Öppet WRC 2022 med Ogier ur leken, dussinet anmälda direkt till Rally Sweden Historic och fortsatt vädjas det om hjälp i Boden!

Behövs ingen Einstein för att räkna ut att WRC 2022 blir en mycket öppnare affär när det kommer till vem som står  som världsmästare i höst. Hade det inte varit för att Ott Tänak stack upp 2019 och spräckte Sebastien Ogiers segersvit sedan 2013 hade det varit total fransk dominas i VM-serien sedan 2004 då Sebastien Loeb inledde ”franska revolutionen”. Fransk segrare blir det garanterat inte i år med både Ogier och Loeb som deltidsarbetare i serien och än är absolut inte Adrien Forumaux kapabel till att vinna VM. Istället riktas mycket blickar mot tvåan både 2020 och -21, Toyotas Elfyn Evans som av många anses vara den som ska/kan axla Ogiers mantel. Svårt att säga emot på detta, men med helt nya bilar finns där för en gångs skull fler starka utmanare. Jag tänker främst på Hyundaiduon Ott Tänak och Thierry Neuville och så klart på Toyotas ”coming man” Kalle Rovanperä fast svaret blir kanske till slut M-Sports nya ansikte Craig Breen?

Känns förmodligen lite konstigt för många att walesaren Evans inte rankas som ”förste förare” i Toyota Gazoo Racing utan har enligt teamchef Jari-Matti Latvala, exakt samma status i TGR som Rovanperä och ”bildelarna” Ogier och Esapekka Lappi

Foto: Tommy Svensson

Jag må vara den äldsta och kanske den med mest erfarenhet, men hos  Toyota är strukturen mycket jämställd, de lägger inte mer press på den ena eller andra vilket jag menar är bra, förklarar Evans i ”en intervju med brittisk media. 

Man skulle kunna tro att med Ogier bara i ett fåtal rallyn under nästa år skulle Evans känna en viss lättnad, men så är det inte menar han.

Det är fantastiskt att ha Seb fortfarande involverad och att vi kan bolla saker mellan oss!

Uppladdningen blev inte optimal för Evans och Scott Martin då han kraschade nya Hybrid-Yarisen under sina första tester i Frankrike. En krasch som var så pass tung att bilen fick åka tillbaka till Finland för ”rehab”. Detta gjorde ett hack i testkurvan men enligt uppgift är man nu åter  i fas inför Rallye Monte Carlo 20-23 januari.

*

Efter flera år med inställt som resultat är det nu klart med Rally Sweden Historic i Umeå. Sju sträckor uppdelat på tre under fredagen och fyra på lördagen ger totalt 121 kilometer av banlängden på 485 kilometer. Att köra i samband med WRC-åkarna är inget billigt nöje, 13 780 kronor plus noter för 1 000 kronor är vad det kostar att få andas VM-luft. Enkelt att jämföra med SM i Boden med likvärdiga vägar och faktiskt med två kilometer mer SS, ändå är priset betydligt lägre, 8 600 inklusive rek-avgift. Eller mer konkret, VM-luft är runt 5 000 kronor mer värt än motsvarande i SM. Nu ser så klart inte deltagarna det så här, istället är det en viss tjusning att vara på samma plats som WRC-teamen och så klart även att få köra inför en gissar jag, betydligt större publik.

Intresset verkar också vara hyggligt stort och bara någon dag efter att anmälan öppnade fanns runt dussinet anmälda till ”Historic”. Kul också att det är mer än ”moderna klassiker” i listan och faktiskt är redan tre ”65:or” anmälda och då samtliga i Volvo.

Foto: Roger Albert Clark Rally

För några veckor sedan genomförde Martin Lindén brittiska mandomsprovet Roger Albert Clark Rally med sin PV Sport från 1962 och nu väntar en ny utmaning, den här gången med Tora Lindén till höger. Övriga två är debuterande PV-åkarna från Skåne, Ted och Katharina Malm samt KRC-ikonerna Nils Bergqvist och Karl-Erik Magnusson. För Västerås-duon är det dock Volvo Amazon som gäller. Från Spanien och finalen för Historiska EM-serien blir det nu snudd på hemmaplan för Lyckseles Christer Hedlund som med Ida Lidebjer Granberg ska låta ”Viking-Escorten” känna på snö. Två utländska deltagare är anmälda, från Norge Stig Roar Holter/Alina Drazkowski, Volvo 240 medan det finska inslaget så här långt kör Toyota Corolla GT, Seppo Rattila/Janne Karhunen. Taket är satt till 50 bilar i klassen och anmälningstiden går ut den 9 februari. 

al. 

I likhet med majoriteten av landets rallyarrangörer lider även NMS Boden av funktionärsbrist. Med bara knappa två veckor kvar vill starten av North Rally börjar det onekligen jäkta om man ska kunna besätta alla poster inför SM-premiären. I dag vädjar man därför återigen om frivilliga till helgen 7-8 januari, ” Funktionärer är oerhört viktiga för att vi ska kunna arrangera en bra tävling. Det börjar närma sig tävling och vi saknar fortfarande några funktionärer, både vägvakter och TK personal. Om  du har möjlighet att hjälpa till, vänligen anmäl dig snarast. Om du redan har anmält intresse och vet någon kompis som gärna hänger på, skicka vidare länken och uppmana att de anmäler in sig. Vi är tacksam över alla som ställer upp och hjälper till! Förfrågan ang funktionärsuppdrag under North Rally SM 2022 – mail:  theres.thornevall@gmail.com Dan Thörnevall 070-299 11 06,Theres Thörnevall 070-295 74 63.” 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *