Tyst från FIA om WRC 2013, nio svettiga rallyhelger i rad för Södras förare i höst!
Fortfarande ingen reaktion från FIA på WRC-arrangörernas protest mot den nya ”inkomstkällan” för Paris-gubbarna. Vad ska ske, lägger FIA ner Rally-VM eller startar arrangörerna en utbrytarserie liknande IRC? Onekligen mycket spännande och vad som än ska hända måste det hända snabbt. Med bara ett styvt halvår fram till WRC-premiären 2013 är där knappt om tid att ligga och peta navelludd…
Strul har det också blivit om än på en något lägre nivå i Södras RS-DM och intimt förknippade Asfaltcup. Två tävlingar har försvunnit, Trelleborg och Eslöv, även om Trelleborgarna planerar att återuppväcka sin tävling den 5 augusti. En ny aktör, Sjöbo Mk har därför tagit ett kliv in på arenan och erbjuder sig att ordna tävling i Köpingebro som ersättning för Eslöv. Frågan är bara vilken dag tävlingen ska köras? Sjöbo själv vill köra söndagen den 26 augusti vilket jag bara kan konstatera inte är speciellt lyckat.
På Asfaltcups forum diskuteras detta flitigt men den klokaste invändningen hitintills hade signaturen ”Jim”. Han konstaterade bara att det blev en tuff förhöst för honom som åker både asfalt och grus. Nio tävlingsshelger i rad med början den 27 juli på Svampabanan och som avslutning Asarums Ekratten den 22 september, svettigt är väl bara förnamnet.
Ändå tycker vissa RS-åkare att detta är helt OK och att peta in Sjöbo på söndagen när Jim knappt ens hunnit hem från lördagens rally i Vimmerby innebär inga problem. Citerar än en gång gamle Vänsterledaren Hermansson, ”någon dj-la ordning måste det väl ändå vara”…
Missförstå mig inte, tycker det är jättebra och hur kul som helst att Sjöbo vill blåsa liv i sina stolta arrangörstraditioner (på sjuttio och åttiotalet var Sjöbosvängen normalt SM-åkarnas genrep) men det måste vara bättre att hitta en söndag i slutet av september eller i oktober för tävlingen? Tänk bara nio tävlingar i rad, enbart startavgifterna spinner loss på en bra bit över tiotusen spänn. Lägg till detta alla andra fasta kostnader plus faktumet att så intensivt tävlande med automatik medför att något går sönder på bilen. Ännu mer utgifter plus, när ska den stackars bilen hinna ses över mellan tävlingarna? Hur som helst, har de allra flesta jobb att sköta medan den andra faktorn, familj och vänner nog löser sig automatiskt…
Har påtalat det massor av gånger, att sy ihop en tävlingskalender är ett svårt jobb och ett jobb som Södra BF måste vara ansvariga för. När klubbarna själva får ansvaret som nu, ja då blir det också nio tävlingshelger i rad. Ingen kan väl med något sånär förnuftet i behåll påstå att detta är en bra lösning?
Mitt förslag är nu som förut att Södra bestämmer tävlingsdagar med lämpligt antal veckor emellan. Därefter söker klubbarna tävling på de här dagarna, lätt som en plätt!
Ryktet säger att vårens största tävlingskrock i Södra, Kong Christian Race på lördagen och Lille Mats Rallysprint på söndagen kommer att upprepas även 2013. Bägge stortävlingarna körs alltså på samma helg även nästa år. Är det bara jag som inte fattar…
Noterar att SM-ledaren i Otrimmat 4WD, Växjös Patrik Johansson inte kommer att utmana Stoffe Nilsson i Skilling 500. Patrik byter istället till Volvo 940 och kör i Grupp H 2WD vilket säkerligen inte lär bjuda smålänningen några större problem. Patrik var ju tidigare i rallykarriären en av förgrundsfigurerna i Volvo Original.
På tal om Volvo Original går debatten som vanligt hög i Gästboken. Nu har man lämnat ”fälgfrågan” och istället fokuserar man på var alla pengarna hamnar som Sverige-Serien drar in. Ovetenskapligt verkar det som att hälften stöttar ”VOC-General Fransson” och som menar att detta inte har någon betydelse, huvudsaken är att man har en cup/serie att åka. Andra hälften däremot verkar vilja ha en mer öppen redovisning var tusenlapparna hamnar. Trots allt ett rimligt önskemål kan jag tycka…
En ting som jag kunna önska mig när vi börjar planera tävlinger, då att också kolla på dom danska tävlinger, för os (jag är snart halv svensk) då är det jo 0 kronar i startavgift i yokohama sprint på själland. så det blir samma pris som att köra i skåne om man räknar in bron. Hade varit skoj att få en asfaltcup som täcker både skåne och själland. bara en ide… eller kan det blir verklighet?