Rovanperä och Ogier delar Toyota 2024, är Ogier av segare virke ?, Meeke i Toyota-overall, Höljes kräver förändring för att stanna kvar i World RX, får Paddon ny co-driver och ”klart som korvspad” med ny SBF-strategi.

Ingen rök utan eld så där var en stor del sanning om ryktet att Kalle Rovanperä själv önskade trappa ner tävlandet efter sin andra raka VM-titel. Idag presenterade Toyota Gazoo Racing sin line up för 2024 och där då Kalle kommer att dela bil med Sebastien Ogier. Kalle har skrivit flerårskontrakt med Toyota och kommer ihop med Jonne Halltunen att köra utvalda rallyn under 2024 vilket ger honom mer tid att även utveckla sin färdigheter i ”Drifting”. Att beslutet är hans eget är helt klart och det var också en nöjd dubbel världsmästare som kommenterade dagens nyhet.

Foto: Toyota GAZOO Racing WRT

Nästa år kommer jag bara att köra några av tävlingarna i WRC och den största anledningen till detta är att jag har kört rallybilar i 15 år redan, vilket är ganska lång tid.

Kalle berättar även hur psykiskt och fysiskt pressad han känt sig. 

Jag kände att detta skulle vara ett bra tillfälle att ta ett år för ladda batterierna och sedan komma tillbaka igen på heltid för att kämpa om mästerskapet igen med en full attack.

Sebastien Ogier med åtta VM-titlar och Vincent Landais kommer alltså att köra teamets tredje bil när Kalle ”laddar batterier”.

-Jag ser fram emot att stanna i den här miljön och att försöka fortsätta vår framgångssaga tillsammans. Gillar verkligen den relation jag har med hela teamet och för mig var det aldrig någon tvekan om att jag ville stanna i TGR-overallen. 

Även ”Seb” är nöjd med att bli ”deltidsförare” även 2024 och berättar att han förväntar sig ungefär samma antal tävlingar som i år. Ny ”försteförare” i TGR blir nu Elfyn Evans med Scott Martin till höger och det känns som att manegen är krattad för att walesaren äntligen ska kunna ta sin första VM-titel. Tre andra platser de senaste fyra åren ska bytas mot en första 2024, är planen vilket inte Evans hymlar om.

Som alltid kommer målet vara att vinna, oavsett om det är i varje rally eller hela mästerskapet!

Takamoto Katsuta går nu in som fullvärdig medlem i TGR efter flera år som ”hang around”. I Japan visade han också att tempot finns och att han vill visa detta ännu mer, är helt klart.

-Nästa år kommer att vara viktigt för att bevisa vad jag kan, och jag kommer att försöka göra det till den bästa säsongen i min karriär hittills, menar Katsuta. 

-Jag har haft ett mycket bra tillfälle att få steg-för-steg erfarenhet av rally sedan jag gick med i TGR WRC Challenge Program 2015. Nu ska jag försöka ta nästa steg för att kämpa för bättre resultat och för pallplatser och segrar. 

Foto: Toyota GAZOO Racing WRT

TGR presterade även de två förare som ingår i TGR WRC Challenge Program och ska köra nya Yaris GR Rally2. Företrädesvis i europeiska rally så kommer Hikaru Kogure och Yuki Yamamoto att tävla med målet att framöver kunna nå WRC-kompetens. Samtidigt pågår just nu rekrytering av nya talanger för att ingå i utvecklingsprogrammet.

*

Dagens nyhet att Kalle trappar ner gjorde så klart att det blev mycket inlägg på sociala medier. Många hyllade beslutet och menade att han inte har mer att bevisa medan andra spann på spåret ”klent virke i dagens ungdomar”.

Foto: Volkswagen Motorsport

Här lyfts fram att Ogier trots åtta VM-titlar, inte verkar känna sig lika pressad som den Monaco-boende 23-åringen. Även Sebastien Loeb upplevs som segar som är flitig i alla möjliga och omöjliga grenar där det ska köras fort på fyra hjul. Nu lär detta inte bekymra Kalle som ser framemot semester som vilken ”Svensson” som helst.  

– Jag ska åka på semester, träffa vänner och familj som jag ser fram emot att fira med, julfester är alltid bäst, sammanfattade Rovanperä.

Ett stopp för honom är dock klart, Formel 1 i Abu Dhabi.

*

I går skummade det i samma kanaler då Kris Meeke lagt upp ny profilbild på sig själv och detta iklädd en Toyota-overall. Genast lades två och två ihop och många menade att bildbytet innebar att ”The Ulsterman” skulle göra comeback hos Toyota till nästa år.

Så verkar det dock inte bli, men ännu har TGR inte presenterat förare för WRC2 med nya Yaris GR Rally2. Här kanske Meeke skulle passa perfekt med sin enorma rutin… 

Nu sätter Höljes och högsta hönset för VM-tävlingarna där, Morgan Östlund ner foten och kräver förändring för 2024. I en intervju i P4 Värmland är Östlund bestämd, utan förändring blir det inget World RX i Värmland.

Vi kan inte acceptera sju elbilar i VM-klassen, då hoppar vi av!

En undersökning hos publiken efter årets tävling var entydig medan elbilar som är för få och inte låter, tilltalar inte publiken. Tommy Kristoffersson har lyft ett förslag att blanda upp VM-klassen med ”vanliga” Supercars med förnyelsebart bränsle. Östlund köper inte detta rakt av utan ett visst förbehåll, de snabbare elbilarna får inte ha någon fördel.

Alla måste ha samma chans att vinna, menar han.

Foto: Qinigan

Att jag inte tillhör de allra största ”elbilskramarna” har nog ingen missat, men jag är inte heller dummare än att jag förstår problemet med att få in tillverkare i sporten. När allt numera handlar om el ska det nog till stor övertalning för att en tillverkare ska promota en bil som drivs med bensin. Detta är dock bara ena sidan av myntet det andra och som blivit allt mer synbart i år, är att publiken inte köper svischande rallycross-bilar. Då spelar det ingen roll hur snabba och kul dom än är för förarna. En tuff ekvation att få ihop och jag är glad över att inte behöva vara den som ska fixa denna. Saken måste också oroa hårt skadeskjutna STCC som är på väg i samma spår, men som i år inte lyckades få hit en enda bil och än mindre köra någon tävling. Att locka tillbaka publik efter ett helt års ”time out” blir inte lätt. När lockbetet dessutom är samma typ av bilar som ratas av rallycrosspublik gör inte saken lättare. 

*

Seb Marshall som i WRC senast satt hos Kris Meeke (2019) i Toyota och därefter bara gjort kartläsarinhopp vid sidan av sitt uppdrag som rallykommentater i TV. I Japan förklarade Marschall att han lämnar tv men var också lite kryptisk om sitt nya jobb.  

Foto. Hyundai Motorsport

Jag flyttar inte långt, var allt som kom över hans läppar.

Nu sägs det att Marshall kommer att ersätta John Kennard i Hayden Paddons bil och och då för WRC2 med Hyundai i20 Rally2. Eventuellt att ”The Kiwi” även ska försvara årets seger i ERC.  Paret tävlade i WRC ihop 2017-18 med Hyundai med två andra platser som bäst, Polen och Australien. 

*

I dag är det tämligen exakt två månader kvar till SM-premiären i Hudiksvall ”Hälsingerallyt”. För tre veckor sedan höll nya styrgruppen från SBF ”SM-möte” med arrangörerna 2024 men från vilket ännu inget sipprat ut. Inte heller har man fått igång någon ny hemsida, så även om man förklarat att 2024 i stort sett blir en kopia av året hade det varit trevlig med lite information.

Istället verkar det som SBF fokuserar på ”Strategi 2030” där man redan haft en workshop med personer från distrikt, sportgrenar, centralt kansli och styrelsen. En som var med var det skånska inslaget i styrelsen Peggy Dicksdotter-Hermansson.Österleningen” menar att mötet som hölls via ”Teams” var bra.

Arbetet ska plocka ner strategin i konkret handling och det här var det första steget i just den här gruppen. Vi kommer fortsätta i mitten av december med nästa workshop.

Har läst på SBF:s hemsida men kan nog inte säga att jag blev så mycket klokare av orden, ”att diskutera och lyfta fram framgångsfaktorerna och hindren för att lyckas med att strategin ska ”bli på riktigt”. Nu spelar detta liten roll, huvudsaken äratt deltagarna förstår och som Tony Ring menar. 

Det var bra diskussioner och kloka inspel som vi kommer att ha stor nytta av i arbetet. Det är inte helt lätt att vi alla drar åt samma håll i alla delar, inte minst eftersom det så klart är och finns skillnader mellan sportgrenar och distrikt. Men viljan att samarbeta mellan de olika delarna var mycket tydligt och det kommer vi att behöva för att vi ska lyckas konkretisera strategin för att fler ska jobba i linje med den kommande år.

Som man sa i 40-talsfilmer, ”klart som korvspad”…

Ett svar på “Rovanperä och Ogier delar Toyota 2024, är Ogier av segare virke ?, Meeke i Toyota-overall, Höljes kräver förändring för att stanna kvar i World RX, får Paddon ny co-driver och ”klart som korvspad” med ny SBF-strategi.

  1. Rallysportens kostnadsutveckling måste bromsas både för Arrangörerna och de tävlande , att få sponsorer till att ta kostnaden det är mer än ett heltidsjobb
    Det är plågsamt att se kraftigt minskade startfält och inställda tävlingar.
    Det står bilar i garagen och de står där pga det kostar för mycket att tävla men man vill inte ge upp hoppet om att kanske, kanske det ska kunna bli ngn tävling, det är ju så djäkligt roligt och häftigt att köra Rally.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *