Tidemand vinner Vinterpokalen, Sääw/Hörbing utmanar och rattlås på VOC.

Nu har jag fnulat färdigt på tipset till Vinterpokalen i Sandviken, andra deltävlingen i Rally-SM som drar igång om några timmar. Tyvärr verkar det inte vara så där mycket jättevinter här heller, utan påminner en del om förhållandena i Uppsala. Hans ”Kräbbleboda” Johansson gav mig en telefonrapport igår som konfirmerade misstankarna.
– Men nu skiter vi i det, för nu ska vi gasa, var Hasses recept för en lyckad helg.
Rallyt drar igång ikväll med en kort publiksträcka, innan det är på ”riktigt” imorgon lördag med sju tuffa sträckor. Tre skåningar finns på plats, ”Kräbbleboda” den här gången med Mathias Bengtsson som co-driver. Vadå den här gången, han läste väl i Uppsala också? Nu är Kräbbleboda så smart att han har två bisittare som heter likadant för att slippa ändra namnet på sidorutorna. Den här gången åker ”Benke” från Lönsboda medan ”den andre” är i USA och får lite sol. Målsättningen är solklar från den gröne 240:an, på pallen!
Thord Johansson med Emil Månsson som ”kamrer” har värmt upp med lite iskörning på Ringsjön och kommer därför ”mycket bättre” förberedda än till Uppsala. Kopplingen är ny på Volvon, så nu dj-lar…
Siste skåningen är Jonas Olsson som ska försöka upprepa fullträffen från premiären. Kan bli tufft, men Jonas är med där uppe det är jag helt övertygad om!
Då kör vi tipset:
Trimmat 4WD.
1. Pontus Tidemand Skoda S2000
2.Eddie Hörbing WRC-Focus
3. Per-Arne Sääw Skoda S2000
4. Mats Jonsson WRC-Escort
5. Jari Saarinen WRC-Focus
Tidemand tar det igen, milen plus tempot i Rally Sweden betyder att han lyfter mot seger och tror jag SM-guld så småningom. Tror även att Sääw kan vara med på allvar den här gången, tvekade lite mellan tvåa och trea. Fastnade för trea med Hörbing precis före. Fast stämmer samarbetet till hundra procent mellan Sääw och Kalle Lexe, då får nog även Tidemand se upp!
Trimmat 2WD.
1. Tobias Söderquist Toyota
2- Leif Peterson Toyota
3. Johan Holmberg Suzuki
4. Johan Carlsson Toyota
5. Stefan Jonsson Golf
På hemmaplan bryter Söderquist ner Peterson igen. Där bakom är det sedan näst intill omöjligt att tippa. Bäste ”sydlänning” i Uppsala var Skillingaryds Henrik Lennartsson, men att lyckas med att bli femma i helgen är nog att begära för mycket. Tuffare motstånd den här gången.
Otrimmat 4WD.
1. Jimmy Joge Mitsubishi
2. Jocke Nyman Mitsubishi
3. Patrik Johansson Mitsubishi
4. Mats Thorszelius Subaru
5. Hans-Erik Weng Mitsubishi
Någon gång måste oturen släppa för klassens snabbaste förare Joge och det blir nu. Weng puttade ut Robin Friberg från Topp-fem, Rally Sweden passet har gett nya muskler…
Otrimmat 2WD.
1. Victor Henriksson Ford
2. Mattias Jirvelius Ford
3. Jonas Olsson Ford
4. Torbjörn Karlsson Ford
5. David Pettersson Ford
Victor gör comeback och inbillar mig att han har ett snäpp högre tempo efter fjolårets VM-race. Jonas Olsson rår inte på Jirvelius men leder SM-tabellen ändå efter helgen.
Nu borde någon säga till mig ”lyyycckaaaaaaaa tiiiiiiiiiiilllll” men det är där som vanligt ingen som gör. Istället slipar man runt om i landet knivarna för strimling av en styck okunnig Motorbloggare på söndag. Jag ger mig inte, en gång måste det lyckas…
Till sist vill jag bara uppmana alla som har VOC:are, Grupp E eller annan rallybil som får köras på gatan, kolla rattlåset innan du besiktigar. En ny regel trädde i kraft den 29 januari hos Bilprovningen, ”rattlåset måste vara i funktion” även om det är en ”rallybil”. Utgår från att alla rallyåkare plockat bort rattlåset då det kan om oturen är framme gå in och låsa ratten, t.ex. vid tunga landningar med mera. Ren tur att jag fick reda på detta av en som är verksam i branschen, inget rattlås blir med automatik en tvåa vid besiktningen. Regeln gäller dock bara från 1976 och nyare. Tur att Silver-VOC:en är en 75:a!

6 svar på “Tidemand vinner Vinterpokalen, Sääw/Hörbing utmanar och rattlås på VOC.

  1. HAHAHA, precis när T71ZO kom och alla skulle regga om så var det rattlås BORT som gällde hos svensk bilbekämpning, jag är inte förvånad att dom ändrat sig nu, det är nog lika bra att sätta snabbfäste så man kan ordna det så som dom vill ha det i besiktningshallen!

    1. Hej Jimmy.
      Du har nog lösningen, snabbfäste på det mesta så blir alla glada. Hade ingen riktig koll på detta med T71ZO vad det innebär (spelar egentligen ingen större roll vad där står, för jag begriper det inte ändå), men står där rattlås bort, så är det lite märkligt…
      MVH
      Tommy

  2. Det finns värre problem än rattlåset… Det är numera ett krav att airbagsystemet fungerar på alla bilar som haft det från början. Ingen airbag får vara demonterad och aribaglampan får inte lysa eller vara ur funktion. Hur löser man det på en 940 VOC eller en modern GrE-bil? 

    Men skyll inte det på Bilprovningen, det är transportstyrelsen som sätter reglerna, bilprovningen har ingenting att säga till om….

    1. Hej.
      Jag ville inte skicka airbagen med i samma paket, men det visste jag också. När kom airbag på 940, trodde de var allt för gamla?
      Helt rätt är det Transportstyrelsens beslut och ingen annans. Men visst är det skönt att ha en 64:a Kadett och en 75:a VOC…
      MVHTommy

  3. Ja visst är det roligt det där med airbagen. Jag hade det nämligen i min 240 som jag byggde VOCare av, kan dock meddela att den inte sitter kvar 🙂 jag är inte så sugen på att trassla in mig i den på sträckan när den börjar leva sitt egna liv.Det har inte varit några problem hos bilprovningen än så länge, peppar peppar ta i trä.

  4. Men jag kan bara rekommendera alla att avvakta lite med att börja bygga om nåt på sina bilar. Rykten säger att det snart kommer förtydligande/tolkningar av reglerna där det kommer skrivas in lite undantag bl.a. för rallybilar.

    Dock är det bara rykten och inget jag fått bekräftat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *