84 ekipage till TV-Svängen, lite trögt i Arvika men fest utlovas, BRC i fint sällskap, World RX står inför nya kostnader, STCC premiärvisar nya bilen och Lundquist klar för Chip Ganassi.

Då stannade den 58:e ”TV-Svängen” på 84 anmälda (efteranmälan är öppen stil tisdag) och därmed blev det dött lopp med 1984 som även då lockade lika många tävlande. Jämfört med fjolåret så är det 22 bilar färre den 9 september och så klart ingen kul eller positiv utveckling för rallysporten. En som kör är Gotlands MF:s Hörbyboende Martin Nilsson som går ut först med sin Appendix K Volvo.

Foto: Tommy Svensson

En tröst för SMK Hörby är att man ändå är klart störst den 9 september då samtliga ”konkurrenter”, alla har ungefär hälften eller mindre så många anmälda. I Hofors och Jämtland finns i dag 34 anmälda, närmaste Hörby-utmanare är ”Lill Eken” i Eksjö men där finns mindre än hälften åksugna och samma sak i Trollhättan. Näst  störst är intresset för ”Adinol Sprinten” i Norrköping med sina 60 anmälda. Detta sammantaget innebär att knappt 300 rallytävlar i olika delar av landet, ändå en rejäl sänkning mot när de mest optimistiska räknar då  hävdas ofta på siffror runt 5-600 ekipage/helg.

*

Även i SM-finalen ”Rally Arvika” är det lite trögt med  anmälningar inför stängningen nu på söndag. 47 anmälda så här långt, men då fortfarande många SM-åkare saknas, lär det nog ändå blir runt 70-80 ekipage den 15-16september. Nu är inte Rally Arvika enbart final i Rally SM utan även samma sak för Svenska Rallymästerskapen (SRM) som med detta säger tack och adjö som promotor efter tre år. Kvar för SRM efter Värmlandsresan är enbart sista tävlingen i Grus SM, Wäxjö MS ”Dackefejden” den 23 september. Detta vill man nu fira med ”Sista specialsträckan-Superstage”.

Efter Rally-SM:s finaltävling i vår regi blir det superstage på Olssons Brygga, hälsar Patrik Persson, vd Svenska RallyMästerskapen. 

Festligheterna startar lördagen den 16 september klockan 19.00 med mat och underhållning av Götz Kalas. Musik och dans från klockan 22!

Ingen missunnar SRM-staben en rejäl fest som inte haft ett lätt jobb att lyfta SM efter nästan 20 år i motlut när SBF var ansvariga. Början till att att räta upp förbundets största SM var när MAS klev in med lite nya ideér. Tänk som inte alltid var så lätt att implementera i den för nyheter välkänt konservativa rallyvärlden.

Foto: Tommy Svensson

När sedan SRM tog över 2020 var skutan redan lite på väg mot rätt håll. Så med Patrik Persson, Jocke Berg, Sara Meiving och SSR-profilen Anders Martinsson vid rodret trodde/hoppades många att nu var proppen ur och fornstora dar skulle snart infinna sig. Men riktigt så enkelt blev det inte och jag kan väl också säga att inte heller jag själv alltid gjorde vågen över ”nyheter”, men ingen ska påstå utan att såväl MAS som SRM försökt och jobbat för sportens bästa. Att man sedan inte alltid nått hela vägen beror på många olika faktorer och i SRM:s fall kom en högst oväntad och olämplig pandemi i vägen.  När man nu lämnar över stafettpinnen till SBF/Rallyutskottet och sportgrenskoordinator Lennart Jonsson oftast benämnd ”Cykelhandlaren” så är självklart förväntningarna höga. Dock är det lite segt och än så länge har bara tre tävlingar 2024 presenterats, Sandviken, Östersund och Tierp plus att Asfalt SM försvinner medan Grus SM blir en del i för oss i södern helt anonyma Back-SM. Minns inte om det var Jonsson själv eller någon SM-åkare som menade att 2024 blir ett ”mellanår” och först året  därpå ska SM-serien lyfta på allvar om man ska tro VD Anna Nordkvist och det ska man så klart. Hon pekar på vikten av en ”styrgrupp”
När Svensk Bilsport blir egen promotor kommer vi sätta en central organisation knuten till Svensk Bilsports kontor, men vi sitter också och formar den styrgrupp som ska tillsättas. En styrgrupp som kommer arbeta i dialog med intressenterna för Rally-SM samt få beslutsmandat för Rally-SM, säger Nordkvist.

I styrgruppen kommer det ingå personer som representerar utskott, tävlande, arrangörer och kontoret, samt kanske någon ytterligare. Förslag på namn är välkommet. För det långsiktiga utvecklingsarbetet finns redan idag en lång rad förslag som behöver bearbetas av den kommande styrgruppen. ­
För förslag på namn till styrgruppen samt frågor och tankar kring detta framarbetade förslag och för mer information om Rally-SM 2024 så uppmanar Nordkvist att kontakta Lars Jonsson, tf projektledare för Rally SM.
lars.jonsson@sbf.se

*

I helt andra ändan från SM av rallyberget är ”Folkets cup” eller mer korrekt Bilsport Rallycup. I år har man tvingats stryka två deltävlingar ,men den femte och näst sista i Ydre ”Klappjakten” är snart startklar. Den 16 september samtidigt med ”Rally Arvika” körs tävlingen och därefter är det enbart den traditionella finalen med ”Novemberskölden” i Nässjö kvar den 6 november.

Foto: Tommy Svensson

Medan resten av landets cuparrangörer har fullt fokus på att avsluta 2023 har BRC-ansvarige Roger Rooth redan lyft blicken mot nästa säsong. Idag har han fått tummen upp från sex arrangörer som önskar att köra onotad tävling och ska årets kalender med åtta deltävlingar även gälla nästa år, börjar det jäkta för BRC-sugna. Två tävlingar är helt nya i sammanhanget och båda dessutom i Blekinge, ”Karlskronapokalen”  24 augusti och så gamla ”Ekratten” numera ”Rally Karlshamn” fyra veckor senare. En stolt Rooth citerar en annan BRC-entusiast.

Det finns idag bara tre olika rallyserier som redovisar sin  kalender och lustigt nog slutar alla på RC, WRC, ERC och BRC!

Foto: Tommy Svensson

*

Inget jag på något sätt önskar, men börjar bli riktigt orolig över att World RX kommer att följa i spåren av STCC och tvingas inse att det inte blir något mer för 2023. Till Radiosporten berättar KMS Tommy Kristofersson att sporten riskerar en tung ekonomisk smäll eftersom inte utredningen efter Lydden Hill ännu är klar. En konsekvens så här långt blir att inga bilar kan skickas med båt till nästa deltävling i Sydafrika då tiden för detta har runnit ut. Istället måste bilarna gå med flyg till Kapstaden.

Det kommer att  bli tio gånger dyrare och det är ingen bra ekvation, säger Kristoffersson till Radiosporten.

*

STCC kommer trots beslut att lägga 2023 till handlingarna ändå att visa upp sig på helgens ”Newrsrace”Ring Knutstorp. Efter månader av utvecklingstester med prototypen PWR002 och leveransförseningar kommer den första helt färdiga nya STCC-bilen att avtäckas på fredag klockan 10.50.

– Nu har vi äntligen den första av 12 helt nya elektriska STCC-bilar hos oss i Sverige och vi är oerhört glada över att kunna visa upp den för första gången under Newsrace på Ring Knutstorp, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Detta är alltså en av de tävlingsbilar som teamen kommer att tävla med i STCC 2024 och efter alla förseningar som tvingats oss byta fokus till nästa år så är detta en oerhört viktigt och tillfredsställande milesten för samtliga involverade – varmt välkomna!

*

Är medveten om mina brister och en sådan är att försöka hålla koll på alla racingsvenskar runt om i världen där jag ofta missar. Kan idag bättra mig och berätta att Linus Lundqvist har skrivit på ett flerårigt kontrakt med toppteamet Chip Ganassi Racing och är klar för start i ”NTT INDYCAR SERIES” från och med 2024.

Att få ta plats i föraruppställningen hos Chip Ganassi Racing är en dröm som går i uppfyllelse, säger Linus Lundqvist. Med en heltidsstyrning i NTT INDYCAR SERIES, och dessutom för ett av de bästa teamen i mästerskapets historia, har jag nått en punkt jag jobbat för i hela min karriär. 

Lundqvist fortsätter.

Det är svårt att sätta ord på hur mycket det här betyder. Jag vill rikta ett oerhört stort tack till Chip, Mike, min familj och alla andra som har stöttat mig på vägen fram till den här dagen. 

 – Jag har fått en liten försmak av INDYCAR under de senaste veckorna, vilket kommer att hjälpa mig lite på traven inför nästa säsong.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *