Tung krasch för Latvala, oro i Volkswagen, inställt i Faxe, STCC inne i slutskedet och svenska bilister föredrar dubbdäck!

Det var ingen liten lätt avåkning Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila gjorde när man testade med Polo R WRC inför Tour de Corse. Det var under dag två av testerna, i en vänster kurva som knöt till som finnarna lämnade vägen och landade inne bland stora träd. När man dessutom rapporterade att besättningen klarade sig utan skador förstår man att det inte bara handlade om lite repor i lacken…
Polon bedömdes allt för skadad för att kunna repareras på plats vilket fick till följd att även Ogier blev blåst på sina två testdagar som skulle följt efter Latvalas. Även Andreas Mikkelsen och Ola Fløene fick några ofrivilliga ”days off”. Märkligt nog var där bara avsett en testdag för Andreas och Ola medan de övriga två fick dubbelt så mycket körtid. Märkligt och som svensk tycker man det så klart är både orättvist och ojämlikt.
Kraschen blev ett klart avbräck för VW-teamet och när man dessutom på Korsika kör sträckor som inte använts i WRC sedan 2008 blir det extra jobbigt med minimal ”PET” eller ”Pre event test”. Ogier har till exempel aldrig kört sitt ”hemmarally” i en WRC-bil, senast han körde var just 2008 men då i FIA Junior WRC med Citroen C2 S1600. Mikkelsen har något bättre förutsättning då han körde här 2012 med sin Skoda Fabia Super 2000, samma år som han även vann IRC-titeln. Dessförinnan har han faktiskt kört de krokiga svindlande sträckorna både 2007 och -08 med en WRC-Focus.
Latvala hade innan kraschen, i juli även kört däcktester på den franska medelhavsön. Känns som att han just här har ett litet övertag över den trefaldige världsmästaren…

*
BloggmadsI dag har Mads Östberg provat ut specialskydd med hjälp av Gundersen Motorsport som ska hjälpa till att göra come backen dräglig i WRC-Cittran. Fortfarande smärtar revbenen skriver Mads på Twitter men tillägger.
I’m positive! No pain no gain!

*
Volkswagen skakas som bekant av fusk anklagelserna gällande avgasutsläppen. Förväntade skadeståndskrav på runt hundra miljarder kronor snyter inte ens Volkswagen ur näsan och nu börjar det skönjas oro över att man kan göra inskränkningar i tävlingsverksamheten, läs WRC. När dessutom högsta chefen professor Martin Winterkorn igår avgick började ryktena snurra runt på olika medier. Anledningen till detta är att samme Winterkorn varit lite av den som initierade WRC-satsningen för några år sedan. BloggCapito kopia 5
Bossen för Volkswagen Motorsport Jost Capito berättar på wrc.com när man hade en ”liten” julmiddag efter första VM-titeln 2013 där VM-pokalen då tronade mitt bland grisfötterna och brunkålen. Winterkorn reagerade då över hur lång listan var med Citroens namn på pokalen och sa till Capito.
Titta här, sa Winterkorn.
Jag vill ha en ännu längre rad med Volkswagen. Det handlar inte om att vinna en eller två gånger, det handlar om att vinna konstant!
Inte konstigt om det är oro i leden även om jag tror den är obefogad, när nu samme Winterkorn lämnat skeppet. Å andra sidan är det kanske just nu värt några extra euro att lyfta fram det positiva som dominansen i Rally-VM…

*
Att rally i Danmark är synonymt med asfalt numera är välkänt. Ändå förekommer det någon grustävling på andra sidan Öresundsbron men de blir allt färre. En av de sista har varit Faxe Kalk Rallysprint som körts i Faxe Kalkbrud men nu meddelar arrangören att man ställer in söndagens tävling på grund av allt för anmälda. ”En epok går i graven med rallysprint i Kalken” skriver arrangören.
Lite längre ner säger man, ”Vi är ledsna över att den här typen av krävande ”løb” på löst underlag uppenbarligen blivit omodernt”. Man riktar ett stort tack till myndigheter och andra som gjort tävlingen möjlig under många år. Man avslutar med att man trots allt önskar en fortsättning, vilket kräver mer engagemang från de ”danske kørerna”, minst 30 behövs för att det ska vara lönt att dra igång tävlingen igen. Redan nu säger man dock att 2016 blir inget, först 2017 kan det åter bli aktuellt med rally på ”løst underlag”!

*
BloggStCCI helgen är det avslutning på STCC-året 2015 på Ring Knutstorp och då med tre förare med chans på titeln. Thed Björk har bäst utgångsläge och har faktiskt lett mästerskapet från allra första början med sin ”Volvo”. Björk har en extra morot, vinner han blir han förste förare att vinna STCC tre år i rad. I en likadan ”bil” sitter tvåan Fredrik Ekblom men med 23 poäng färre.
Om blixten slår ner i Polestars depå och slår ut både Björks och Ekbloms bilar har faktiskt även WestCoast Racing-föraren Fredrik Larsson chansen. Med 56 poäng bak Björk och bara 75 kvar att köra om blir det en tuff men inte omöjlig uppgift för ”BMW-åkaren”.
STCC-finalen börjar i morgon med tester och kval som också ger poäng till mästerskapet. På lördag klockan 12.30 drar racen igång.

*
Verkar inte heller som att STCC oroas över framtiden då man tecknat ett 10-års avtal med Lagardère Sports, tidigare IEC in Sports gällande sponsorrättigheter för all verksamhet i Norden.
Syftet med det nya avtalet är att dra mer nytta av det stora intresse som finns kring de olika tävlingarna för att därmed öka sponsorintäkterna.
Vi professionaliserar nu den kommersiella delen av vår verksamhet ytterligare i och med avtalet med Lagardère Sports, vilket också kommer att vara en positiv faktor för våra partners, säger Jonas Lundin, VD på STCC.
Det 10-åriga avtalet ger oss både en trygghet och långsiktighet i den här satsningen, som i slutändan även kommer att ge publiken en ännu bättre upplevelse.
Lagardère Sports sköter sedan tidigare AIK Fotboll, Halmstad BK, Helsingborgs IF och MODO Hockey. Andra evenemang är bland andra if Stockholm Open, Skistar Swedish Open, Nordea Masters och Vattenfall World Triathlon Stockholm. Sedan januari i år är Lagardère Sports även driftoperatör av Friends Arena.

*
BloggdubbÄven om det är runt 16-18 grader ute så vet vi alla att det kan skifta snabbt och att snart vinterdäckens tid är inne. I dag kom en undersökning som gjorde mig glad där man skriver, ” En stor majoritet av svenskarna kör med dubbdäck, eftersom de anser att de är det bästa alternativet för nordiska vinterförhållanden.”. Enkäten gjordes av den finske däcktillverkaren Nokian och där 63 procent föredrog dubbdäck medan tack och lov bara 35 procent vill köra lite farligare. De övriga två procenten vet jag inte vad dom ville köra på, sommardäck kanske?
När man delar upp enkäten ser man att 66 procent svarar att dubbdäck är bäst lämpade för våra nordiska vinterförhållanden, 60 procent svarar att de vill ha det extra grepp som dubbdäck ger i varierande väglag, 45 procent vill köra säkert oavsett väglaget och 35 procent svarar att de inte litar på greppet som dubbfria vinterdäck ger. Glädjande med så många kloka trafikanter.
– Enkäten visar tydligt att svenska bilister föredrar dubbdäck därför att de anser att de ger bäst grepp och för att de vill köra säkert i varierande vinterväglag. Även alla tester visar att dubbdäck ger bäst grepp på isigt underlag. Det varmare klimatet gör att vägarna i stora delar av landet ofta är isiga på vintern när temperaturen pendlar kring noll grader, kommenterar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.
Enkäten visar också att det finns tydliga skillnader i däckvalet beroende på var i landet man bor. I Norrland vill 92 procent ha dubbdäck, i Stockholm 56 procent och i Skåne föredrar endast drygt var tredje bilist dubbdäck. Inte ofta men det händer, att jag skäms lite över att vara skåning. Att bara var tredje ”landsman” väljer säkerhet betyder att majoriteten av bilisterna jag möter varje dag under vintern är potentiella säkerhetsrisker, ryser lite brrrrrrrrrrrrrrr….

*
BloggStoffe2I morgon är det dags att tippa Rally Blekinge finalen i Sydsvenska Rallycupen och Södras Rally-DM, blir till att fnula lite i natt. Fast Stoffe Nilson och Esmeralda Gyllenswärd som 4WD-vinnare känns tämligen enkel men 2WD, inte lätt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *