Trippel Toyota avslutade WRC 2023, Mikkelsen/Eriksen bestämmer i WRC2, Arai skrev lite 2WD-historia, SS-chef blev uppsträckt av FIA, SRC:kalendern för -24 klar, fler cuper på gång (?), ”Mini-Kongen” positiv comeback och dags för Rallybio i Hörby.

Då är WRC 2023 avslutat med ”FORUM8 Rally Japan” som sist ut och  där avslutningen blev betydligt lugnare än början.

Foto: Toyota GAZOO Racing WRT

Elfyn Evans/Scott Martin körde hem segern och säkrade då även andra platsen i VM bakom redan klara Kalle Rovanperä/Jonne Halltunen. 34 poäng skilde de båda Toyota-åkarna åt medan trean Thierry Neuville var hela 61 poäng efter Kalle. 

Foto: Toyota GAZOO Racing WRT

Tävlingen var Takamoto Katsuta och Aaron Johnstons och som jag garanterar hade vunnit om inte #18 hade åkt av vägen  på andra sträckan.

Foto: Toyota GAZOO Racing WRT

De 2.30 Katsuta tappade här plus ytterligare 1.10 för att han kom för sent till SS3 efter reparation, kördes i princip in på resterande sträckor. Bland annat tog han nio sträcksegrar och passerade även Ott Tänak mot slutet vilket gav femte plats och massor av råg i ryggen inför 2024. För en gång skull hade Esapekka Lappi/Janne Ferm en tävling utan misstag och då blev det en fjärde plats men utan någon möjlighet att nå pallen. Istället var det annat som gladde Hyundai-föraren.

Vi slog ”Seb” (Ogier) på två sträckor, då måste vi vara nöjda!

*

Foto: Skoda Motorsport

I WRC2 visade Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen vem som bestämmer bland Rally2-åkarna. VM-titeln var säkrad redan före Japan men för att understryka det hela, så vann man även finalen. Tvåan Nikolay Gryazin var långt över minuten efter och slutade nu fyra i WRC2.

Tvåa här blev Gus Greensmith/Jonas Andersson som inte körde i Japan och samma sak för trean Yohan Rossel. Polacken Kajetan Kajetanowicz slutade femma men kunde i gengäld glädja sig åt slutseger i ”WRC2 Challenge” med sin Skoda.

*

Är inte säker, men det tillhör inte vanligheterna att en 2WD-åkare tar sig in på totallistan i en WRC-tävling, men i Japan skedde det.

Foto: Okänd

Tidigare VM-föraren Toshi Arais son Hiroki svarade för denna bedrift med en Peugeot 208 Rally4 och tog tionde plats. Efter sig hade han en hel flock Rally2-bilar men även Thierry Neuville.

Arai var tidigare en del av Toyotas junior-program och körde i flera år för Tommi Mäkinen med Ford Fiesta R5 med målsättningen att bli en ny Katsuta. Nu lyckades detta inte fullt ut, men i helgen visade ändå 30-åringen att där finns ett stort mått av talang hos honom. Senast någon gjorde samma bedrift med 2WD var i ”WRC Rallye Turkey” för 13 år sedan. Då körde tysken Aaron Burkart en Suzuki Swift S1600 till samma placering som Arai gjorde i dag.

*

Bittert för M-Sports Greogire Munster som länge skuggade Andreas Mikkelsen med sin Fiesta Rally2. Men tre sträckor från mål tog det roliga slut för luxemburgaren och det blev ”off road”. Dramat på sträcka nio där Thierry Neuville tilläts starta innan sista förbil kommit i mål, fick efterspel. Sträckchefen drogs i örat av FIA efter att Nevuille tvingats väja för bilen när den stod parkerad vid sidan av vägen. Sträckan rödflaggades och sträckchefen ansågs ha brutit mot artikel 12.2.1.h i FIA:s Sporting Code, ”En allvarlig och osäker situation inträffade eftersom sträckansvarig startade sträckan utan att försäkra sig om att det var säkert att göra det.  Detta berodde främst på att förbil A inte följde anvisningarna som gavs vid tre säkerhetsgenomgångar före evenemanget ,att inte stanna på sträckan efter att ha startat”.

*

I går var det prisutdelning för Svenska Rallycupen i Katrineholm men där man också släppte kalender för 2024.

Allt var osäkert in i det sista, men efter ett telefonsamtal började hjulen snurra igen och på ett par dagar var sista pusselbiten på plats, förklarar SRC:s Crister Nystrand nöjt.

Foto. Tommy Svensson

Det har varit en hård kamp mot klockan för att få en kalender klar, och vi är faktiskt sent ute mot vad vi och de tävlande önskar. Fyra deltävlingar har varit klara en tid, men inte förrän under tisdagens kväll kom så sista beskedet som säkrade 2024 års säsong.

Nystrand förklarar också det som alla vet idag, hur svårt det är att hitta tävlingsdagar i dagens ”cup/mästerskap-träsk”. Allt fler tävlingar körs numera i augusti-september vilket också försvårar att få till en bra spridning.

Våren är tuff att hitta större tävlingar, samtidigt är konkurrensen hård för att undvika onödiga kalenderkrockar med t.ex. SM-serien, men efter tisdagens besked fick vi en tävling i juni och allt var klart, berättar Nystrand.

Tävlingskalender 2024:

 18/5: Violen-Rallyt, Flens MS.

 08/6: Kolsvarundan, Kolsva MS.

 03/8: Kullingstrofén, Kullings MS.

 31/8: Emiltrofén, Vimmerby MS.

 28/9: Marknadsnatta, Västra Östergötlands MK.

*

Därmed är de två ”stora cuperna” klara med sina kalendrar för nästa år, Svenska Rallycupen och Bilsport Rallycup. Även Rally-SM har släppt sina tävlingsdagar så nu är det bara ”Supercupen” och ersättaren till SSRC som ännu inte publicerat hur 2024 kommer att se ut. Att det är trångt med tävlingsdagar vet vi och ser även  att det är klart med en lätt kopia av BRC i Mellansverige. Även om cupen ska finnas i befintliga tävlingar gör det inte trängseln mindre. I går i Hässleholm Södras rallymöte kom där även lite luddigt, att det även här nere planerades för en ny cup utanför DM. Vilka tävlingar eller upplägg nämndes dock inte.

*

Utanför DM men som deltävling i helt nya Svenska SprintRallyCupen (SSRC) återstartar Kristianstad MK som grusrally-arrrarngör med ”Mini Kongen” den 15 juni. En mjukstart förklarar Björn Larsson med mångårigt förflutet som tävlingsledare i ”Kong Christian Race”.

Vi vill verkligen känna oss för och inte gapa över för mycket. Därför väljer vi att enbart ingå i SSRC som känns ganska lagom.

Två sträckor ska köras två gånger planerar KMK för och tävlingscentra blir Osby precis som när man samarbetade med Älmhults MK i ”Silver-Kongen”. Ett samarbete som pågick i några år i mitten av 2010-talet och som var mycket uppskattat.

Foto: Tommy Svensson

Till exempel hade tävlingen som SSRC-premiär runt 200-startade 2017 och där Stoffe Nilsson/Jesper Johansson tog hand om segern före Joachim Grahn/Rickard Nilsson. Behöver jag tillägga att det känns väldigt positivt att en sådan anrik rallyklubb som Kristianstad gör comeback som rallyarrangör. Många ”Gilla” på detta! 

*

Fortfarande är där några platser lediga till Henrik Åkesons ”Rallyfilm-visning”Hörbys biograf ”Metropol” nu på lördag den 25 november klockan 18.00. Biljett bokar du on-line på Metropols hemsida https://metropol.internetbokningen.com/chap/bookforestall/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *