”The Kiwi” skakade snabbast, RallyX-Solberg ny i Motorbloggen, lite inför SilverKongen/Rally Gotland och vägproblem även i Oregon!

2015 World Rally Championship / Round 03 / Rally Mexico // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport
Det var ”The Kiwi” Hayden Paddon som hade bäst ”pace” när det i förmiddags var dags för shake down med 6,6 kilometer grusväg inför YPF Rally Argentina. WRC-i20:an med #20 på bakrutan var 1,3 sekunder snabbare än Jari-Matti Latvala medan VM-ledaren Sebastien Ogier var ytterligare sju tiondelar långsammare. Fyra slutade Dani Sordo med Andreas Mikkelsen tätt bakom. Så kom Thierry Neuville medan bästa Fiesta kördes av Mads Östberg som precis som övriga förbättrade sig kraftigt från första till tredje åket. Nästan tio sekunder skilde mellan första och sista vilket bådar gott inför starten med SS1, Super Special Cordoba.

*
BloggSolberg kopiaIdag sväller Motorbloggen nästan över av stolthet, nästan på gränsen till att bli högfärdig. Anledningen till detta är ett mejl från norska ikonen och dubbla världsmästaren i rallycross Petter Solberg. I mejlet ställs frågan om det skulle vara möjligt för honom att via Motorbloggen agera lite som ”gästbloggare” och här få möjlighet att utveckla sina tankar kring rallycrossen? Mitt svar var självklart ja och när jag meddelade detta svarade Petter.
” Hej Tommy.
De två senaste säsongerna har jag levt drömmen och vunnit VM-guld i rallycross. Vad som ses på TV är bara fasaden av det enorma arbetet som ligger bakom succén. Mekaniskt arbete, organisering, logistik, leverantörer, catering och PR/sponsorer/media. Jag är stolt över att presentera historien om mitt äventyr i rallycross-VM här i Motorbloggen.”.BloggSolberg
Därmed är det klart att Petter kommer att medverka i Motorbloggen med ojämna mellanrum, när tid finnes och när han känner att han har något att berätta. Premiär blir det passande nog redan på lördag då jag själv inte har möjlighet att skriva någon Motorbloggen, istället blir det premiär för Petters egen RallyX-blogg. Du hittar den precis som vanligt via Motorbloggen så inga nya sökvägar behövs för att ta del av Petters tankar. Tycket jag att detta är kul, att exklusivt för Sverige låta Er ta del av Petters tankar? Svaret är att jag tycker det är hur kul som helst och faktiskt även en liten bekräftelse på att Motorbloggen faktiskt verkar ha en funktion att fylla.

*
Mer Solberg, den här gången Argentina-aktuella Hennings son Oscar som är en av tio förare i 2016 2016 Drive DMACK Trophy. Ytterligare en nordbo är anmäld och det är Max Vatanen som även körde serien 2015.BloggDMACK Noterar också att britten Osian Pryce är anmäld och är jag inte helt ute och cyklar är detta samma Pryce som kör Spencer Sports svenskbyggda R5-Mitsubishi i den nationella delen av BRC. Premiär för cupen blir i samband med WRC Vodafone Rally Portugal.

*
BloggÅhlinEn av huvudfigurerna i just BRC är som bekant värmlänningen Fredrik Åhlin som kör R5-Fiesta i mästerskapet bort i ”UK”. I går var det dock något helt annat när Fredrik ihop med Frank Andersson, Anders Limpar, Patrik Andersson, Calle Halvarsson, Kim Martin, Tommy Söderström och Arne Hegerfors i mitten ställdes upp för fotografering. På Twitter ställer Fredrik frågan vad han gör där ihop med de andra sportprofilerna och dessutom i fotbollsdress? På detta kan jag inte svara Fredrik, men att Kristianstads nya image ”Orangea Staden” spridit sig så långt att man även lyckats få er att klä sig i ”brandgult” imponerar…

*
BloggAustralienBlåser rejält borta i Australien och i mitt i stormen finns finalen i årets WRC-serie Kennards Hire Rally Australia som körs med staden Coffs Harbour som centralort. Stormen handlar om rallyt ska köras eller ej då kommunen inte längre är villig att ge support till tävlingen. Senaste budet är dock att det ska arrangeras planenligt lovar tävlingsledaren Wayne Kenny i ett brev. Han berättar att det kommunala beslutet tagits emot med bestörtning av många, inte bara rallyfans. Rallyt är en viktig inkomstkälla för många i Coffs Harbour och inte bara där, hela New South Wales lever upp när rallyt är igång.
Riktigt vad som föranlett det tuffa beslutet framgår inte men nu menar arrangören att kommunen inte är ensam sponsor och att man inte heller står och faller med deras bidrag. Tävlingsledare Kenny är alltså helt övertygad om att rally körs planenligt i november 2016 men framöver måste man se sig om efter en mer positiv samarbetspartner än Coffs Harbour menar han.
Utan kommunalt stöd finns bara ett alternativ för Rally Australia, att hitta ”a new home” för framtida år!

*
BloggBjörnProblem om än inte tillnärmelsevis av samma kaliber har Kristianstads MK/Älmhults MK fått med en specialsträcka i helgens SilverKongen. Igår fick man ta det tunga beslutet att stryka SS3 från tävlingen.
Transportstyrelsen drog tillbaka tillståndet efter överklagan från en boende, berättar tävlingsledaren Björn Larsson.
Utan tillstånd är det så klart omöjligt att köra…
En tröst i bedrövelsen menar Björn är att det var en av rallyts kortare sträckor, åtta kilometer lång.
Därmed behöver vi inte ändra i tidsschemat då just den biten bara upptog tio minuter av tävlingen.

*
SilverKongen innebär barmarkspremiär för VOC Mekonomen Rally och deras nationella serier.
I den planering vi gjort för VOC Mekonomen Rallys nationella serier, kronjuvelen SverigeSerien och vår SommarSerie, så har vi inlett serierna tidigt och inte kört final förrän i slutet av oktober, berättar klassansvarige Roger Fransson.
I linje med detta så inleder vi även i år med SilverKongen och det blir i sanning en kickstart på sommarsäsongen. Dels för att tävlingen i sig är ett riktigt mandomsprov, långt och med väldigt utmanande sträckor men också för att det är ett så stort startfält klassen mönstrar.

Osbyparet Kim Nilsson/Peter T Modig är de största lokala hoppen i helgens SilverKongen som trea i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerien.

Ur lokal vinkel är A-klassen mest intressant och hur det ska gå för Osbys Kim Nilsson/Peter T Modig, (bilden) trea i SverigeSerien. Här leder jämten Per ”Pålle” Pålsson med Trollhättans Kristoffer Karlsson som tvåa.
Pålle älskar tekniska vägar men på de extremt svängiga och backiga vägarna nere i Skåne/Småland tror jag han får tufft att hävda sig mot i första hand Kim Nilsson, menar Fransson.
Kim som hade alla jordens motigheter i fjol blir också ett stående hett tips nu när sommaren drar i gång.
I B-klassen heter favoriten André Nygren medan Elias Lundberg har samma tryck i C-klassen. Detta trots att det blir premiär för honom i klassen.
Elias är en jättetalang och med alldeles färskt körkort så är det nu dags att åka på noter för första gången. Jag sträcker ut hakan och säger att det kan gå hela vägen, menar Fransson.

*
Inte bara SilverKongen som körs i helgen, även två dagars tävlingen tuffa Rally Gotland använder helgen för sin bidrag i kalendern. Dock med lite klenare startfält antalmässigt i alla fal,l än de senaste åren med strax över hundra anmälda. Storfavoriter får nog Björn Adolfsson, Peugeot med två raka segrar på ön och Jari Saarinen, WRC-Focus räknas som.BloggMartin
I 2WD-klassen med 29 bilar sätter jag ännu en gång min slant på Mattias Ledin. Av förklarliga skäl är det tunt med skåningar på Gotland i helgen. En som väljer bort SilverKongen är SMK Hörbys flitiga Gotlandsgäst Martin Nilsson/Johan Svensson med den röda Volvo 240:an.

*
BloggUSAFick idag ett trevlig och dessutom långväga mejl från notskrivaren Arne ”Jemba” Johansson som befinner sig i USA och jobbar med helgens tävling i Rally America, Oregon Trail. Arne skriver, ” Hej Tommy!
Tänkte berätta att det är inte bara i Sverige vi har problem med att hitta lämpliga vägar för våra tävlingar, utan det problemet är internationellt. Det gäller ju att gå försiktigt fram och stöta sig med så få som möjligt.
Till helgen förutser jag problem för arrangörerna av helgens deltävling i Rally Americas mästerskap. Nya SS5 och SS13 körs på en väg som nog egentligen byggdes bara för att användas av rallyförare med ”big balls” på de natursköna kullarna precis norr om Columbiafloden. Vägen erbjuder, förutom stor variation på rattvridning, även enorma vyer, som innebär en del stup, där man inte slår sig på väldigt länge om man åker av.
Tyvärr har nu naturen i det här området spårat ur och vägen var väldigt välbesökt av turister som beundrade en fantastisk blomning på de majestätiska kullarna  när vi gjorde noterna. Kan tänka mej att botanisterna som rest dit från när och fjärran för att få en naturupplevelse blir måttligt imponerade av att byta ut detta mot att tugga damm. Tyvärr måste jag säga att jag blir förvånad om detta blir en återkommande sträcka i rallyt framöver.
Hälsningar
Arne”.

*

I morgon fredag kommer tipset inför SilverKongen, blir nog mycket funderande i sängen i natt…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *