Två svenskbilar till Arctic Lapland Rally, om tre månader är det skånska rallypremiärer, Matton allt klarare på väg mot Hyundai och vem läser noter åt Mikkelsen 2022?

Smålänningarna Hans Bååth/Andreas Sigfridsson och kombon Stockholm/Olofström, Lars Stugemo/Kalle Lexe nöjer sig inte med att köra SM-premiären North Rally i Boden utan på volley fortsätter man direkt till Rovaniemi och SM Ralli Arctic Lapland Rally som är finsk mästerskapspremiär.

Vi har jobbat på detta länge och den här vintern fick vi äntligen ihop det och när årets Rally-SM startar ovanligt tidigt och ovanligt långt norrut så vi tänkte att när vi ändå lägger ner all tid och allt arbete på att ta oss dit, kan vi lika gärna göra det ordentligt, berättar co-driver Sigfridsson som även är lite sammanhållande länk i DRIVE VXO Motorsport.

Foto. Ronny Augustsson

Om vi lyckas ta oss i mål har vi kört nästan 35 mil specialsträcka på två helger vilket motsvarar en halv SM-säsong och ger enormt mycket för notträning och tempo att köra så mycket tävling på så kort tid.

Med vinter hela vägen ner till Växjö har man för ovanlighetens skull kunnat göra test på hemmaplan.

Vi har jobbat mycket  på att utveckla bilens chassi för att göra bilen följsam och lättkörd på vinterväg. Med sträckor uppemot fem mil i Arctic Rally vill man inte brottas med bilen, menar Bååth

– Men också lagt ned mycket tid på att förbereda för kylan som kan bli ned till 30 minusgrader och då fungerar det inte att komma oförberedd. 

Medan Bååth/Sigfridsson kör i den nationellaklassen med sin BMW M3 i både Boden och Arctic är det som vanligt R5 som gäller för Stugemo/Lexe. Med ständige samarbetspartnern finska Printsport blir det återigen start med Skoda Fabia R5 och faktiskt femte gången som Stugemo besöker rallyt där det gått allra bäst 2018 med en tionde plats och då med VW Polo R5. Foto: Tommy Svensson

Egentligen blir det sjätte gången då Sunnyside Experience-åkaren även körde här två gånger i fjol och där andra gången innebar WRC-start. Hårt motstånd lär Eerik Pietarinen bjuda, även han med Skoda R5 men båda slipper dock tampas med Jari-Matti Latvala/Juho Hänninen som kör i Appendix K med Toyota Celica GT-4.

*

Arktisk kyla i all ära men nu börjar det även droppa in information om att det bortom is och snö även blir rally på grus framöver. Först ut är Trelleborgs MK som kör ”Rally Anderslöv” med start och mål i Jordberga Söderslätt. Lördagen den 2 april bjuder TMK deltagarna i Bilsport Rallycup på tre sträckor som körs två gånger vilket ger en total SS-längd på 25 kilometer.

Foto: Tommy Svensson

Dagen efter är det asfaltpremiär när SMK Hörby efter två år med inställd tävling på grund av Covid-19 så hoppas man att den 3 april kunna återuppliva ”Bilmånsson Rallysprint”. Precis som när Joachim och Adam Grahn vann senast 2019 med R5-Fiestan avgörs tävlingen på industriområdet i Hörby. Dock kan banan bli lite annorlunda för att inte störa pågående företagsverksamhet på området.

Bara en mindre ändring i så fall och när vi skissat på nya slingan så menar vi nog att sträckningen är väl så bra som den gamla, menar tävlingssekreteraren Bertil Gunnarsson.

Helgen efter eller den 9 april är det DM-premiär för Södra BFÖsterlen när Simrishamns MK arrangerar sedvanliga  ”Simrishamnsmixen”. Med absolut största sannolikhet blir det inget Sydsvenska Rallycupen under 2022, iallafall har inget livstecken därifrån synts eller hörts. Istället har DM-ansvariga funderingar på ett ”Öppet DM” det vill säga att alla oavsett klubbtillhörighet får lov att tillgodoräkna sig DM-poäng. Beslut om detta tas på ”Konferens Syd” i Malmö den 15 januari.

*

Allt tyder nu på att Yves Matton f.d teamchef hos Citroën och f.d FIA Rally Director tar över efter Andrea Adamo som bas över Hyundais rallyverksamhet. Inga kommentarer har getts varken från Matton, FIA eller Hyundai men insatta källor hävdar med bestämdhet att så blir det. Det börjar även sippra ut lite namn som ersättare till Matton och enligt DirtFish är britten Andrew Wheatley hetaste kandidaten som FIA:s rallybas. Logiskt val då han jobbat direkt under Matton sedan 2018. Nu lär inte Matton klivna in genom dörrarna i Alzenau direkt, utan till Rallye Monte Carlo förväntat Scott Noh styra den ljusblå skutan. Idag är/var han Adamos närmaste chef och således väl insatt i verksamheten. 

*

När WRC och ERC kommande år samlas under samma  promotorparaply är förväntningarna stora, speciellt från ERC-håll. Inget att hymla om, tidigare har ”Rally-EM” tvingats leva i skuggan av storebror men nu är målsättningen från promotorn att lyfta serien upp till WRC-nivå. Till exempel kommer tv-bevakningen bli bättre och de som prenumererar på WRC:s utbud får från årsskiftet även möjlighet att se de åtta ERC-tävlingarna. Kalendern är klar så när som på finalen som är tänkt någon gång under hösten. Näst sista deltävlingen är i Tjeckien sista helgen i augusti så hela hösten är ett blankt papper.

Foto: Andreas Mikkelsen

Som bekant tog Andreas Mikkelsen hem både ERC och WRC2 med en Skoda från Toksport WRT och blir med automatik lite av favorit även 2022. I år får han sällskap av Nikolay Gryazin och Chris Ingram och skulle ryssen få en bra start, blir han en jätteutmaning för Andreas. Intressant blir också att se vem som ska läsa noterna i Skodan? I år inledde han med gamla parhästen Ola Fløene men som lämnade helt enligt plan under sommaren för att fokusera på Dakarrally. För att lösa ett problem hoppade Jonas Andersson in i Rally Zlin vilket gav en andra plats men den lösningen fungerar inte längre då han har full säsong hos Gus Greensmith. Efter Jonas tog Elliot Edmondson över högerstolen i fyra tävlingar men skiftade så över till Oliver Solberg där han är permanent under 2022. Fjärde kartläsaren att göra tjänst hos Mikkelsen blev britten Phil Hall som såg till att säkra slutsegern i WRC i Rally Monza. Om det är han som byter jobbet hos junioren Jon Armstrong till ett hos Mikkelsen för nästa år, är nog inte klart ännu.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *