Premiär för Petter Solberg som skribent i Motorbloggen!

 

BloggSolberg kopia 3Idag inleder Petter Solberg en ny karriär vid sidan av de framgångsrika han redan har i rally och rallycross, den norske världsmästaren börjar skriva sin RallyX-blogg i Motorbloggen. Jag säger bara välkommen Petter och hoppas att du här blir lika framgångsrik med dina ord som du är bakom ratten!

*

De två senaste säsongerna har jag levt drömmen och vunnit VM-guld i rallycross. Vad som ses på TV är bara fasaden av det enorma arbetet som ligger bakom succén. Mekaniskt arbete, organisering, logestik, leverantörer, catering och PR/sponsorer/media. Jag är stolt över att presentera historien om mitt äventyr i rallycross-VM här i Motorbloggen.

*

Endast det bästa är bra nog.

BloggSolbergST3Du kan se dem i bakgrunden på TV eller ute ur fokus på foton tagna i depån( bilden: Mekaniker Staffan Andersson,Glimåkra in action i Montalégre). Det är fötter som sticker fram under bilen, huvuden på väg ner i motorrummet, bakom en datorskärm eller över kokande grytor i köket. Utan mitt team skulle det inte ha funnits någon dubbel FIA World RX mästare Petter Solberg. Här är en hyllning till mina bästa vänner, hjälpredor och familj: Team PSRX.
Jag har varit i otaliga diskussioner angående vikten av ett bra team, och om rallycross (motorsport i allmänhet) bör anses som en lagsport. Min uppfattning är ett tydligt JA! För att jag ska kunna köra rallycross måste jag ha ett team runt mig. Hur bra teamet är, avgör hur bra jag är.
Mitt team är handplockat. Jag har satt ihop en grupp människor som har samma mål som mig. De vill vinna lika mycket som jag vill vinna. Och de gör vad som krävs oavsett hur ”omöjligt” det kan verka.
Det är människor med fruar/män, sambos, barn, familj och vänner hemma. De är också en viktig del av vårt team som vi gör vårt bästa för att ta hand om. Livet i RX-världen är hårt och man är borta långa perioder. Då är det viktigt att veta att de som är hemma stödjer oss fullt ut i vår strävan av att uppfylla våra mål och drömmar.

*
BloggSolberg3Upptakten till säsongen 2016 och första tävlingen i Portugal (bilden:Solberg, Hansen och Block på startplattan i Montalégre)är det bästa exemplet på hur vi tänker och utför vårt jobb i Team PSRX. Med ombyggnation av stora delar av förra årets ”guldbil”, satte vi in stora resurser för att få den 100 % konkurrenskraftig till säsongsstart.
Vi åkte till franska Loheac, fem veckor innan säsongen började, och fick där ett bra första intryck av de ändringar vi gjort med bilen under vintern. Utrustningen lämnades sedan i Frankrike och vi återvände hem för att arbeta på reservdelar och detaljer under påskveckan. Veckan efter möttes vi igen i tyska Estering innan vi avslutningsvis begav oss till Lousada, Portugal, veckan innan tävlingen.

*
BloggSolbergKort sammanfattat om jobbet som ledde oss till succén: Nästan alla andra VM-team kom också till Lousada ( bilden, från testen i Lousada) och försvann. Vi kom först och reste sist.
Först natten till fredagen innan säsong start kände teamet och jag att vi hade en konkurrenskraftig bil, så då packade vi ihop och reste upp till VM-banan i Montalegre.
Vi har lagt ner så mycket jobb under vintern, så det hade känts meningslöst för oss att komma upp till Montalegre med en inte tävlingsklar bil. 9-10 mekaniker, medhjälpare och mig själv har de senaste tre veckorna jobbat dygnet runt i ett litet tält med bara tak som skydd mot regn, snö och hagel i Lousada.

*
Uppskattningsvis har vi ändrat 70 % av bilen från förra säsongen. De största förändringarna som är gjorda är geometri och viktfördelning. Vi ansåg att de var något av det viktigaste att ändra på, då vi sett utvecklingen och framstegen i andra fabriksteam. Ser man till resurser så ser vi Peugeot, Hoonigan, EKS och Volkswagen Sverige som våra storebröder.
Det enda vi kan slå dem i är passion och engagemang.
Efter segern i Portugal har jag tänkt mycket på vår väg dit. Vi har mött många utmaningar, men alla i mitt team kämpar tillsammans i vått och torrt. Sammanhållningen är den viktigaste egenskapen ett team kan ha. Vi hade inte räknat med seger i säsongsstarten och räknar inte heller med att vi fortsättningsvis kommer att vinna. Men det vi nu vet efter tävlingen i Portugal är att den bör återspegla säsongen 2016.
1) När det ser som mörkast ut (efter lördagens körning) måste vi ändå behålla tron på vår plan och strategi. Ska man nå framgångar i en VM-tävling och vinna, måste man först komma helskinnad genom fyra kvalomgångar samt semi och final.
2) Var förberedd! Du kan aldrig ändra ett dåligt resultat i efterhand.BloggSolberg2
Jag vill rikta ett stort tack till mitt team för er fantastiska insats, före och under tävlingen, jag vann den tack vare ER.
Petter Solberg

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *