Två ”Grahnar” med WRC-Focus, mer vädersnack, dyrt med rallyutrustning minskar startfälten och Tidemand kör Junior-VM!

Ännu en WRC-Focus får nu Sverige som nytt hemland, den här gången är det SMK Lindes Fredrik Grahn som fastnat för en av Mr Wilsons produkter. Från Tyskland kommer denna -02 som hämtades hem i helgen och därmed är där två ”Grahnar” som kör rally med WRC-Focus.
Ytterligare ett WRC-byte är på gång och återkommer om detta när allt är klart. Den här gången är det dock ingen Ford utan en japansk högkvalitets bil, ni får själv gissa märket?
Ska egentligen inte trötta er med mer vädersnack, men yr.no lovar nu snö tisdag-torsdag över Hörby medan Express-Special-söndagen får minus en grad och sol. Om några timmar tar tävlingsledningen i SMK Hörby beslut om det blir RS-premiär eller ej. Mitt tips dessutom ogarderat, tävlingen flyttas fram till dess att ”istiden” gett sig…
I dagsläget är där knappt sextio anmälda till Hörby, ungefär tio färre än i fjol vilket jag tror visar tendensen för resten av året. Även till Lille Mats Rallysprint i början av maj har intresset mattats mot anstormningen när inbjudan kom. Just nu 68 anmälda vilket CG Wilke säkerligen hoppas fördubblas innan det är tid för lottning.
Anderslövsrallyt med Trelleborgs Mk som arrangör den sjunde april har nu tio dagar kvar innan anmälan stänger, drygt femtio anmälda vilket även det är lite i mina ögon. Inte heller här ser det ljust ut och klubbens duktige Grupp E-åkare Gustav Tillgren ger här en beskrivning av hur det ser ut på Söderslätt, ”Problemet med Anderslövsrallyt är enligt mig att de skogspartier som finns på de sträckor som vi brukar köra, inte består av av högsta vägkvalité. Vägen blir lätt genomsur och om solen inte kommer åt vägarna så kommer de inte att torka tyvärr, det ser inte bra ut om det kommer mer snö i veckan. Trelleborgs MK och Arlövs Mk anordnade en träningsdag i lördags då man fick känna på grus igen. De första hundra meterna var i körbart skick men i övrigt när man kom in bland träden så blev underlaget i stort sätt okörbart. Det blev mer test för bil än förare. Vi håller tummarna och hoppas på det bästa.”.
Tror att de ökade kostnaderna för den personliga säkerhetsutrustningen innebär att startfälten tunnas ut, åtminstone nu i början av året. Finns säkert en del, speciellt i de ”billigare” klasserna som väljer att ta en ”time out” om man behöver köpa både, hjälm, HANs och ny overall. En kostnad på minst 12-15000 kronor och är man då ett ”familjeföretag” springer det alltså lätt iväg med nästan trettio lakan ur hushållskassan.
Kör man då med en VOC:are som kanske inte är värd mer än samma summa känns detta så klart som en tung post. Aktive ”Succa-profilen” Ola Strömberg är på krigsstigen mot de här ökade kostnaderna och jag kan inte annat än hålla med. Även om säkerheten är ett kapitel som det kanske inte ska tummas på borde regelmakarna på SBF se på det hela med lite sunt förnuft. Att kräva samma dyra säkerhet i en VOC eller Suzuki som i en WRC-bil med nästan tre gånger så mycket hästkrafter är kanske att driva saken lite för långt. Lägg till detta en prislapp som innebär att du kan köpa en WRC-bil eller femtio-sextio VOC:are. Men när det kommer till utrustningen så gäller exakt samma krav.
Vet att det är i praktiken kört med en ändring men kanske kan man framöver lätta på trycket i just de här klasserna med en dispens och ha de nya reglerna mer som en rekommendation. Risken är som jag ser det att nyrekryteringen minskar på ett sätt som på sikt kan bli ett problem och det är där väl ändå ingen om vill…
  Då ser det alltså ut som att Pontus Tidemand blir ensam svensk i WRC-tävlingarna i år. Pontus ska försvara eller allra helst förbättra tredje platsen i fjol
– Jag ser helt klart fram emot att få chansen att köra ytterligare en säsong i Junior-VM. Man vet aldrig vad som händer i rally, men jag har ju med mig erfarenheten från förra året och siktar självklart på vinst, berättar Pontus.
Nytt för denna säsong är att efter två år som WRC Academy, har klassen nu fått tillbaka sin gamla benämning Junior World Rally Championship (JWRC). Vinnaren får titulera sig juniorvärldsmästare och får även delta i sex VM-deltävlingar med en Ford Fiesta R5 under säsongen 2014.
Årets JWRC består av sex deltävlingar, alla inom Europas gränser, med start i Portugal i april. Sedan följer Grekland och Finland, alla tre på grus. Efter det handlar det om asfalt under nästföljande tävlingar i Tyskland och Frankrike och i avslutande rallyt i Spanien är underlaget en kombination av grus och asfalt. Alla deltagare i klassen kör samma typ av bil, en Ford Fiesta R2 som drivs av Ford M-Sport.
– Ser verkligen fram emot Rally Portugal och inom någon vecka kommer vi berätta mer om den fortsatta satsningen och om hur upplägget säsongen 2013 kommer att vara, avslutar den 22-åriga landslagsföraren Tidemand

7 svar på “Två ”Grahnar” med WRC-Focus, mer vädersnack, dyrt med rallyutrustning minskar startfälten och Tidemand kör Junior-VM!

  1. Fast en VOC:are kan komma upp i tillräckligt hög hastighet för att man skall ha nytta av HANS vid en krock.
    Efter att vi rullade 2008 (eller, tja, ett halvt varv framåt med 5-10 meters luftfärd innan landningen på ett kalhygge kan man kanske inte kalla rullning) så hade jag ont i nacken i två veckor.
    Det hade jag garanterat inte haft om jag hade haft en HANS-krage på mig.

    Så jag personligen tycker att det är ganska billigt.

    1. Hej Jörgen.
      Självklart svårt att säga att du har fel. Men det skulle kanske vara en rekommendation i C-klassen och sedan bli obligatoriskt längre upp. Som det är nu blir instegskostnaden hög för en som bara vill prova på. Dessutom finns det jun nästan inget begagnat att köpa. Visst är det svårt att snacka säkerhet kontra ekonomi!
      MVH
      Tommy

      1. Ja, jag köper naturligtvis ditt resonemang och håller till viss del med. Det är dyrt med den personliga utrustningen. Men om något skulle hända så är det värt det.
        Att begagnatmarknaden är så liten har sin naturliga förklaring, det har inte varit så många som kört med HANS innan.

        Balansgången mellan kostnad och säkerhet är inte helt lätt.

        1. Jag åkte av med HANS förra året, hjälpte inte ett skit, lika ont i nacken ändå eftersom det inte var en frontalsmäll, öronstolar hade hjälpt men det finns det inga krav på ännu

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *