TV-Svängen slår rekord, ”kris” med anmälda även i Norge, 150 ekipage till Vimmerby och SRC, ingen orättvisa i 2WD-SM 2024, Extreme E till Sardinien, Mikaela kör Porsche och M-Sport uppmärksammade GNM-seger i helgen!

När detta skrivs återstår en timma innan anmälan stänger till den 58:e ”TV-Svängen” och då med som det ser ut, ett nytt rekord. Tråkigt nog inte vad gäller störst startfält utan tvärtom, det minsta antalet anmälda de senaste 50 åren. Tidigare var det 1984 som med sina drygt 80 ekipage innehade rekordet och som nu ersatts av just nu 78 bilar. Finns säkert många olika förklaringar till detta och att en av dessa är att Smålands DM saknas. I Hörby den 9 september finns i dagsläget 22 småländska deltagare och med som i fjol även DM för dessa, hade de säkerligen varit fler och vi närmat oss de 106 som startade då. Inte bara tävlingen som sådan som fått stryk, även Sydsvenska Rallycupen har blivit lidande och frågan är hur dess framtid ser ut om splittringen med Södra BF fortsätter?

Nu är startantalet ingen katastrof även om det ekonomiska utfallet lär bli magrare och upp till maxantalet 100 bilar skiljer 26 bilar eller drygt 60 000 kronor i inkomster för klubben. I andra vågskålen ligger att vägskadorna lär bli lägre såvida inget skyfall drar fram över Mellanskåne dagarna före och under den 9 september…

Foto: Tommy Svensson

Flest anmälda delas mellan de trimmade klasserna och ”Standard A/B” som båda har 30 ekipage vardera. Klenare med 4WD-åkare som kan räknas på ena handens fingrar och där då fjolårsvinnaren Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo, Växjö får bära favoritskapet med Ford Fiesta R5. Sent kom GN Motorsport in med anmälningar för hemmaföraren/teamchefen Fredrik Nilsson som lånar Tom Kristenssons kartläsare Andreas Johansson för notläsning Fiesta Rally2. I teamets andra Fiesta gör norrmannen Dagfinn Rosenland comeback som GNM-åkare. I fjol hyrdes samma bil för South Swedish Rally (bilden) men där han då fick bryta med tekniskt fel. 

Foto: Tommy Svensson

En given publikdragare blir smålänningarna Hans Bååth/Andreas Sigfridsson med landets häftigaste Grupp HB-bil, BMW 1M1,6T. Runt 60 år äldre är SMK Hörbys Per Krondahls extremt fina och i rallyskogen udda Ford Capri 3000 Appendix K. En bil som Per jobbat med i många år och som nu ska göra debut på hemmaplan med sonen Henrik i kartläsarstolen. 

*

Inte bara här hemma som antalet rallyåkare sviktar uppenbarligen samma sak i vårt grannland Norge. Jan Erik Thaulow NMK Hadeland har uppmärksammat detta och skriver på Facebook om hur illa det är även hos dom med en tredje med färre antal rallyaktiva. Han skriver, ”När vi tittar på ett riktigt rejält asfaltsrally som Rally Larvik så är det idag endast 49 anmälda. Förra NM-omgången hade endast 69 anmälda. Vinter- och gruslopp har också mycket lågt deltagande de senaste åren, och det beror inte på att det råder brist på bilar i Norge. I jämförelse var det nog 450 bilar i olika rally i Sverige förra helgen. Finland och Danmark har också många deltagare  i stan tävlingar. Ja nu vet jag att det kommer svar att allt är så dyrt i Norge och så billigt i Sverige. Ja det stämmer med modifikationer och även i förhållande till inkomster för människor i olika länder. Jag hör hela tiden att det är galet höga priser på anmälan i norska loppet, men är det??? Gjorde en beräkning på detta förra året, och baserat på det är det billigare att starta ett rally idag än för 15 år sedan. Att bilen i Norge kanske har blivit dyrare att bygga/driva är också en sanning, men här har rallyfolket en del att skylla sig själva, med tanke på hur ”grumpigt” allt ska vara.”. Han ställer också frågan, ” som ledare för en arrangörsklubb måste vi ta ansvar och verkligen överväga om vi ska fortsätta arrangera rallyt. Vi kan inte slösa flera månader och många timmars jobb för att gå minus på lopp varje år…

Och ja, folk, vardagen har blivit så att det är väldigt få klubbar som har särskild vinst på att arrangera rally, men lite ska det vara, för det är det som kommer driva klubben resten av året, ge möjlighet att arbeta med aktiviteter och ungdomsarbete. Utan det arbetet dör rallysporten ut”. Känns lite som att vara lite dödgrävare, men inget löses genom att sticka huvudet i sanden och jag har stor förståelse för Thaulows tankar!

*

Vet inte säkert men jag tror att det blir premiär för Svenska Rallycupen (SRC) på lördag med deltävling i Småland, Vimmerby och ”Emiltrofén”. En klassisk  tävling med sex specialsträckor på 48 kilometer och runt 150 startande.

Fantastiska vägar med blandad karaktär, vi har plockat fram bland det bästa vi har och som arrangör ska vi göra precis allt vi kan för att det ska bli en kanontävling när Svenska RallyCupen kommer ner till oss, säger biträdande tävlingsledare Alexander Alexandersson.

I 4WD med 13 ekipage kan Lessebos B-förare Arvid Johansson/Mikael Johansson mycket väl blanda sig i toppstriden med Skodan. I samma typ av bil sitter en annan segerkandidat, närkingen Fredrik Grahn/Ida Lidebjer Granberg. Annars består klassen mest av Mitsubishi av olika slag bortsett från Kenny Stavbom/Leif Fredriksson, MK Speed som åker Hyundai.  I A2WD (25 startande) vill säkerligen André Nygren/Emil Olsson ha ett ord med i laget med sin BMW. I det ”laget” som han vill slå ingår Toyota-åkarna Linus Månsson/Martin Heggblad, Norrköping, Emil Friman/Tom Törngren, Vetlanda och inte minst det stora hemmahoppet Victor Karlsson/Jonas Magnér (bilden).

Foto: Tommy Svensson

I en tredje ringhörn finns Volvogänget, Christopher Zeijlon/Christoffer Svensson, Skillingaryd och Per Eriksson/Tobias Gunnarsson, Kristdala. Vill även varna för C-föraren Wille Gad med pappa Magnus, Älmhults MK. Med sin Ford Fiesta Rally4 kan Wille bli en oväntad överraskning för ”gubbarna”…  Appendix K kan jag tänka mig blir en fajt mellan Kvarnvingarnas Jari Saarinen/Jörgen Fornander, Volvo och hemmahoppen Kjell och Peter Fransson, Renault Alpine. I år har som jag skrev tidigare Smålands BF valt bort DM-deltävlingar i hop med Södra BF och det kloka i det beslutet låter jag andra avgöra. Att distriktet är stort och med långa avstånd från ytterkanterna, kan vara en förklaring till beslutet. Självklart är det mer bekvämt för tävlande från Vetlanda och Vimmerby att rikta blickarna norrut mot Östergötland, än långa resor till Skåne. Ändå blir jag lite förvånad över att inte hitta mer än knappt 40 DM-åkare i startfältet för Vimmerby…

*

En av få nyheter i Rally-SM 2024 är att det bara blir en enda 2WD-klass och nuvarande ”Internationella 2WD” får tävla ihop med Grupp H-bilarna. En nyhet som vållat en del irritation och det i båda lägren. De som har kört med R2/Rally 4-bilar menar att de är chanslösa mot välbyggda och då dyrare Grupp HB-bilar. Argumentet är exakt detsamma fast motsatt hos den gruppen som menar att en modern Rally4 är klart överlägsen en aldrig så häftig Volvo 940. 

Foto: Tommy Svensson

Kollade lite på resultatet från senaste SM-tävlingen ”EC Snapphanerally” och av de tio högst placerade 2WD-åkarna körde fyra med Rally4-bilar. Snabbast var Mattias Adielsson med Toyota Corolla medan näst bästa tid sattes av Isac Reiersen, Ford Fiesta. Därefter följde Patrik Hallberg, Simon Andersson (bilden) och Melvin Bengtsson, alla med bilar från FIA:s regelverk.  Helt ärligt har jag svårt att se att klassen till nästa år blir orättvis med dessa fakta framför ögonen?

*

I mitten av september återstartar Extreme E och där det återigen Sardinien som blir deras ”racetrack” för deltävlingarna sju och åtta. En spännande ny bana speciellt för detta evenemang som återigen kommer att vara baserad i italienska arméns träningsområde vid Capo Teulada i Sulcis-Iglesiente. 

Inför den här näst sista deltävlingen, (final i Chile i början av december) leder Laia Sanz och Mattias Ekström. Fyra poäng efter på 105 poäng är Rosberg X Racing med helsvenska Mikaela Åhlin Kottulinsky och Johan Kristoffersson. ABT Cupra med Klara Andersson och Sebastien Loeb har haft det motigare och är på undre halvan av mästerskapet.

*

Mer Mikaela som blir förare när JC Racetknik går in i Porsche Carrera Cup Scandinavia och kör de två sista deltävlingarna på Rudskogen och Mantorp.

Foto: JC Raceteknik

Länge sedan jag körde racing med Porsche men det blir jättekul att åter få göra så, berättar Mikaela som tillägger.

Jag går verkligen in i mästerskapet utan några krav men skulle jag bli topp 10 vore det kul! 

*

Inget undgår M-Sports marknadsavdelning som även dom uppmärksammat Mikael Weréen/Mikel Franssons seger i Rally Kristianstad med GNM:s Ford Fiesta Rally2.

4 svar på “TV-Svängen slår rekord, ”kris” med anmälda även i Norge, 150 ekipage till Vimmerby och SRC, ingen orättvisa i 2WD-SM 2024, Extreme E till Sardinien, Mikaela kör Porsche och M-Sport uppmärksammade GNM-seger i helgen!

  1. Det börjar bli dags att rödlista Rallysporten, den är ju på väg att dö ut pga allt dyrare kostnader och svårare att få folk till att ställa upp som Funktionärer som ska sitta ute i timma vis och ovanpå detta så går det allt snabbare på allt rakare sträckor, helt fel utveckling, ligga på /nära varvstoppet i långa perioder främjar inte heller sporten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *