TTA leder just nu före STCC, mitt förslag till Rally-SM och Motorbloggen vinnare igen!

Har varit lite tyst om ”racingkriget” STCC versus TTA/Elitserien och jag vet inte riktigt vem som leder för tillfället. Känns dock som att Janne Flash och hans ”hang arounds” är några billängder före Johan Stureson och STCC just nu. Inte minst beslutet att slänga ut Stureson & Co från Göteborg måste ha känts trist. Bob Huzell kontrade då i sin tur med, ”vi har en serie som täcker hela landet från Sturup i söder till Östersund i norr” och den har Flash svårt att kontra som jag ser det…
Men ett trumfkort till spelar Elitgänget ut, Porscheesset Fredrik Larsson nysatsar med West Coast Racing och han förklarar.
– Jag är rejält laddad och det här är något jag har arbetat hela vintern för att få klart, säger Fredrik.
– En ny utmaning där jag ska möta Sveriges bästa racerförare och det är en utmaning jag verkligen ser fram emot. Jag går in i det med en hög ambition, jag ska vara med och slåss i toppen. Det är många mycket snabba förare med och det kommer att bli viktigt att få till allting perfekt för att vara med och slåss i toppen.
Så långt Larsson från Falkenberg och självklart är det en ”BMW” han ska köra.
Fick lite mothugg på gårdagens blogg om Vinterpokalen i Sandviken, andra deltävlingen i Rally-SM. ”Mothuggaren” tyckte jag var lite snett ute och menade att drygt åttio startande inte var fy skam och jämförde med Rally Sweden som var betydligt färre. Menade också att man inte skulle se på kvantitet utan istället prioritera kvalitet. Inget som jag har några problem att hålla med om, men är lite undrande över hur man ska få ihop ekonomin med bara ”ett fåtal kvalitetsåkare”? Redan nu är det skakigt och Katrineholm hoppade ju av årets Rally-SM just på grund av ekonomin. På något vis måste där fram slantar annars går det inte att arrangera varken Rally-SM eller ”Knäckebröhultsvängen”, så enkelt är det!
Har ett gammalt SM-förslag som jag tror mycket på, men tyvärr verkar jag vara ensam om detta. Förslaget är att man gör DM-serien till en kvalserie för SM. Distrikten skickar då de två första i DM-tabellen plus några andra som ”wild cards” till en SM-final. Med tolv distrikt och fyra SM-klasser med två förare i varje plus ”vildkorten” borde det bli ett startfält på ungefär hundra ekipage.
Istället för till exempel fria starter som är belöningen för DM-vinnarna i Södra, kunde distrikten slanta in motsvarande summa till finalarrangören. Då borde det vara möjligt att hålla så pass låg startavgift för SM-åkarna, typ 2000 kronor att alla som är uttagna har råd att vara med. I finalen koras så fyra Svenska Mästare. Mitt förslag menar jag skulle höja statusen både på SM och inte minst DM som verkligen behöver en höjning. Motsägarna menar att det blir orättvist med ”all in” i en enda tävling.
– Tänk om man får bryta med tekniskt fel fast man varit snabbast under hela året, är ett argument.
Men herregud, det är väl samma förutsättningar för alla sporter.? Kommer du till OS och bryter foten då är man också väck. Ett fotbollslag där målkungen blir skadad i VM-finalen o.s.v.
Hur som helst tror jag att man måste tänka om i Rally-SM framöver, där är jag överens med min ”motsägare”. Det är ingen självklarhet att alla som vill ska få åka SM, utan här ska bara de allra bästa göra upp om medaljerna!

Vi kan sträcka på oss, alltså vi motorintresserade. Senaste bloggstatistiken kom idag och vi krossade ”boll och puckälskarna”. Motorbloggen har under de senaste fem veckorna haft 39 731 läsare, nästan exakt dubbelt så många som följde Fotbollsbloggen. Noga räknat hade fotbollarna 20 615 besök, handbollsälskarna var 16 452 och klart sist ”hockeyloversarna” med bara 5 979 klick. På något vis vill jag lyfta detta en nivå och vill dra nya växlar. Växlar som att siffrorna visar på det stora motorintresset som finns men som tyvärr negligeras mer eller mindre totalt av media.
Tack alla trogna läsare och så länge ni vill, kämpar jag på!

5 svar på “TTA leder just nu före STCC, mitt förslag till Rally-SM och Motorbloggen vinnare igen!

  1. Det är alltid lika intressant att läsa din blogg Tommy och du skriver med glimten i ögat och det gör att det blir en go stämning i din blogg
    tack för alla goa skratt och för all fakta hälsningar från Sri Lanka. Kent Åkesson

  2. Hej Tommy!

    Jodå, man kan visst köra ett SM rally med 80 startande och ändå generera vinst. Det har vi gjort på 3 SM tävlingar under 2000-talet.
    Vi skulle kunna dra runt det på 60 startande.
    Men det är ju lite olika förutsättningar för oss arrangörer.
    Men många arrangörer har svårt för att ”förnya sig”. Redan 1993 började vi i Hässleholm att köra sträckorna 2 gånger. Där är mycket pengar att spara. Men när ”vaknade” resten av SM-arr för detta, trots att jag och Tore Lax (som utskotts ordf.) propagerade för det!!

    C G 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *