Efter detta skålades det i champagne och DASU:s president uttryckte sin stora tillfredsställelse med att ha haft Tom som dansk motorsportambassadör runt om i världen.

*
En lite kort tillbakablick på Rally Wales GB där JRM för första gången körde nya Subaru WRX STi i ett WRC-race. Bilen med privatföraren Brendan Cumiskey bakom ratten körde in som trea i klass N4.
Irländaren hade en tämligen lugn resa där han tog sig i mål med helt oskadad bil efter över tre timmars tävlingskörning. Bilen är ovanlig då den till skillnad från övriga Subarus är byggd på sedan-karossen. Något som ska innebära bättre aerodynamik, grepp och balans än ”kombin” som t.ex Stoffe Nilsson använder.
En företrädare för JRM förklarade hur nöjda man var med både bilen, nyast av alla N4-bilar i rallyt och föraren.
– Speciellt imponerade när man såg Brendan hoppa, hur rakt och fint bilen landade. Helt klart har vi byggt en ”förar-vänlig ” bil!

*
Fick påstötning från, sticker ut hakan och säger, supertalangen från Småland, Markus Theorin. Via VOC har det gått blixtsnabbt över grupp H Opel Corsa till nuvarande R2-Cittran. En bil som med Markus bakom ratten visar att det är en vinnare.BloggTheorin kopia 3 Men hemma i Smålands DM ser detta redan ut att vara historia. Markus skriver, ”Tjena Tommy, vad tycker du om Smålands BF beslut om R2/N3/grupp H 1600-klass i DM och SSRC nästa år?
Man måste vara sex startande för att poäng ska utdelas och dom ska inte åka i hopslaget utan A, B och C var för sig.
Min nya R2-bil får alltså inte åka i en klass med många startande och det värsta av allt, min gamla Corsa som alltid har varit en konkurrens kraftig Grupp H-bil tas bort ur klassen där den egentligen hör hemma.”.
Hörs så klart tokigt om det är klubbat som Markus skriver. Har försökt hitta DM-reglerna för 2015 hos Smålands BF men misslyckats, därför vill jag inte gå i riktig närkamp i frågan utan att ha på fötterna. Men så mycket förstår jag att Markus inte kommer att kunna hinka in DM-poäng om det krävs sex A-förare med R2-R3-bilar för att han ska få fulla poäng. Hade det inte varit enklare och rättvisare att köra dom i ”Trimmat 2WD” istället?
Min grundinställning i den här frågan är att detta om vilka klasser man ska köra, inte ska beslutas på distrikstnivå. Det enda rimliga är såklart att man i största möjliga uträckning följer samma klasser som i Rally-SM kompletterat med VOC/Grupp F och Grupp E. Eller kanske ännu enklare bara dela upp i 2WD och 4 WD. I 4WD i Rally-DM är inte skillnaderna så stora mellan en ”trimmad” och ”otrimmad” att det försvarar två olika klasser. I 2WD är det också där ungefär samma sak och det är väldigt få som väljer att köra en ren Grupp N-bil i DM. R2 och R-3-bilarna hänger ju med rätt chaufför med ”hypade-940:er” så det är kanske så man ska ställa frågan, är det rättvist mot dessa om Markus kör i en gemensam 2WD-klass?
Oavsett vilket så borde alla distrikt ha samma klassindelning på sina mästerskap. I Södra körs det fem DM-klasser, i praktiken fyra då det är väldigt tunt med FWD Grupp F-bilar som körs i D1b. Annars är det D1, D2, D3 och D4 som täcker in allt. I Småland är det bara två DM-klasser 2 och 4WD men desto fler, elva stycken i ”Smålands Cupen”. Kan nog tycka att SGA:erna från de bägge distrikten sätter sig ner och kommer fram till gemensamma DM-klasser, vilket så klart underlättar när DM-tävlingarna korskörs i bägge distrikten…

*
I går presenterades tävlingskalendern för West Euro Rally Cup 2015. Sju rallyn beslutades det om innan starten av finalen Danboring Rally Denmark förra helgen igen. Det svenska vinterrallyt är ännu inte helt klart, därav asterisken vid namnet. Samma sak med Belgien och Norges deltävlingar.
Vinterrally* februari Sverige
Tank S rally 21 mars Holland
TAC Rally april Belgien*
Rally Sulingerland 1 maj Tyskland
Vechtdal Rally juni Holland
Rally Sokndal augusti Norge*
Litermont Rally september Tyskland
Danboring Rally 30-31 oktober Danmark

*
Samtidigt släppte även Rally-RM tävlingarna för 2015 och där det glädjande nog även fanns en skånsk tävling, Hässleholms Snapphanerallyt den 8 augusti.
Övriga är:
Vinterpokalen Sandviken 7 feb.
Östersund Winter Rally Östersund 28 feb.
Majpokalen Norrköping 9 maj
Snapphanerallyt Hässleholm 8 aug.
Rejmesvängen Askersund 22 aug.
Rally Sigtuna Sigtuna 19 sept.

*
Fick en liten fråga från Toarps MK om jag skulle kunna puffa för deras träff den 29 november där man vill tacka alla som hjälpte till på SM-Sprinten i Borås. Här kommer man att dra presentkort-vinnarna bland funktionärerna. Dessutom bjuds alla på gokartrace och lite ”hjulmat ”. I dagsläget är cirka 60 personer anmälda meddelar ”generalen” Dan Järbyn och tillägger.
Skulle vilja tacka alla som deltog och ställde upp för att göra detta möjligt för våran lilla förening som inte är mer än fyra år!
I våras brann en Ungdomsrallyåkares VOC upp i samband med Kong Christian Race och då startades en insamling genom Toarps MK. Hur denna avlöpte ska också berättas den 29:e och då förhoppningsvis även med lite tankar från mottagaren, hoppas Järbyn.

*
Gran Turismo Expo i Göteborg och Nacka slog rekord och F1-stjärnan Marcus Ericsson och 100-årsjubilaren Maserati lyste upp tillställningen lite extra för nästan 20 000 besökarna under de båda helgerna.
Intresset verkar vara större än någonsin för fina sportvagnar, klassiska racerbilar och motorsport. Våra två sportbilsmässor lockade nästan 3 000 fler besökare än i fjol och medias bevakning av mässan var dubbelt så stor i år, berättar Gunnar Dackevall, mässarrangör och förlagschef för tidningen Gran Turismo.

*
Du har väl inte missat Ken Blocks senaste vansinneskörning, den här gången i Los Angeles med en 4WD, åttahundra hästar stark Ford Mustang från 1965. Detta ger Gymkhana 7, spänn fast bältet och njut…

*
När vi ändå är ”over there, tipsar mina källa på plats, ”Björn från Lyngby”, Camera 14MP-9PCHar ar en bedagad skonhet med groteska stotfangare. Den har statt pa samma stalle i ett ganska ”tufft” industriomrade i Wilmington, CA i flera veckor. Konstigt att den far vara ifred. I mitt tycke sa ar Manta A en av de mest lyckade Oplarna designmassigt. Lite hog kanske. En latt sankning pa nagon cm, hade gjort den fullandad.”.
Kan inte annat än hålla med, men medge att det är svårt att välja mellan alla lyckade Opeldesigns…

*
Motorbloggen vill även passa på att gratulera snabba RS-paret Victoria och Thord Lindh, Hässleholms MK som i måndags blev lyckliga föräldrar till Eric ( undrar om han ska heta Tommy före eller efter Eric?).BloggVictoria Fick idag en bild på nyförvärvet, men är det inte lite tidigt att dra in honom i ”dödskalle träsket”? Räcker det inte med flaggan på serviceplatsen bredvid Golfen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *