Kajto snabbast på ”SH” i ERC på Cypern, manfall i blå/gult, Stoffe och ”Kalle” mina Blekinge-vinnare och en ”rattsnitsare” har lämnat oss!
ERC-ledaren ”Kajto” Kajetanowicz satte bästa tid när det var dags för shake down inför helgens CNP ASFALISTIKI Cyprus Rally med R5-Fiestan. Därmed fick han också förmånen att välja startposition allra först och då valde han lite överraskande att gå ut som bil nummer fem. Underlaget på dagens sträcka bestod av en tredjedel grus och resten asfalt, lägg till detta även superhett och dammigt som f-n och därmed var det så klart ”tricky” att hantera. Trots detta ”no dramas” rapporterade.
Näst snabbast var ryssen Alexey Lukyanuk, även han i en R5-Fiesta och han hade ett helt annat tänk än den polske EM-ledaren. Lukyanuk valde nämligen att gå ut som sista bil av de 15 som gjorde upp om startpositionerna.
Tredje tid satte Citroén-åkaren Robert Consani med nya co-drivern Lara Vanneste och han valde at gå ut direkt bakom Kajto.
I morgon lördag klockan 07.35 startar första sträckan och sedan med målgång sent på söndag eftermiddag.
*
Blir tufft för svenskarna att försvara ledningen i rallylandskampen mot Norge. I går meddelade Fredrik Åhlin, en av två 4WD-åkare i det blå/gula laget att han tvingas stanna hemma.
– Oturligt nog kommer vi inte att starta i Norge. Killarna i Leo Vegas WRT har jobbat hårt för att få ihop bilen men vi har tråkigt nog inte lyckats till hundra procent, berättar Fredrik.
Istället bär det snart av för värmlänningen till Korsika där han ingår i Citroéns stab som ”notkollare”.
*
I dag har Kris Meeke kört PET inför Tour de Corse och med Mads Östberg som åskådare. Något besked från norrmannen har inte kommit om det blir start eller ej nästa helg.
*
Inte nog med detta, även vinnar-skallen Mattias Ledin tvingas kasta in handduken då R2-Peugeoten inte ville som han. Mattias skriver, ”Allt va färdig packat och klart, bara lasta bilen kvar, då vill den inte igång, batteriet är helt dött, efter starthjälp så går den igång, men laddar inte. Efter massa felsökande och inget fel hittats än så måste vi tyvärr inse att tiden inte är på våran sida!
Riktigt surt när vi va väldigt laddade för att åka i Norge och tävla för Sverige i del 2 av landskampen!
Vi hoppas att de svenskar som är över kan försvara färgerna vi håller tummarna och kommer följa racet under helgen!”.
*
Rallylandskamp och ERC på Cypern i all ära men ur sydsvensk synvinkel är ändå Rally Blekinge nummer ett i helgen. De runt 150 startande har sex mil super roliga sträckor att se framemot efter klockan 10.00 lördag då första start sker. Som vanligt är det Bellevue Parken i Karlshamn som är navet i tävlingen som är ett samarrangemang mellan Asarums MS och Olofströms MK. Final i Sydsvenska Rallycupen och Södras Rally-DM.
Nu gick stentuffa Rally Småland hårt åt materialet och flera av de ”vanliga” toppåkarna saknas. En som fick ihop bilen igen efter Smålands besöket var min klubbkamrat Pontus Berglund som lämnade över ett ”russin” till ”Plåtdoktor” Wessberg dagen efter med hopp om snabbt tillfrisknande. Så blev det också vilket Pontus tacksamt meddelar, ” Tackar alla som hjälpt till på alla möjliga vis rikta fixa saker bygga måla skruva ner o skriva upp och fixat o hämtat saker utan er alla som hjälpt till hade de aldrig blivit av nu jävlar ska de laddas i Blekinge !!!
Ingen nämnd ingen glömd !! med Robin Hansson, Julia Ellen Carolina Thulin, Tim Hammarström, Andre Thomsen, Göran Abelsson, Casper Jönsson, Stiffe Öberg, Rickard Svensson, Thomas Hammarström, Marcus Norrman, Niklas Mårtensson, Martin Mårtensson och Ingemar Månsson”.
Inget snack utan att rallysporten stärker kompisbanden…
*
Har analyserat anmälningslistan till Rally Blekinge för att ”som vanligt” åstadkomma ett tips som kommer så nära slutresultatet på lördageftermiddag som möjligt.
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Robin Adolfsson Mitsubishi
3. Åke Jakobsson Ford
4. Ingvar Andersson Subaru
5. Mikael Wehlin Subaru
Inte så mycket att orda om, Stoffe vinner om inget oförutsett som trubbel med bilen inträffar.
2WD.
1. Johan Green Golf (bilden)
2. Pierre Fransson Golf
3. Rickie Borgström Volvo
4. Jocke Kristiansson Toyota
5. Hans Johansson Volvo
Här blev det tuffare men tror stenhårt på ”Kalle” med Mats ”U2” Jönsjö i högerstolen. Golfåkaren från Sösdala trivs i Blekinge och blir väldigt svårslagen. Rickie Borgström eller Pierre Fransson som tvåa, ungefär som att kasta krona eller klave och det blev ”Golfsidan” som kom upp.
Kunde även tippat in Ydres Henrik Johansson, Håkan Ståhl i den lilla ”Peggan” och Christopher Zeijlon. Han får nog vänja sig vid att plocka in bakändan på 240:an lite mer än vanligt om han vill komma i mål…
*
Att talangen Pontus Lönnström åker FWD i SM-finalen Rally Uppsala har varit lite av veckans snackis. Att byta från Grupp H Volvo 240 till en liten ettrig Renault Twingo R2.
– Renualten är bara en bil vi har hyrt till Uppsala för att vi ska få känna hur de känns att åka R2, berättar 19-åringen.
– Min målsättning är bara att få åka och pröva på lite hur de känns, det är ändå bara andra gången jag kommer sitta i en framhjulsdriven. Jag har bara prövat en Corolla på ett test innan, så jag kommer inte sätta några som helst krav på mig själv.
*
När jag skriver detta brummas det för fullt på Ring Knutstorp där finalen i STCC med supportklasser avgörs på lördag. Ur nordostskånsk vinkel är det V8 Thunder Cars som är klart intressantast där Vankivas Mattias Lindberg (bilden) har klar segerchans. Förste utmanare är ”Åskbils-ledaren” Alexander Graff som är fem poäng före Lindberg i sammandraget. Båda kör för Åhusbaserade Memphis Racing. Men även norrmannen Stein Frederic Akre och Andreas Ahlberg kan vinna om alla pusslebitarna faller på rätt plats.
Mattias tänker dock se till att trofén förblir i Skåne. Förra året var det Kristianstadsbon Jens Edman som tog hem titeln. Nu ska trofén flytta till Hässleholm.
– Ring Knutstorp är hemmaplan för mig och det är också min favoritbana, säger Lindberg.
– Det känns riktigt bra att finalen avgörs där. Åker jag inte hem med förstaplatsen i mästerskapet, då är jag inte nöjd, det är det jag siktar på.
*
Att det blir stentufft i STCC-delen i morgon är helt uppenbart. I andra testet i dag skilde en tusendels sekund mellan de bägge Volvo Polestar åkarna Thed Björk och Fredrik Ekblom. Hyggligt jämnt kan man tycka…
*
Som en extra morot är det nu också prispengar i i mästerskapet där man på lördag fördelar en kvarts miljon kronor.
– Med prispengar vill vi ta ytterligare ett steg i vår strävan att utveckla vårt mästerskap, säger Jonas Lundin, vd för STCC AB.
Förstapriset på 100.000 kr har Polestar Cyan Racing, med toppförarna Thed Björk och Fredrik Ekblom, visserligen redan lagt beslag på, men det finns fortfarande 150.000 kr fightas om.
60.000 kr kommer att delas ut till det näst bästa teamet och 40.000 kr till trean. Inför finalen är det PWR Racing Team och WestCoast Racing/BMW Dealer Team som parkerar på de platserna.
*
Lite tyngre racing än STCC är ändå 24h Le Mans. Idag berättar Teknikens Värld att det till racet 2019 kan finnas ett svensk/spanskt team på startlinjen. Det är svenska Spirit Racing som tidigare tävlat i sportvagnsracing både här hemma och internationellt som står för satsningen. I hop med ett spanskt team är målet att med en bil i LMP2-klassen (klassen under värstingarna från Audi och Porsche) köra klassikern.
Lars GV Lindberg står bakom Spirit Racing och vad Teknikens Värld erfar är det inte klart med förare ännu. Svensken Fredrik Blomstedt som i år bland annat kört brittiska GT-mästerskapet är ett namn som nämns.
*
Första bilderna på Giggi Galis nya Kia Rio Supercar för kommande rallycrossäventyr i Italien. Blir inte riktigt klok på det hela men det verkar som att det sitter en 1.1 liters dieselmotor i bilen, kan detta vara rätt?
*
Nåddes idag av det tråkiga beskedet att den snitsige RS och Manöverprovsåkaren Lars-Göran Liljeberg förlorat kampen mot cancern och nu gått bort. Sonen Andreas berättar lite om vad som står pappans ”rally-cw.
– 106 starter och målgångar i rad utan att bryta (som A-förare), 50% på pallen och 33% totalsegrar.
Själv mins jag när Lars-Göran var och varannan helg åkte ner från Södertälje i olika Opel-modeller och oftast körde skjortan av skåningarna när det kom till asfalt och Rallyspecial A. Har inte full koll, men mitt sista minne av Lars-Göran var när han och fru Ulla under åren 78-82 dominerade och vann Lille Mats Special i Hässleholm med den svart/gula Opel Kadett GT/E:n. Inte riktig sant för 1981 stack Stig Kristiansson/Roland Brorsson upp och lyckades då sno åt sig segern, året efter var dock ordningen återställd.
Lars-Göran blev 70 år.
*
I morgon är det fullt fokus på Rally Blekinge och därför förväntas det bli lite sent innan jag kommer hem. Därför blir det ingen Motorbloggen lördag, men på söndag desto mer godis från Blekingeskogarna.
Trevlig helg.