WRC-möte idag och Rally Sweden går ut som tvåa 2013 plus att miljömupparna kläs av!
Enligt Autopsort.se träffades idag FIA-bossen Jean Todt, ordföranden i WRC-Commision Jarmo Mahonen och som jag antar WRC-arrangörernas representant Michelle Mouton över en fika och snackade WRC 2013. I höjd med de finska pinnarna hade värsta stormen bedarrat och de tre enades om en tävlingskalender i stort sett identisk med årets Rally-VM. Enda undantaget är att Australien ersätter Nya Zeeland enligt tidigare beslut (man vill ha de här två tävlingarna i ett rullande schema).
Beslutet innebär att Rally Sweden går ut som deltävling två efter Monte Carlo-Rallyt medan Rally Mexico är direkt efter. Vid påtåren diskuterades nykomlingarna Rally Brazil och Rally South Africa och där enades man om att det nog var bäst att låta dom vänta till 2014 med inträde i WRC-familjen. Nu är detta dock inte klubbat hela vägen men det mesta tyder ändå på att resultatet av fikan, det blir det som gäller. Återstår gör att förhandla om den nya avgiften på knappa miljonen som ingen av arrangörerna så här långt är villiga att pröjsa Todt och hans ”hang around´s”.
Lite märkligt tycker jag det är att ingen av de båda värmlandstidningarna uppmärksammat bråket som om FIA gjort allvar av sitt hot, inneburit stopp för Rally Sweden. Ska jag var ärlig har jag inte läst enda ett ord om detta någon annanstans heller, verkar enbart vara Motorbloggen som har koll…
Om det är tillfällig fred mellan FIA och WRC är det snudd på storm i VOC-leden. Gästboken är slagfältet och saken gäller var kosingen hamnar från Sverige-Serien. Nu har även ständigt ”alerte” Anders Åberg, Hässleholm kastat sig in i debatten och erbjuder sig att helt sonika ta över hela Volvo Original-serien dessutom utan tanke på ”egen vinning”. Erbjudandet mottogs inte riktigt slika positivt som Åberg säkerligen räknat med. Blir intressant att se resultatet av kriget när krutröken väl lägger sig!
Tyvärr är det väl inte så många miljömuppar som läser Motorbloggen och samma sak med Aftonbladet Bil. I senaste numret klär landets bäste motorjournalist Robert Collin av Maud Olofsson, Miljöpartiet och Gröna Bilister in på bara mässingen. Med kläderna i en prydlig hög borde de nu stå där med skammens rodnad över kropparna, men så blir det så klart inte. Collin redogör för ”etanolfiaskot” där Fordhandlaren Per Carlstedt (kallad Etanol-jesus) lyckats dupera trion å det grövsta. Nu har Carlstedt gjort sig oanträffbar, miljoners miljoner i olika stöd till etanolproduktion har betalats utan att produktion har kommit igång och nu har t.o.m. Miljöpartiet konstaterat ”Etanolproduktionen höjer priset på mat i de fattiga länderna”. Det som skett däremot är att ”Pumplagen” som innebar att mackarna var tvingade att investera i E85-pumpar istället lagt ner. På landbygden är dessa numera lika sällsynta som sunt förnuft hos miljömuppar…
Så är det då klart att det ska byggas elbilar i Trollhättan. NEVS heter frälsaren som ska trycka ut elbilar i en ström som inte bara räddar jobben i Trollhättan utan i hela landet om man får tro alla positiva kommentarer från ”experterna”. Nye sossebasen Löfven t.ex kungjorde högtidligt i radion.
– Det är stor efterfrågan på elbilar i Asien!
Hörde samtidigt att världens samlade elbilproduktion kan räknas i tusental medan vanliga bilar tillverkas med betydligt flera nollor. För mig känns detta som att vara passagerare på Titanic och ha kastat sig i det iskalla vattnet. I vattnet simmar man desperat mot en drivande livbåt och väl ombord, är där bara ett stort hål i botten…
Skrönor om etanol
Varken Svensson eller Collin verkar intresserade av fakta och källkritik,. Då blir det ingen bra krönika… Exempel: det har inte betalats ut något stöd till etanolproduktion i Sverige, pumplagen infördes av s-regeringen och har inte lett till nedläggningar tankställen- de har andra orsaken, framförallt lönsamhet. Världsbanken och FN:s livsmedelorgan har annan uppfattning om matpriserna.
Fortsatt årligt svenskt 12-milardersstöd till den cancerframkallande dieseln tycks vara Svenssons recept.
Hej.
Trevligt med en kommentar från en etanolpostiv bloggläsare. Du kan säkert ha rätt i detaljer, men för övrigt hänvisar jag till Collin som jag till skillnad från diverse miljöexperter har fullt förtroende för.
MVH
Tommy
Just skröna om de nya dieslarna,
De äldre javisst men vi betalar ju skatt för det och då ska det ju enligt Fridolin och andra muppar vara okej! ;)Så kasta inte glas i stenhus när du går barfota!
Jo det finns visst det mackar som lagt ner pga pumplagen!
Bensin har man i gräsklipparen
Alkohol dricker man
Diesel tankar man i bilen!
Nä jag ska inte sitta här och stånga skallen blodig mot Fridolins hålla handenkompis utan gå ut och köra en sväng med min dieselbil med rensad astmabroms och dra den till varvstopp på varje växel och sprätta lite med mina dubbdäck så det blir mer partiklar för det har Fridolin sagt.
Vänta de har jag ju inte på nu så det får vänta till oktober, november;)
Får måla taket i badrummet istället!
Hej.
Har inte sett ditt badrumstak, men det verkar vara den bästa idén…
Ha en bra helg
Tommy
Nu är det fint igen:)
Som sagt inte lönt att debattera med såna personer för de leker struts!
Ha själv en trevlig helg.