Succédebut för Mattias i STCC, dyr nota efter Hirvonens WRC-miss, Nalle till MSR och ”fadder” i besiktningskön.

Vilken drömdebut i STCC det blev för 19-årige Mattias Lindberg, Hässleholm kör STCC för Brovallen Design och Team KIA.Vankivakillen Mattias Lindberg, seger i årets allra första race med ”Kian”. Nu hade Mattias lite flyt och körde ”inte snabbare” på träningen än nionde tid vilket innebar perfekt startpostition i ruta två. Tog inte mer än ett par varv innan Mattias gick upp i ledning, passerade BMW-åkaren Erik Jonsson och tog den position som han sedan aldrig släppte.
Det här är fantastiskt! Jag är så glad och nu kan jag också köra mer avslappnat i nästa race, jublade Mattias efteråt.
Där gick det inte fullt lika bra, en åttonde plats men som helhet ändå en fantastiskt insats av ”Dans påg”.
Team Kia:s teamchef Tobias Johansson var lika jublande glad över en fantastisk start på samarbetet och säsongen.

Första segern för Team Kia i STCC!
– Helt jäkla fantastiskt. Visst vi hade lite flyt och tur men hela teamet har gjort ett otroligt bra jobb och Mattias gjorde ett perfekt race. Det här är helt underbart!

*
Det blev en mycket händelserikt start på årets säsong på Ring Knutstorp. Volvoförarna Fredrik Ekblom och Thed Björk hade en lång fight i slutet av loppet där de körde sida vid sida med en hel del kontakt under flera varv. Regerande mästaren Thed Björk hade innan dess haft en tuff fight med Richard Göransson och Linus Ohlsson som ledde till den första av två perioder med säkerhetsbil och som tvingade Linus Ohlsson att bryta.
Finska talangen Emma Kimiläinen såg också ut att vara på väg mot en bra STCC-debut och poäng när hon och prins Carl-Philip hade en sammanstötning som avslutade bådas race. Riktigt hett gick det också för Andreas Wernersson vars STCC-debut gick upp i rök när hans Kia började brinna.

*
Stort grattis även till Kristianstads Jens Edman som visade att han blir ”the man to beat” i V8 Thunder Cars. Placeringsraden etta-tvåa bevisar onekligen detta!

*
I WRC Rally Argentina blev det även där en dramatisk inledning där i synnerhet Hyundai drabbades hårt då både BloggNeuvilleNeuville och Sordo tvingades bryta med tekniska problem. Problem i betydligt större omfattning orsakade Mikko Hirvonen när han åkte av i en vänster-höger kombination bara sju kilometer in på inledningssträckan.
– Mitt misstag, missade en not och kom alldeles för fort in i böjen och körde i en jordvall, erkände Fordåkaren.
När Fiestan väl kom tillbaka till service gjorde bossen Malcolm Wilson ett snabbt överslag på vad det skulle kosta att få ordning på bilen till omstart. Han kom fram till 75 000 pund eller i runda slängar åttahundra tusen kronor. På den specificerade räkningen skrev Wilson.
– Fixa framdelen på buren, byta alla fyra stötdämparna plus fjädring, ny växellåda, ny bakdiff och till sist fyra nya bromsok, summa åttahundra laxar!
Allt detta för en enda sketen missad not…

*
Efter två körda sträckor på dagens etapp är detRally Argentina 2014 Jari-Matti Latvala som leder 21 sekunder före Sebastien Ogier. Trea är Kris Meeke men nästan två och en halv minut efter. Fyra Andreas Mikkelsen som har en stenhård fajt med Robert Kubica, skiljer bara sex sekunder.

*
Midnattsolssrallyt tuffar på och har nu 127 anmälda och där två riktiga profiler är bland de senaste i listan. Björn ”Nalle” Johansson i Kadett GT/E:n behöver väl knappast någon presentation och så kanske landets snabbaste klassikeråkare ”över tid”, Tony ”Roten” Jansson, som vanligt i en Escort.

*
Tror inte jag är ensam om att vara nyfiken på hur Rallyklassikerna ska agera efter att anmälan stängt till deras egna stora arrangemang Classic Rally sista helgen i juni. Nästan exakt hälften anmälda som enligt inbjudan krävs för att tävlingen ska genomföras, 42 bilar mot de åttio som är minimum. På hemsidan är det tyst. Inte en rad om hur tankarna går om man ställer in för tredje året i rad eller chansar på att intresset stiger i takt med att vädret blir bättre? Vad vet jag…

*
Fick igår höra ett intressant förslag om hur man skulle kunna minska ”tjafset” när rallybilarna ska besiktigas. Alla som någon gång varit med om en tävlingsbesiktning vet att förarna lätt kan bli lite ”irriterade”. Eller som en rallyåkare en gång beskrev det,” när man åker hemifrån drar man sprinten till handgranaten, sedan ska det inte mycket till för att den ska explodera”.
Förslaget var att de populäraste bilarna som Volvo 240/940, Golf, Toyota, Opel Kadett/Corsa och kanske till och med Ford skulle ha en egen ”fadder” i besiktningshallen. En ”fadder” med stor erfarenhet av just sin bilmodell och helst även själv aktiv med samma bil. En sådan person menade förslagsställaren, vet oftast exakt vad som är tillåtet eller inte på just sin bilmodell. Något som kan vara svårt för en vanlig tekniker att veta. För mig känns det helt omöjligt att kräva av teknikerna att ha kunskap, in i minsta lilla skruv vad som är godkänt på alla rallybilar som finns. Med en sådan ”fadder” i hallen skulle det vara enkelt för teknikerna att konsultera denna och få svar, godkänt eller ” backa ur hallen”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *