Tufft i YPF Rally Argentina, Evans borta men kanske väntar Toyota, tips till SilverKongen. mycket inställt och Mikaela i SVT!

BlogglatvalaEfter fyra körda sträckor av YPF Rally Argentina är det precis som jag förutspådde med Jari-Matti Latvala i topp med Polo R WRC#2. ”Spårmaskinen” Sebastien Ogier fick som han själv befarade problem med det lösa gruset överst på sträckorna. Inledde starkt och ledde fram till sträcka tre men sedan kom verkligheten i kapp i form av en finne och en ”kiwi”. För bara 3,6 sekunder bak Latvala är det Hyundais B-team-förare Hayden Paddon som pressar och samma sak då för Ogier, bara sekunden långsammare.
När man så kör sträckorna en andra gång vet Latvala att det blir tufft att hålla Ogier bakom sig och därför väljer ”fullt påslag” första rundan. Kanske till och med lite för ”fullt”.
Kanske var jag lite för optimistisk på några ställen här inne, menade Latvala vid målet på sträcka fyra.
Första hoppet tidsmässigt kommer sedan med Andreas Mikkelsen på fjärde plats, 16,5 efter Latvala. Dani Sordo som delade ledningen med Ogier efter superspecialen har haft små problem liggger fyra och näst bästa Hyundai. Thierry Neuville verkar ha fått ett måndagsexemplar från Alzenau och klagade redan på shake down över motorproblem. Problem som sedan eskalerade när det blev start och på sträcka fyra stannande bilen helt. Tog sex minuter innan han fick igång ”skrotet” och är rimligtvis borta från pallen även om han lyckas hanka sig de knappa tio milen till nästa servicechans.

*
BloggtänakBästa Ford är DMACK:s Ott Tänak som trots trasig drivrem ligger sexa, 55 efter Latvala. Inte bara en rem som krånglar på Fiestan där finns även ett mystiskt elfel som Tänak är orolig gör det svårt för honom att ens nå SS5 och därefter service.

2016 FIA World Rally Championship / Round 04 /  Rally Argentina // April 21-24, 2016 // Worldwide Copyright: M-Sport

Bara knappt fem sekunder efter är så Mads Östberg som sjua, ändå var Mads både nöjd, lugn och kontrollerad när ham kom i mål på SS4.
En mycket bra sträcka för oss, jag körde bra och är ”happy!
Ett större kliv är det sedan till åttan och sin norske landsman Henning Solberg, nästan exakt en minut efter Mads.

*
BloggEvansI WRC 2 försvann ledaren Elfyn Evans efter tre sträckor, även han med ett konstigt elfel som inte gick att fixa på den transportsträcka där R5-Fiestan stannade. Startar om i morgon för att bärga så många VM-poäng som möjligt. Nu leder istället Al-Kuwari före peruanen Arias.
För Evans kom elfelet minst sagt olägligt då det ryktas om att Malcolm Wilson öppnat kylskåpsdörren lite på glänt för att han ska få nytt förtroende i WRC-klassen enligt brittiska källor. En förutsättning för detta är dock att han först säkrar WRC2-guldet tidigt och först då kan det bli aktuellt med WRC enligt källorna. M-Sports teamchef Richard Milener varken bekräftar eller dementerar uppgifterna, utan säger bara.
Där finns alltid en chans för Elfyn att komma tillbaka till en av våra topp-bilar…
Evans-fansen hemma i Wales har redan ifrågasatt varför han inte ersätter fransmannen Eric Camilli som inte alls motsvarat deras förväntningar, noll poäng efter tre tävlingar.
Men det blir kanske en annan ratt som Evans kommer att vrida framöver. Samma källor påstår nämligen att Toyota har folk på plats i Argentina för att ”check up” walesaren. Källor menar att Evans skulle vara ett perfekt val för Tommi Mäkinens nya team, en förare som är igång idag, har två WRC-säsonger bakom sig och dessutom ett rykte att vara ”a quick learner”, ett stort plus när det kommer til latt testa fram en ny bil. Källan sammanfattar.
Om inget annat så vore Elfyn en perfekt ”number two driver”!
Skodas Esapekka Lappi är också en som påstås vara angelägen om att komma till Toyota. Har helt privat kört ”reccen” i Argentina enkom för framtida bruk. Lappi och kartläsare hyrde en bil och kollade in samtliga sträckor, vissa kände han också lite extra på. Körde nämligen sönder fjädringen på hyrbilen vilket dock inte vållade Lappi några större bekymmer.
– Kontraktet är skrivet på min kartläsare, så det är lugnt…

*

När den tänkta ERC-premiären estniska Rally Liepaja ställdes in på grund av utebliven vinter stökade det till det för norrmannen Frank Tore Larsen/ Torstein Eriksen som tänkt debutera med R5-Fiestan där. Istället för vinterrally blir det nu sol och värme på Azorerna för 25-åringen i juni. Inför starten i Azores Airlines Rallye i juni värmer Ford-paret upp med start i nästa ”NM-runde” Rally Sörland, där med seriöst motstånd i form av bland annat Mads Östberg.

*
SilverKongen är nu bara timmar från första start som sker klockan 10.00 då Udddevalla-bröderna (egentligen är dom smålänningar” Thomas och Magnus Thelin ger sig iväg från Metropol i Kristianstad med deras Appendix-K Porsche 911 RS.
Har som vanligt lovat ett tips som i 4WD ser lite enklare ut än vad det gör i klassen för de med bara ”to wheel drive”.
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Robert Scholander Mitsubishi
3. Robert Blomberg Mitsubishi
4. Ingvar Andersson Subaru
5. Mikael Wehlin Subaru
I fjor ledde Stoffe efter tre sträckor, sedan ville inte växellådan vara med längre. I år blir det revansch!
2WD.
1. Mattis Olsson Toyota
2. Johan Green Golf
3. Kristian Johansson Golf
4. Pierre Fransson Golf
5. Robin Sandberg VolvoBloggMattis
Svårtippat med många tänkbara vinnare. Väljer Mattis (bilen) som vann alla sträckorna utom den tredje i premiären, nu sitter säkert alla kablar där de ska direkt från start och då blir han svårstoppad. En Volvo i topp-fem, publikfavoriten Robin Sandberg som gör comeback på hemmaplan.
Påminner än en gång om att sträcka tre ”Bårshult” är struken. Ett gott råd till publiken, åk inte dit!

*
Vet inte riktigt vad det är som händer med rallyarrangörerna men det ställs in tävlingar om inte på löpande band, så alltför tätt för att det ska känns bra. Förra veckan meddelade Vimmerby MS att SSRC-bidraget ”Emiltrofén” i augusti är nerlagd. I går meddelade även Götene MK att man gör samma sak med ”Götenerundan” som skulle körts i mitten av maj. Lite märkligt då det bara är någon vecka sedan tävlingen presenterades som ny deltävling i Riksmästerskapet för Historiska Bilar. Även Mega Rally Cup, VOC Mekonomen Rallys Sommarserien, Klassiska & Historiska Rallycupen och Suzuki 1300 RallyCup skulle ingått. Men nu får man se sig om efter en ersättningstävling och klubben skriver på sin hemsida ingen motiveringen till beslutet bara,
Rallyt är inställt den 21 maj!! Förmodligen blir tävlingen i höst så alla som planerat in att hjälpa till denna helg kommer att få vara med när vi kör nästa gång. Håll koll på hemsidan när nytt datum kommer.”.
Enligt obekräftad uppgift skulle orsaken vara att klubben missat att skicka in tillståndspapperna i rätt tid för handläggning hos Länsstyrelsen

*
Inställt men av annan anledning och i en annan gren, värmländska Team Westom ställer in första deltävlingen av såväl Götalands- som Svealandscupen i rallycross, planerad till nästa helg. Här är det dock inga tillstånd som saknas eller trilskande markägare, här är anledningen, skitprat. Klubbens Conny Nilsson förklarar i NWT.
Vi hade 55 anmälda när vi tog beslutet, och vi hade säkert fått 70 innan anmälningen gick ut, så det var inget problem, konstaterar Nilsson.
Men det har varit så att det har varit en massa skitprat runt vår tävling hela vintern. Och till slut sa styrelsen i Team Westom att nu får det banne mig vara bra. Vi accepterar inte det här som arrangörer.
Grunden till skitsnacket var det nya reglemetnet som strävar efter att ha samma koncept som man har i VM för att publiken ska känna igen sig, en bra tanke kan jag tycka. Men förarna verkade inte dela min och rallycrossutskottets åsikt. Istället har det på sociala medier uppmanats till bojkott mot tävlingen. Något som dock aldrig behövde sättas i verket då Team Westom förekom och ställde in. En historia där det inte finns någon vinnare, bara förlorare…

*
Kartingsäsongen är nu i full gång både ute i Europa och här hemma. EM-serien börjar i franska Essay och där finns bland annat Kristianstads Douglas Lundberg med sitt nya tyska team, Mach 1 Motorsport.
Första EM-racet blir det första riktiga testet för mig och mitt nya team mot de allra bästa förarna och teamen. Vi inledde bra redan förra månaden i vår debut tillsammans, säger Douglas som kommit igång lite sent med tävlandet.
– Vi ligger lite efter de värsta med antal race körda, många har redan kört tre till fem race i år och vi har endast kört ett race i den här klassen tillsammans. För oss är det nu säsongen startar på riktigt och vi har ganska fullt upp fram tills oktober månad. Vi kommer att köra alla tre EM-tävlingarna, VM i Kristianstad och alla fem racen i Tyska Mästerskapen.

På plats finns också ”klasskamraterna” i KZ2, Emil Skärås, Benjamin Persson Thörnqvist, Brandon Nilsson, Alexander Dahlberg och Andreas Johansson. I Academy-klassen försvaras de blågula färgerna av Alfred Nilsson och Alex Bergqvist.

*
BloggEmrikFd. duktige rallyåkaren Emrik Smedberg, Växjö ligger nu i startgroparna för sin andra säsong i den dansk/norska banracingserien Citroën DS3 Cup. Som ensam svensk vilar ett tungt ansvar på Emrik-axlarna att försvara de blå/gula färgerna bland ”utlänningarna”. Totalt tjugo team kör enhetsserien där man använder DS 3-bilar och med premiär redan till helgen på danska Jyllandsringen. Inför denna har Emrik gjort två försäsongs tester med lyckat resultat och vi håller tummarna för småländskt på pallen.

*
Ikväll blir det motorsport i SVT1 när Mikaela Åhlin Kottulinsky är en av deltagarna i ”Upp till Bevis” klockan 20.00. Ett tävlingsprogram där tvåa lag med två kändisar i varje tävlar mot varandra om att gissa yrke på sex personer. Följande yrke är det i kväll, Racingförare – Pilot – Polis – Barista- PT – Mäklare.
Så har ni tid, sätt er i soffan på fredagkväll och gissa vilka yrken som hör ihop med vilka personer, tro mig, det är svårare än man tror, hälsar Mikaela och lägger till.
Men ett rätt borde ni ha…

*
Då blir det ingen Motorbloggen från mig i morgon lördag, först SilverKongen på dagen och sedan beordrad inställning för social samvaro på kvällen. Istället tar Petter Solberg över och skriver blogg, tack för hjälpen Petter.
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *