Tuff WRC inledning i Argentina, Mads, Mikko och Ott borta, MSR är klasstätt, William yngst i RallyX och rädda mig, köp lotter…

So far so good, efter två körda sträckor håller mitt WRC-tips till Rally Argentina riktigt bra. Rally Argentina 2014Sebastien Ogier leder och Kris Meeke är femma, helt enligt mina planer men däremellan har det mesta gått åt h-e om man säger. Mads Östberg slog bort ett hjul efter 16 kilometer på sträcka två och då hade redan Mikko Hirvonen för länge sedan gjort Fiestan trehjulig, kom bara sju kilometer.  För tillfället tre Polo i topp, Ogier, Latvala och Mikkelsen medan Hyundais Thierry Neuville är fyra.
En som fått stora problem direkt är också Neuvilles teamkompis Dani Sordo som var snabbast på shake down. Spanjoren tappade massor av tid på andra sträckan och passerades även av Robert Kubica. Strax före start på  trean sågs han och co-drivern med Hyundaihuven uppe och mekande kring turbon. Mitt tips, det är kört!

*
Kört är det också för Ott Tänak i WRC2 som använde samma sten som Mads Östberg och, konstigt nog med exakt samam resultat.

*
Inte ens kört blev det för Yazeed Al-Rajhi och åtta chilenare som nekades start i Argentina med ett enkelt ”Not Authorised” i anmälningslistan. Ett beslut som innebar att startfältet minskade från 38 bilar till 29. Problemet påstods vara ”the paperworks” på rallybilarna som inte var OK…

*
Rutinkollen på Midnattsolssrallyt anmälningslista visar att man nu passerat ”taket” och har 123 anmälda. Såklart är det nu inte tal om efteranmälningar, tiden går inte ut förrän på torsdag så det kommer att bli gallring.
I rallyt finns tjugotre klasser men inte ens hälften av dessa har någon alls anmäld. Enbart i elva klasser finns namn och helt ärligt, det är bara i fyra av ”fortåkarklasserna” som man kan säga att det blir konkurrens om segern. Dessa fyra svarar för totalt 68 anmälda medan övriga sex tillsammans bara är runt tjugo bilar då Regularity fått ihop 29 ekipage. Detta apropå den ständiga diskussionen om att det finns alldeles för många klasser i rally. Men ska man hylla tanken på ”alla ska med” som i rally blir ”alla ska vinna” så blir det så här…

*
SBF:s Magnus Lampert är övergripande förbundskapten och Ronny Larsson koordinator för rallycrossens nysatsning på ett landslag, Sweden National Team Rallycross. Laget består av:
Anton Marklund, Boliden, Peter Hedström, Torsby, Robin Larsson, Svenljunga, Daniel Lundh, Karlstad, Erik Färén, Götene, Ramona Karlsson, Kil ,Timmy Hansen, Källby och Johan Kristoffersson, Arvika.
För de som kör i rallycrossens svenska Supercar-klass är det premiär till helgen i samband med att STCC och RallycrossX premiärkör på Knutstorp.


- Jag tror att det är bra och viktigt att ha en bra och stabil serie hemma i Sverige. Grundstommen ligger här sen måste vi ha spjutspetsarna internationellt, menar Ronny Larsson.
Men det är viktigt för svensk rallycross att vi har en bra serie och nu kommer Supercar Lite-klassen också som gör att vi kan få ett naturligt steg in mot Supercar-klassen. Det känns som att vi är på rätt väg. Kan vi förvalta det här väl så kommer vi ha flera internationella förare i framtiden!

*
Mer Rallycross, BloggWilliamTomelillas William Nilsson blir säkerligen yngst i Supercar Lite och det blir hektiska timmar innan han står på startlinjen i morgon.
– Bilen landade inte förrän i natt och jag kommer enbart hinna testa bilen några varv på banan innan allvaret börjar, så de e bara att ta de lugnt, säger talangen William Nilsson.
William Nilsson körde 2013 sin första Rallycross säsong. Succén var given då han vann 3 deltävlingar och blev tvåa i 3. Slagen i serien med endast en poäng och en andra plats totalt i JRX Cup, en juniorklass i Rallycross EM.
Så kul det är att det nu är klart, tyvärr blev det ju inget av JRX Cup till detta året, då det blev för lite förare, så serien är nerlagd, berättar William och fortsätter.
– Att jag nu får chansen att vara med från början och lära mig i Supercar Lites i Sverige är en stor fördel för mig och min utveckling.
– Jag är laddad för att köra, helt klart, men jag kommer enbart att köra för att lära mig. Inte för att vinna, de kommer jag att få chans till längre fram.

*
Nog om STCC och RallyX, kunde lätt fyllt tio Motorbloggar med allt infomaterial som landat i mejlkorgen men någonstans får jag sätta gränsen.BloggMotor Måste ändå puffa för lördagens ”Motor” i Kristianstadsbladet där vi besökt välkända Memphis Racing som kör V8 Thunder Cars. Välkända i racingvärlden men doldisar i Åhus. Missa inte heller ”Heta listan” och ”Motorstopp” där Radio Kristianstad får sig en släng…

*
Den nya startordning som infördes i Södras RS-DM gick på pumpen redan i deltävling två. Efter påpekande här i bloggen ändrades dock ordningen till den korrekta i god tid före tävlingen. Nu är det samma visa igen i Eslövs Färs & Frosta Specialen den 15 juni där man kan läsa i inbjudan ,
13. TillΌtna bilar, bilklasser och startordning.
Bilklasser enligt gällande DM-reglemente i RS.
Startordning: Juniorer, A-, B- och C-förare. Flytande start tillämpas.”.
Alltså har Eslövsgänget kopierat fjolårets startordning och inte noterat att det är ”nya tider”. Förhoppningsvis anammar man Svedalas sätt att hantera problemet som ”gjorde om, gjorde rätt”…

*
I går köpte jag två lotter i South Swedish Rallys ”Rallybils lotteri”. Valde nummer 15 och 18 och visst vore det en ödets ironi om vinsten skulle utfalla på något av dessa nummer. Tänk om jag skulle vinna enBloggGolfvinstGrön Golf” och tänk hur kul folk skulle tycka det var att jag hade en grön rallybil. Så snälla, snälla köp lotter i lotteriet, ju fler sålda lotter desto mindre är chansen att just jag blir ägare till ”Kermit”!

*
Lite mer South Swedish Rally som även är deltävling i Tjej-RM. Drar en egen slutsats, om man är tjej och vill köra rally ska man heta något med ”Lin” i förnamnet. De fyra som hitintills är anmälda är Lina Jonasson, Ydre, Lina Björklund, Rättvik, Linda Sjölin, Flens MS och så hon som sticker ut lite extra Evelina Olofsson, Hofors. Ungefär som i Frankrike där alla ska heta Sebastien och i Göteborg är det väl Glenn som gäller…

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *